شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ساعاتی پس از انتقادات شدید آمریکا و انگلیس از آزادی عامل بمب‌گذاری لاکربی، سیف‌الاسلام قذافی، پسر رهبر لیبی پرده از نقش روابط تجاری کشورش با انگلیس در خصوص آزادی عبدالباسط المقراحی برداشت

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیف‌الاسلام به تلویزیون لیبی گفت: توافق بر سر آزادی عبدالباسط المقراحی هنگام گفت‌وگوهای نفت و گاز بین دو کشور صورت گرفته است.

انگلیس این گزارش‌ها را رد کرده است.  در همین حال یک روز بعد از استقبال از المقراحی در لیبی،  معمر قذافی رهبر لیبی هم با المقراحی دیدار کرد.

قذافی در این دیدار گفت: در این برهه مایلم پیامی را به دوستانمان در اسکاتلند بفرستم و به آنها به خاطر شجاعت‌شان و ثابت کردن استقلال شان به‌رغم تحمل فشار‌های غیرقابل‌قبول و غیرموجه تبریک بگویم. تلویزیون لیبی هم تصاویری از قذافی را هنگام استقبال و در آغوش گرفتن المقراحی نشان داد.

صدها نفر از طرفداران پرچم به دست، المقراحی را هنگام ورود به طرابلس مورد استقبال قرار دادند. این در حالی است که آمریکا هشدار داده بود که برگزاری یک جشن علنی می‌تواند روابط 2کشور را که از زمان دوری جستن لیبی از تروریسم و عدم‌پیگیری برنامه سلاح‌های کشتار جمعی در سال 2003 ارتقا یافته، تخریب کند.

دولت اسکاتلند عبدالباسط المقراحی را به‌علت ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته، از زندان آزاد کرده اما مقامات آمریکایی و برخی از سیاستمداران انگلیسی این اقدام را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند. او به جرم دست داشتن در انفجار هواپیمای مسافربری پان آمریکن بر فراز اسکاتلند به حبس ابد محکوم شده بود. 270 نفر در این حادثه که در سال 1988 رخ داد، کشته شدند.

المقراحی با استقبال گرم دولت لیبی به این کشور بازگشت و سیف‌الاسلام قذافی آزادی المقراحی را یک پیروزی برای مردم کشورش دانسته است. او به یک شبکه تلویزیونی لیبی گفت هربار کشورش با انگلیس بر سر قراردادهای نفت و گاز گفت‌وگو می‌کرد، موضوع المقراحی هم مطرح می‌شد.

سیف الاسلام افزود: تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس بارها درباره المقراحی صحبت کرده بود. بلر در ماه مه2007 از لیبی دیدن کرد و شرکت بریتیش پترولیوم در جریان این سفر با این کشور یک قرارداد نفتی 900میلیون دلاری امضا کرد. در این حال، وزارت امور خارجه انگلیس تاکید کرده است آزادی المقراحی صرفا به تصمیم دولت اسکاتلند مربوط بوده است.

بی‌گناهم

المقراحی در گفت‌وگو با تایمز به بیان نظرات خود درباره آزادی‌اش پرداخت و قول داد که قبل از مرگش اسناد جدیدی را ارائه کند که وی را از هر گونه دست داشتن در این حمله تبرئه می‌کند. المقراحی جنجال بین‌المللی بر سر آزادی‌اش از حبس ابد در اسکاتلند را بنا به ملاحظات انسانی به خاطر داشتن سرطان پروستات رد کرد.

در انتظار معجزه

عبدالباسط المقراحی در اول آوریل1952 در طرابلس به دنیا آمد. وی رئیس سابق امنیت پرواز لیبی و همچنین رئیس مرکز مطالعات استراتژیک این کشور بوده است. المقراحی در آمریکا و انگلیس تحصیل کرده است. هواپیمایی آمریکا برای بازداشت وی  4میلیون دلار و اف‌بی‌آی هم 50 هزار دلار جایزه تعیین کرده بود.

آنگونه که پزشکان گفته‌اند وی نهایتا 3ماه دیگر بیشتر زنده نیست؛ مگر آنکه معجزه‌ای رخ دهد. المقراحی مبتلا به سرطان پروستات است. وی در گفت‌وگوهای خود پس از آزادی گفته است که وقتش تنها برای بیمارستان رفتن کفایت می‌کند.

کد خبر 88426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز