همشهری آنلاین: سطح اقدامات حمایتی مصر از مردم غزه و فلسطین موضوعی است که با توجه به هم‌مرز بودن نوار غزه و کشور مصر در مرز رفح، مورد نقد و نظر کارشناسان مسائل بین‌الملل قرار گرفته است؛ برخی می‌گویند بازگشایی موقت رفح از سوی «مصر پسا مبارک» اقدامی کم است و برخی نیز همین سطح از حمایت مصر از مردم غزه و فلسطین را شایسته قدردانی می‌دانند.

به گزارش همشهری آنلاین، نوار غزه که ششمین روز قرار گرفتن زیر آتش جنگنده‌های اسرائیلی را می‌گذراند از جنوب غربی با مصر هم‌مرز بوده و دارای مرزی ۱۱ کیلومتری با این کشور در نزدیکی رفح است. از این رو نقش مصر در ایجاد اجماع بین‌المللی به منظور جلوگیری از تداوم تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی و کشتار مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین تا جایی به عنوان نقشی تعیین‌کننده قلمداد می‌شود که رئیس جمهوری اسلامی ایران دوشنبه 29 آبان ماه در تماس با محمد مرسی رئیس جمهور مصر در این رابطه مذاکره کرد.

نوار غزه

باز گذاشتن مرز رفح برای کمک‌رسانی به مردم غزه و همکاری برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه و هیات‌های خارجی به این منطقه، اتفاقی است که امید مسلمانان به اراده دولت جدید مصر برای جلوگیری از تداوم کشتار و خونریزی در غزه را فزونی می‌بخشد.

کارشناسان مسائل بین‌الملل و مسئولان ایران نیز تحلیل‌هایی در تبئین نقش مصر در حمایت از مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین ارائه کرده‌اند که در جدول آمده است:

اظهارنظر کننده

جزئیات اظهارات

‌امیر عبداللهیان
معاون عربی آفریقای وزارت خارجه
(منبع : ایسنا)

  • با توجه به تحولاتی که در مصر اتفاق افتاده است، سفر نخست‌وزیر این کشور در اوج جنگ در غزه یک گام شجاعانه و پیام قوی برای جامعه جهانی بود که دیگر مصر، مصر حسنی مبارک نیست. باز گذاشتن مرز رفح برای کمک‌رسانی به مردم غزه و همکاری برای انتقال کمک‌های انسان دوستانه و هیات‌های خارجی قابل تقدیر است. مصر در شرایطی این اقدامات را انجام می‌دهد که دوران انتقالی را طی می‌کند.

حسن هانی‌زاده
کارشناس مسائل خاورمیانه
(منبع: ایسنا)

  • مصر با توجه به اینکه بزرگترین کشور عربی بوده و دارای مرز مشترک با غزه است می‌تواند اقدامات موثری برای حل بحران غزه اتخاذ کرده و به صورت یک جانبه مرز رفع را باز کرده و اتحادیه عرب را وادار کند تا ارتش بازدارنده، عربی یا اسلامی را تشکیل دهد تا این ارتش بتواند مانع تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه شود.

حسین رویوران
کارشناس مسائل بین‌الملل
(منبع : مهر)

  • محمد مرسی سفیر خود را در اسرائیل فراخوانده و سفیر اسرائیل را اخراج کرده است اما سفارت مصر و اسرائیل همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. دولت مصر از خواسته‌های مردم این کشورعقب‌تر بوده است و مردم جلوتر از دولت بر موضع قطع ارتباط تاکید داشته‌اند و مشخصا اقدامات فعلی آقای مرسی برای قطع رابطه با اسرائیل که خواسته مردم و انقلابیون مصر بوده است، کافی نیست.
  • کشور مصر هم مرز با غزه است و این کشور می‌تواند بالاترین کمک‌ها را برای مردم مظلوم فلسطین داشته باشد، از جمله مهمترین کارها می‌تواند قطع محاصره نوار غزه و ارتباط با کشورهای دیگر از طریق گذرگاه رفح باشد و باز کردن کامل این گذرگاه می‌تواند هم از نظر روانی و هم از نظر لجستیک و تدارکاتی تاثیر بسیار زیادی بر مردم فلسطین داشته باشد.

محمد اسماعیل کوثری
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
(منبع : مهر)

  • حمایت دولت و مردم مصر از فلسطین نسبت به گذشته محسوس‌تر است. ملت مصر از ابتدا در خط مقابله با اسرائیل حضور داشت اما حکومت «حسنی نامبارک» دیکتاتور مخلوع مصر به خواسته‌های مردم اهمیتی نشان نمی‌داد، در حال حاضر و بعد از انقلاب مردم مصر تغییراتی در شرایط نظام کشور مصر صورت گرفته است و در حال حاضر هم مردم و هم دولت مصر رسما نشان داد که می‌خواهد به فلسطین کمک کند.
  • بعد از حمله نظامی اسرائیل به فلسطین، اعتراضات مردم و دولت مصر رسما اعلام، سفیر اسرائیل از مصر اخراج و گذرگاه رفح برای کمک‌رسانی به مردم نوار غزه موقتا بازگشایی شد.
  • همین که در کشور مصر نسبت به گذشته اقداماتی به نفع مردم فلسطین صورت گرفت و مردم مصر و دولت آزادانه علیه اسرائیل موضع‌گیری کردند و اعتراضات خود را به جهانیان رساندند کافی است. ما نباید در این باره تندروی کنیم و سریعا خواستار اقدامات دلخواه خود از دولت مصر باشیم.
کد خبر 191841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز