جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان مرگ در منطقه بحران‌زده دارفور سودان با سرعت اندک رو به کاهش گذاشته است.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، ژنرال مارتین لوتر آگوای، فرمانده نیروهای مشترک سازمان ملل - اتحادیه آفریقا به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت اوضاع رو به ثبات گذاشته، اما بدون روند جامع صلح، هیچ راه حلی برای بحران یافت نخواهد شد.

وی گفت اکنون در دارفور حدود 120 تا 150 نفر در ماه می‌میرند. این رقم در سال‌های گذشته "صدها هزار" نفر بود.

آگوای پایان ماه جاری از ریاست بر نیروها کنار خواهد رفت.

سازمان ملل ماه گذشته ماموریت UNAMID را در سودان برای یک سال دیگر تمدید کرد. نیروهای سازمان ملل اواخر سال 2007 به نیروهای اتحادیه آفریقا پیوستند و اوایل 2008 تلاش‌ها را برای از بین بردن ریشه‌های کشتار در غرب سودان تقویت کردند. واشنگتن و دیگر دولت‌های غربی کشتارها در این منطقه را کشتار جمعی لقب داده‌اند.

بر مبنای تازه‌ترین گزارش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل این ماموریت هنوز به طور کامل استعداد خود را به دست نیاورده است. از 20 هزار نیرو که قرار بود به کار گرفته شوند، فقط حدود 14 هزار نفر یا 68 درصد نیروها مستقر شده‌اند. از 6500 افسر پلیسی که موظف به کار هستند، فقط 40 درصد به خدمت گرفته و مستقر شده‌اند.

درگیری میان شورشیان سیاه‌پوست و شبه‌نظامیان عرب که مورد حمایت دولت خارطوم قرار دارند، جان بیش از 300 هزار غیرنظامی را از سال 2003 گرفته است. حدود 2.6 میلیون نفر از آن زمان آواره شده‌اند و در همین حال 4.7 میلیون دارفوری به طور کامل به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.

کد خبر 87212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز