همشهری آنلاین: دیپلمات‌ها گفتند معمر قذافی رهبر لیبی درپی یاس از اختلافات بر سر طرح وی در زمینه ایجاد یک حکومت قدرتمند قاره‌ای، برای مدتی کوتاه از اجلاس سران اتحادیه افریقا خارج شد

زمانی که سران افریقایی تصمیم گرفتند استراحت کوتاهی داشته باشند و هم زمان وزیران امور خارجه آنها تلاش می‌کردند اختلافات میان 53 کشور عضو را حل و فصل کنند یک نماینده شرکت کننده در این اجلاس گفت: اختلافات آنها حل نشده است و بحث‌ها باید ادامه یابد.

یک نماینده دیگر شرکت کننده در این اجلاس که در گفتگوهای محرمانه حضور یافته بود گفت قذافی رهبر لیبی در یک مقطع از اجلاس خارج شد که ظاهرا به نظر می‌رسید از این که مباحث به کندی پیش می رود ، ناامید شده بود.

این نماینده افزود قذافی که رئیس دوره‌ای اتحادیه افریقا است، اندکی بعد به اجلاس بازگشت اما از هدایت بحث و مذاکرت خودداری ورزید. وی تصریح کرد شرایط و حالت جلسه تنش آلود اما همچنان مودبانه است.

اتحادیه افریقا از قبل با انسجام و یکپارچگی بیشتر میان اعضا موافقت کرده است اما کشورهایی نظیر نیجریه و بیشتر کشورهای جنوب و شرق آفریقا از رویکرد تدریجی حمایت می‌کنند درحالی که قذافی خواستار آن است که این اجلاس به یک قدرت جدید افریقایی، اختیارات فراگیری در زمینه دفاع تجارت و روابط خارجی اعطا کند

کد خبر 84735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز