همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ونزوئلا خواستار همکاری سران آفریقا و آمریکای جنوبی جهت ایجاد یک جهان چند قطبی به منظور مقابله با سلطه اقتصادی جهان غرب شد.

به گزارش الجزیره، هوگو چاوز طی سخنانی در دومین اجلاس آمریکای جنوبی- آفریقا(ASA) که در ونزوئلا برگزار می‌شود، گفت: این اجلاس کمک خواهد کرد که کشور‌های فقیر روابط میان خود را بهبود بخشند و کمتر به اروپا و آمریکا وابسته باشند.

هوگو چاوز خطاب به سران 28 کشور آفریقایی و آمریکایی جنوبی که در این اجلاس حضور یافته‌‌اند، گفت: این آغاز راه آزادی ملت‌های ماست.

او افزود: قرن بیست و یکم، قرن دو قطبی گری و یک قطبی گری نخواهد بود. آفریقا  و آمریکای جنوبی در این قرن به قطب مهم جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل خواهند شد.

ناتوی کشورهای جنوب

معمر قذافی رئیس جمهوری لیبی که کشورش ریاست اتحادیه آفریقا را به عهده دارد نیز در این اجلاس خواستار تشکیل سازمان ناتوی جنوب تا سال 2011 شد.

قذافی گفت: دنیا تنها متشکل از پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل نیست.

او افزود: قدرت‌های جهانی خواستار حفظ قدرت خود هستند. زمانی که آن‌ها فرصت کمک به ما را داشتند با ما مانند حیوانات رفتار کردند، آن‌ها سرزمین‌های ما را تخریب کردند. اکنون ما باید جهت ایجاد قدرت خود به مبارزه برخیزیم.

انتظار می‌رود کشور‌های حاضر در این احلاس بیانیه‌ای مشترکی صادر کنند که در آن بر تقویت روابط میان دو قاره تاکید شده باشد. پیش بینی می‌شود در این بیانیه مشترک اعضا همچنین از سازمان‌های جهانی نظیر سازمان ملل و بانک جهانی درخواست کنند که قدرت بیشتری به کشورهای فقیر اعطا کنند.

توسعه زیر ساخت‌های انرژی و همکاری در طرح‌ةای مشترک نفتی از محور‌های عمده مورد بحث در این اجلاس بودند.

کد خبر 91317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز