سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی‌که کاربران تازه دارند به دیسک‌های سخت چندصد گیگابایتی (میلیاردبایتی) عادت می‌کنند، دیسک سخت یک ترابایتی(یک تریلیون بایتی) هم به بازار ‌آمد.

به گزارش لایوساینس اکنون شما می‌توانید بر روی کامپیوتر شخصی رومیزی خود هارد دیسک یک ترابایتی داشته باشید.

شرکت دل در کامپیوترهای ساخت شرکت وابسته‌اش Alienware که به هدف انجام بازی کامپیوتری Area 51 ساخته‌شده‌اند هارد دیسک یک ترابایتی ساخت هیتاچی را سوار کرده است. قیمت اولیه برای این دیسک سخت 500 دلار است.

برای اینکه بتوانید تصوری از حافظه یک ترابایتی به دست آورید، در نظر بگیرید یک پرینت یک فابل متنی به اندازه یک ترابایت 100 میلیون بند کاغذ را پر خواهد کرد. یک ترابایت حافظه می‌تواند 16 روز (دقت کنید روز و نه ساعت) ویدئوی با کیفیت دی‌وی‌دی یا یک میلیون تصویر یا تقریبا دو سال پخش مداوم موسیقی را در خود جای دهد.

با اینکه احتمالا شما هیچگاه ترانه‌ای نخواهید داشت که دو سال طول بکشد، اما هنری بالتازار کارشناس بازار کامپیوتر معتقد است که با توجه چنین ظرفیت بالایی خواستارانی خواهد داشت.

او می‌گوید:‌ "ما در مرحله گذر از وسائل گیگابایتی به وسائل ترابایتی هستیم، همانطور که قبلا گذر از حافظه‌های مگابایتی به گیگابایتی را شاهد بودیم- در واقع عبور از حافظه‌های 500 گیگابایتی به یک ترابایتی بیش از حد انتظار طول کشید."

به گفته دوگ پیکفورد مدیر بازاریابی شرکت تکنولوژی‌های ذخیره اطلاعات هیتاچی به پیشرفتی در "تراکم منطقه‌ای" نیاز داشت.

شگردی که به کار رفت این بود که به سمت  "ضبط  مغناطیسی عمودی" (PMR) حرکت کنند، یعنی اینکه به جای آن که هر بیت اطلاعاتی را به صورت یک نقطه مغناطیسی خطی بر روی دیسک ذخیره کنند آن را به صورت نقطه‌ای عمودی ثبت کنند- گویی که بیت‌ها به به جای خوابیدن سرپا ایستاده‌اند.

در حال حاضر تراکم منطقه‌ای ذخیره اطلاعات با 35 تا 40 درصد در سال رشد می‌کند و و تکنیک مورد استفاده درساختن حافظه یک ترابایتی قابل توسعه تا حد 5 ترابایت است.

به گفته پیکفورد برای گذر از مرز 5 ترابایت کار بیشتری مورد نیاز است، اما پیش‌بینی‌می‌کند که تا رسیدن ظرفیت دیسک‌های سخت به ظرفیت دست کم 50 تترابایت محدودیت فیزیکی بوجود نیاید.

در این نقطه دیسک‌های سخت توان ذخیره یک قرن پخش موسیقی مداوم را خواهند داشت.

بد نیست از همین الان اصطلاحات سطوح بعدی ظرفیت دیسک‌های سخت را بدانید: پتابایت برای یک کوادربیلیون بایت، اکسابایت برای سک کوئینتیلیون بایت، زتابایت برای یک سکستیلیون بایت و بالاخره یوتابایت برای یک سپتیلیون بایت.

کد خبر 19227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز