جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آن‌لاین- محمد رسولی: 205 هزار نوت‌بوک لنوو به دلیل ایراد فنی در باتری و احتمال آتش‌ گرفتن می‌بایست عودت داده شوند.

پس از مشکلات فراوان در باتری‌های تولیدی شرکت سونی در سال گذشته، این بار نوبت به دیگر شرکت ژاپنی یعنی سانیو رسیده است تا باتری‌های ساخت آن به دلیل تولید گرمای بیش از حد مسترد شوند.

لنوو (Lenovo) که برای دومین بار در طول شش ماه گذشته با این مشکل مواجه شده است، بار دیگر و به منظور حفظ وجهه بین‌المللی خود دستور به بازگشت 205 هزار نوت‌بوک داده است که 100 هزار عدد آن در آمریکا و 105 هزار عدد دیگر آن در سایر کشورهای جهان بوده است.

این شرکت در پی دریافت چهار گزارش از سوی مشتریان مختلف که یکی از آنها نیز دچار آسیب در ناحیه چشم شده بود و پس از مشورت با هیئت آمریکایی امنیت مصرف‌کنندگان در برابر کالا تصمیم به این  کار گرفته است تا بیش از این از اعتبار خود نکاهد.

‌شرکت لنوو  در حال حاضر یک شرکت چینی محسوب  می‌شود و در واقع نوت‌بوک‌های مارک IBM را تولید می‌کند و با گواهی این شرکت در چین اقدام به تولید نوت‌بوک می‌نماید.

لنوو  به دلیل استفاده از تکنولوژی IBM و همچنین همکاری با آن به سرعت توانسته جای خود را در بین مشتریان باز کند و اکنون سومین تولید کننده بزرگ کامپیوتر در جهان محسوب می‌شود.

لنوو  در ماه می سال 2005 بخش تولید کامپیوتر IBM را خریداری کرد، ولی هنوز ارتباط تنگاتنگی با این شرکت دارد و بسیاری از خط‌مشی‌های اصلی آن با هماهنگی IBM  به اجرا در می‌آید.

در سپتامبر سال گذشته و به دنبال آتش گرفتن یک نوت‌بوک مدل Thinkpad‌در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس، مسئولان IBM و  لنوو در نشستی مشترک دستور به بازگشت 526هزار نوت‌بوک ساخت این شرکت دادند تا با تعویض باتری مشکل آن را برطرف کنند.

باتری‌های شرکت سونی در محصولات لنوو هم  استفاده می‌‌شد. البته در آن زمان این موضوع به یک مشکل جهانی تبدیل شده بود زیرا با مرجوع شدن 10 میلیون باتری شرکت سونی، بسیاری از شرکت‌های سازنده نوت‌بوک از جمله اپل، لنوو و دل مجبور به بازگرداندن نوت‌بوکهای خود شدند و به همین دلیل عمده توجه و قصور شامل حال شرکت سونی گردید.

 اما این بار و با توجه به اینکه فقط لنوو دچار این مشکل شده، می‌توان ضررهایی را برای این شرکت متصور دانست که بر مشکلات موجود آن خواهد افزود.

طبق اعلام شرکت لنوو  محصولات مدل Thinkpad این شرکت و با مدلهای R60، R60e، T60، T60p، Z60m، Z61m،Z61e، Z61p دارای این مشکل هستند و پرسنل قسمت تحقیقات این شرکت در حال بررسی و رفع مشکل هستند.

لنوو دارای 20 هزار پرسنل است که 1500 نفر آنها در بخش تحقیقات مشغول به کار هستند. این شرکت سال گذشته 1000 نفر را به دلیل مشکلات مالی اخراج کرده و در سه ماهه چهارم آخر سال گذشته نیز وضعیت مطلوبی نداشته است.

با این حال این شرکت اخیرا اسپانسر بازیهای المپیک زمستانی و بازیهای NBA شده و همچنین کمک‌هایی را نیز برای توفان زدگان کارتینا و سرخپوستان واشنگتن ارسال کرده است که همگی به منظور جلب نظر مشتریان و بهبود بخشیدن به وضعیت مالی شرکت می‌باشد.

کارشناسان اعتقاد دارند که لنوو به دلیل استفاده از تکنولوژی IBM در آمریکا و کانادا مشتریان بسیاری دارد ولی در کشورهای آسیایی و اروپایی احتیاج به کار بیشتری دارد.

بسیاری از تولید‌کنندگان بزرگ نوت‌بوک و کامپیوترهای خانگی در جهان نظیر سونی، توشیبا ، لنوو. برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به تولید محصولات خود در کشور چین می‌‌کنندنمایند و برای رفع مشکلات اداری دولت چین، اقدام به فروش صوری بخش‌هایی از شرکت به شرکت‌های چینی کرده تا بتوانند بهتر و راحت‌تر در این کشور مقاصد خود را به سرانجام برسانند.

 در حال حاضر عمده نوت‌بوکهای معتبر جهان در چین تولید می‌شوند.


http://www.lenovo.com/batteryprogram

Rasouli@Hamshahri.org

 

کد خبر 16956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز