شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

مینا شهنی: دوشنبه 20 فروردین، آخرین مهلت برای تصویب آیین‌نامه اجرایی بند (ظ) تبصره 14 لایحه بودجه توسط دولت است.

این بند پیش از این به بند (ش) تبصره 14خوانده می‌شد مربوط به واگذاری وظایف حمایتی سازمان بهزیستی به کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

بر اساس قانون ظرف مدت یک ماه یعنی تا 20 فروردین 86 ، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی باید آیین‌نامه بند (ظ) تبصره 14 قانون بودجه را آماده و به تصویب دولت برساند.

در حالی به آخرین مهلت وزارت رفاه و تأمین اجتماعی نزدیک می‌شویم که هنوز سرگردانی‌های بی‌شماری درباره این مصوبه نمایندگان مجلس وجود دارد.

 در بند (ظ) تبصره 14 قانون بودجه سال 86، آمده است: به ‌منظور بهبود خدمات به ‌محرومان و اقشار آسیب‌پذیر و ساماندهی تمرکز ‏خدمات قابل ارائه به ‌آنها، خدمات حمایتی به ‌محرومان و اقشار نیازمند توسط کمیته امداد ‏امام‌خمینی(ره) و خدمات پیشگیری و توانبخشی توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود.‏

این تبصره که به بهانه حذف موازی‌کاری‌های موجود میان کمیته امداد و سازمان بهزیستی مطرح شده حاشیه‌های بسیاری را پدید آورده‌، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی که پیشنهاد دهنده  این تبصره بوده اکنون باید بسیاری از ابهامات و اختلاف نظرها را داوری و برطرف کند.

سرگردانی زنان سرپرست خانوار که ازجمله نخستین مشکلات پیش بینی شده درصورت اجرای این تبصره بود به سالمندان نیز سرایت کرده‌است.

تا آنجا که کاظم نظم‌ده، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا گفته است: بر اساس پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی بند (ظ) تبصره 14 قانون بودجه سال 86 ، رسیدگی به امور سالمندان در اختیار سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور توانبخشی قرار می‌گیرد.

وی افزود: به دنبال برگزاری دو جلسه به منظور تدوین آیین‌نامه اجرایی بند (ظ) تبصره 14 قانون بودجه سال 86 مبنی بر واگذاری امور حمایتی به کمیته امداد امام خمینی(ره) و تمرکز امور توانبخشی و پیشگیری در سازمان بهزیستی، در نهایت پیش‌نویس این آیین‌نامه تدوین شد.

نظم‌ده توضیح داد:  در این جلسه که با حضور کارشناسان وزارت رفاه، سازمان‌های بهزیستی ، مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد، با توجه به این که سالمندان یکی از گروه‌های هدف توانبخشی هستند و این گروه تنها نیازمند خدمات مستمری نبوده و باید خدمات مختلفی از قبیل بهداشت، مسکن، اشتغال، مسایل اجتماعی و ورزشی را در قالب مجموعه خدمات توانبخشی دریافت کنند، مقرر شد خدمات‌دهی به این گروه به صورت متمرکز در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد.

اما ظاهرا نماینده کمیته امداد امام خمینی(ره) تنها مخالف حاضر در این جلسه بوده‌است به این ترتیب کمیته امداد نیز که با تصور دستیابی به موقعیتی بهتر با سکوت از مصوبه مجلس در مورد واگذاری وظایف بهزیستی حمایت کرده بود امروز خود را متضرر دانسته و سرانجام ناچار شده مخالفت رسمی‌اش را با  بند(ظ) تبصره 14 بودجه سال جاری اعلام کند.

به نظر می‌رسد با گذشت یک ماه از تصویب جنجالی این بند امروز هر دو طرف با اعلام نارضایتی‌شان بر سر غیر کارشناسی بودن این تصمیم به نتیجه‌ای یکسان رسیده‌اند.

اینکه این بار مخالفت کمیته امداد پس از مخالفت‌های مکرر سازمان بهزیستی راه به جایی خواهد برد یا نه؟ رخدادی است که به یکی دو روزی زمان برای مشخص شدن نتیجه نیازمند است.

گفتنی است که در برابر 200 هزار سالمندی که از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند کمیته امداد در حال حاضر به 700 هزار سالمند تحت پوشش دارد که در صورت عدم بروز مشکلات جدی در اجرای مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی همگی سالمندان تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار خواهند گرفت و به این ترتیب سازمان بهزیستی تنها متولی امور سالمندان در کشور با جمعیت تحت پوششی نزدیک به یک میلیون نفر خواهد بود.

نکته جالب توجه اینکه تصمیم‌گیری نهایی برای تعیین تکلیف اختلاف نظر جدید میان کمیته امداد از یک سو و کارشناسان وزارت رفاه و سازمان بهزیستی از سوی دیگر بر عهده شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی خواهد بود.

به این ترتیب که آیین‌نامه مربوطه پس از تایید در شورای معاونین وزارت رفاه و تأمین اجتماعی نیازمند تصویب شورای عالی رفاه است.

شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی که از یک سال و نیم پیش تا کنون تشکیل جلسه نداده است و بر اساس قانون به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه خواهد داد پیش از این نیز موضوعات مهمی چون تصویب «میزان خط فقر سال 85»، «یارانه کالاهای اساسی»، «سند رفاه اجتماعی» و ... را در نوبت طرح دارد اما هنوز از زمان تشکیل جلسه این شورا اطلاعی در دست نیست، آخرین جلسه شورای عالی رفاه آبان ماه سال 1384 برگزار شده است.

کد خبر 19016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز