شنبه ۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عمر‌البشیر رئیس جمهور سودان پس از دیدار رسمی چند ساعته از لیبی و گفتگو با معمر قذافی رئیس جمهور این کشور درباره بحران دارفور و حکم دیوان بین‌المللی کیفری به خرطوم بازگشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جلال الدقیر وزیر صنایع سودان و یکی از اعضای هیئت سودانی که عمر‌البشیر را در جریان سفر به لیبی همراهی می‌کرد، در کنفرانس خبری تصریح کرد رئیس جمهور سودان در پاسخ به دعوت رسمی معمر قذافی به این کشور سفر کرد.

وزیر صنایع سودان گفت: عمر‌البشیر و معمر قذافی درباره توسعه روابط دو جانبه خرطوم و طرابلس و حمایت از دورنمای همکاری مشترک دوکشور، بحران ایالت دارفور در غرب سودان و نیز حکم اخیر دیوان بین‌المللی کیفری درخصوص بازداشت عمر‌البشیر به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و ضد بشری در دارفور گفتگو کردند‌.

این وزیر سودانی یادآور شد سفر عمر‌البشیر به لیبی در چارچوب تلاش برای تقویت روابط دو جانبه صورت گرفت.

معمر قذافی نیز در دیدار با عمر‌البشیر بر حمایت همه جانبه خود از سودان، مخالفت با حکم دیوان بین‌المللی کیفری تاکید کرد.

جلال الدقیر گفت: معمر فذافی به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا نیز از رئیس جمهور سودان حمایت کرد.

وی خاطر نشان کرد معمر قذافی بر حمایت کامل لیبی از روند مذاکرات صلح بین دولت سودان و شورشیان ایالت دارفور که به تازگی از در دوحه قطر آغاز شده است، تاکید کرد.

قذافی افزود: لیبی امیدوار است طرفهای درگیر در دارفور در ادامه مذاکرات خود به صلحی فراگیر و پایدار برسند و بحران و درگیری‌های جاری در این ایالت بحران زده پایان دهند.

روابط سودان و چاد یکی دیگر از موضوعات مورد بحث میان عمر‌البشیر و قذافی بود‌.

رهبر لیبی در این دیدار تاکید کرد خرطوم و انجامنا به اجرای مفاد توافقنامه‌هایی که در طرابلس و سرت امضا کرده‌اند‌، پایبند باشند‌.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از خرطوم؛ وزیر صنایع سودان همچنین درباره رویکرد امداد رسانی و اقدامات انسان دوستانه در دارفور اظهار داشت البشیر و قذافی بر علاقمندی خود برای افزایش فعالیت‌های انسان دوستان در دارفور و پر کردن شکاف موجود در روند ارسال کمک‌های انسانی در نتیجه تصمیم دولت سودان برای اخراج برخی سازمان‌های خارجی غیر دولتی از دارفور تاکید کردند.

روسای سودان و لیبی همچنین بر حمایت از روند گفتگوی سیاسی در دوحه بین دولت سودان و شورشیان دارفور تاکید کردند.

عمر‌البشیر روز پنج‌شنبه به طور غیر منتظره وارد شهر سرت لیبی شد.

این سفر در واقع سومین سفر خارجی رئیس جمهور سودان طی هفته جاری بود.

وی پیش از این به کشورهای اریتره و مصر سفر و با روسای جمهور این دو کشور درباره روابط دو جانبه و تحولات دارفور کرده بود.[البشیر در قاهره]

کد خبر 77780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز