مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نورد جدید ناسا، سالگرد تولد خود را در حالی بر سطح سیاره سرخ جشن گرفت که به عنوان یکی از نامزدهای چهره سال 2012 میلادی هم انتخاب شده است

"کنجکاوی" هم یکساله شد هم نامزد چهره سال 2012

به گزارش ایسنا، مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) در 26 نوامبر 2011 میلادی (پنجم آذر 90) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا توسط فضاپیمای MSL‌ به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر 9 ماهه در تاریخ ششم آگوست 2012 (16 مرداد 91) در نزدیکی دهانه گیل مریخ فرود آمده و مأموریت دو ساله خود را آغاز کرد.

در مدت سه ماه حضور بر سطح سیاره سرخ، بیش از 23 هزار تصویر خام توسط کنجکاوی به زمین مخابره شده و با کمک 10 ابزار علمی پیشرفته، داده‌های منحصر به فردی در اختیار محققان قرار گرفته است.

کنجکاوی، روز دوشنبه 26 نوامبر (ششم آذر) نخستین جشن تولد خود را بر سطح سیاره سرخ و از فاصله 566 میلیون کیلومتری با زمین در منطقه Point Lake جشن گرفت.

جشن تولد مریخ نورد ناسا با خبر انتخاب کنجکاوی به عنوان یکی از نامزدهای چهره برتر سال 2012 همراه شده است.

مجله تایم (TIME) در پایان هر سال میلادی فهرستی از چهره‌های شاخص در عرصه‌های مختلف را انتخاب کرده و روی جلد آخرین شماره را به چهره برتر آن سال اختصاص می‌دهد. در فهرست چهره سال 2012 نام مریخ نورد کنجکاوی هم دیده می‌شود.

ربات کاوشگر مریخ به دلیل دستاوردهای علمی قابل توجه که منجر به درک بهتر دانشمندان از سیاره مریخ شده، به عنوان یکی از نامزدهای چهره برتر 2012 برگزیده شده است.

البته کنجکاوی تنها نامزد غیر انسانی عنوان چهره برتر سال نیست و نام ذره بوزون هیگز نیز در رقابتی فشرده و تنگاتنگ در کنار مریخ نورد ناسا قرار گرفته است.

کد خبر 192597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز