سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: پس از حذف خدمات حمایتی سازمان بهزیستی با تصویب نمایندگان مجلس گروه تحت پوشش سازمان بهزیستی با مشکلات جدیدی روبه‌رو خواهند شد.

اعضای کمیسیون تلفیق که به هنگام بررسی لایحه بودجه با غیر بودجه‌ای خواندن پیشنهاد وزیر رفاه مبنی بر حذف خدمات حمایتی سازمان بهزیستی و انتقال آن به کمیته امداد مخالفتشان را اعلام کرده بودند هنوز بر تصمیم خود پافشاری می‌کنند.

در همین رابطه رفعت بیات، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق، به خبرگزاری فارس گفته‌ است: هیأت رئیسه مجلس اجازه مخالفت با حذف خدمات حمایتی بهزیستی را نداد.

وی افزود: بودجه سال 86 بسیار عجولانه تصویب شده است و علاوه بر مشکلات عمده در یارانه نان و بنزین حتی اجازه مخالفت با حذف خدمات حمایتی از بهزیستی و انتقال آن به کمیته امداد هم به نمایندگان داده نشد.

این نماینده کمیسیون تلفیق که قرار بوده به عنوان نماینده مخالف درباره این واگذاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صحبت کند از سوی هیأت رئیسه مجلس اجازه صحبت کردن نیافته و این لایحه بدون سخن گفتن مخالف به تصویب نمایندگان رسیده‌ است.

نکته جالب توجه در عملکرد هیأت رئیسه مجلس در رابطه با پیشنهاد انتقال خدمات حمایتی این بود که این پیشنهاد پس از طرح در صحن علنی با مخالفت اکثریت نمایندگان روبه‌رو  و کنار گذاشته شد.

اما صبح روز بعد در میان تعجب نمایندگان  این پیشنهاد دوباره از سوی هیأت رئیسه مجلس در دستور کار قرار گرفت و این بار ورق برگشت و نمایندگان در یک تصمیم‌گیری و بدون گوش دادن به سخنان نماینده مخالف این پیشنهاد را تصویب کردند.

بیات در این باره گفت: قرار بود در مورد تبصره واگذاری خدمات حمایتی بهزیستی به کمیته امداد من به عنوان مخالف در مجلس صحبت کنم اما هیأت رئیسه مجلس این اجازه را به من نداد و فضای مجلس به گونه‌ای بود که با عجله و بدون توجه به تبعات آن این مصوبه را تصویب کرد.

وی اضافه کرد: با این مصوبه معلوم نیست چه اتفاقی برای مددجویانی که تاکنون از سوی بهزیستی حمایت می‌شدند می‌افتد و مثلاً یک زن که به علت اعتیاد همسرش و نبود او از سوی بهزیستی حمایت می‌شد یا فرزندان او به مهد کودک‌های تحت پوشش بهزیستی فرستاده می‌شد دروضعیت بلاتکلیفی  قرار می‌گیرد و مددجویان بهزیستی امسال با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند زیرا اساساً رویکرد بهزیستی و کمیته امداد در کمک به نیازمندان متفاوت است.

بیات گفت: بسیاری از افراد خیر هستند که خارج از چارچوب فرهنگی کمیته امداد برای حمایت از ایتام و نیازمندان به بهزیستی کمک می‌کردند و اکنون با مصوبه اخیر مجلس و حذف خدمات حمایتی بهزیستی این سازمان از این کمک‌ها محروم می‌شود.

ابهام در واگذاری خدمات حمایتی

از سوی دیگر قائم مقام معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: مسئولان بهزیستی موظف به اجرای قانون هستند بنابراین واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد را پذیرفته‌اند اما درباره جزئیات و حدود و ثغور آن به وزارت رفاه می‌رویم.

نبی‌الله عشقی ثانی، در گفت‌وگو با فارس‌ افزود: با توجه به تعطیلی 15 روزه ادارات دولتی و از جمله بهزیستی هنوز در مورد عکس‌العمل سازمان بهزیستی به مصوبه مجلس مبنی بر واگذاری خدمات حمایتی بهزیستی به کمیته امداد اطلاعی ندارم اما جلسه‌ای در همین مورد با مسئولان وزارت رفاه در محل این وزارتخانه بر پا می‌شود.

وی گفت: خدمات حمایتی بهزیستی می‌تواند حیطه وسیعی داشته باشد و از پرداخت مستمری به خانواده‌های نیازمند تا تأمین پوشاک، مسکن و توانمندسازی مددجویان و نیز خدمات مربوط به ازدواج و طلاق مددجویان و مسائل مربوط به تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان فرزندان بهزیستی و خانواده‌های مددجویان را ممکن است، شامل شود.

عشقی اضافه کرد: با توجه به تعاریف مختلفی که ممکن است از خدمات حمایتی شود و ابهام آن در قانون باید حدود و ثغور و جزئیات این واگذاری دقیقاً مشخص شود زیرا خدمات بهزیستی در زمینه پیشگیری، حمایت و توانبخشی به هم متصل است، دو هزار مجتمع و مرکز بهزیستی همه انواع این خدمات را به صورت هماهنگ ارائه می‌کنند و تفکیک یک بخش از این خدمات مشکل‌آفرین است.

قائم مقام معاونت اجتماعی بهزیستی گفت: این‌که خانواده‌های نیازمند بخشی از خدمات خود را از بهزیستی و بخشی دیگر را از کمیته امداد بگیرند قطعاً مشکل‌آفرین خواهد بود و سایر خدمات بهزیستی را نیز متأثر می‌کند اما به هر حال این قانون اکنون در مجلس تصویب شده است و بهزیستی نمی‌تواند بر خلاف قانون کار کند.

کد خبر 18730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز