همشهری آنلاین: یکی از معتبرترین جوایز تکنولوژی کامپیوتر، جایزه 100000 دلاری تورینگ، برای اولین بار در تاریخ چهل‌ساله آن،چهارشنبه 21 فوریه (3 اسفند) به یک زن اهدا شد.

به گزارش آسوشیتدپرس خانم فرانسیس ای آلن،74 ساله، به خاطر کارش در شرکت آی‌بی‌ام بر روی تکنیک‌هایی برای بهبودبخشیدن به عملکرد کامپایلر‌ها، برنامه‌هایی که یک زبان کامپیوتری را به یک زبان کامپیوتری دیگر ترجمه می‌کنند به دریافت این جایزه مفتخر شد.

این فرایند برای تبدیل کد برنامه‌نویسی به صفر و یک ‌های دودویی مورد نیاز است که آرایه های بزرگ سوئیچ‌های ریز کامپیوتر در واقع آنها را می‌خوانند.

آلن درسال 1974 پس از دریافت درجه فوق‌لیسانس در ریاضیات از دانشگاه میشیگان به آی‌بی‌ام پیوست. در آن زمان آی‌بی‌ام زنان را با توزیع بروشوری در دانشگاه‌ها با عنوان "بانوی زیبای من" به کار دعوت می‌کرد.

هنگامی که آلن به "آبی بزرگ" پیوست، گروهی در آی‌بی‌ام به رهبری جان باکوس، به تازگی "فورترن"، یکی از اولین زبان‌های سطح بالای برنامه‌نویسی را کامل کرده بودند.

هدف از ساختن فورترن این بود که سیستمی ایجاد شود که بتواند در یک کامپیوتر درست به همان کارآمدی عمل کند که رویکردهای قبلی "کد دستی" ، که مستقیما بوسیله برنامه‌نویسان سوار می شدند، عمل می‌کردند.

وظیفه آلن در آن زمان این بود که این دستاورد را در انواع کامپیوترها تکرار کند.

او در مراسم دریافت جایزه گفت: " من این بخت را داشتم که پروژه‌ای بزرگ را یکی پس از دیگری بر روی ماشین‌هایی فوق‌العاده تکرار کنم."

این کار او را به ماموریت‌های گوناگونی از جمله نوشتن نرم‌افزارهای تحلیل هوش برای سازمان امنیت ملی آمریکا کشاند. اخیرا او به طراحی نرم افزاری برای ابرکامپیوتر Blue Gene کمک کرده بود.

خانم آلن در سال 2002 بازنشسته شد، اما همچنان در برنامه‌هایی که زنان و دختران را به نحصیل علوم کامپیوتر تشویق می‌کنند، فعال باقی مانده است.

از زمان بنیانگذاری جایزه تورینگ در سال 1966 بوسیله "انجمن ماشین‌های محاسباتی"(Association for Computing Machinary)، شخصیت‌های برجسته‌ای در رمزگذاری، هوش مصنوعی، ابرمتن، شبکه‌سازی و سایر عناصر علوم نوین کامپیوتر – که همگی مرد بوده‌اند- به دریافت آن مفتخر شده‌اند.

کد خبر 16409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز