مینا شهنی: از نیمه خردادماه سال جاری تمامی مراکز درمان معتادان در سراسر کشور زیر نظر سازمان بهزیستی به کار می‌پردازند.

فرید براتی، مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، با اعلام این خبر گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نظارت بر تمامی سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO‌) ها را به سازمان بهزیستی سپرده‌ است و به این ترتیب سازمان بهزیستی به ویژه در زمینه برنامه‌ها و روش‌های اجرایی مورد استفاده این مراکز دقت و نظارت لازم را اعمال خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه آئین‌نامه تنظیم شده از سوی بهزیستی برای چگونگی نظارت بر این مراکز مراحل تصویب نهایی را در ستاد مبارزه با مواد مخدر طی می‌کند افزود: آئین‌نامه مورد نظر از سوی سازمان بهزیستی تهیه و برای تصویب در اختیار ستاد گذاشته شده‌است که پس از تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اجرا به سازمان بهزیستی استان‌های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

به گفته براتی پس از ابلاغ این آئین نامه تمامی مراکزی که در زمینه درمان معتادان کشور فعالیت می‌کنند تحت نظارت مستقیم سازمان بهزیستی قرار خواهند گرفت.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی توضیح داد: در تنظیم این آئین‌نامه استانداردهایی برای مراکز خصوصی درمان معتادان در نظر گرفته شده و تمامی این مراکز موظف به رعایت این استانداردها به عنوان حداقل شرایط هستند. در این صورت حمایت‌های سازمان بهزیستی از این مراکز نیز به شکل مناسب‌تری انجام خواهد شد.

مهم‌ترین نکته در اجرایی شدن این آئین نامه از سوی مسئولین، شناسنامه‌دار شدن سازمان‌های مردم‌نهاد درمان اعتیاد در کشور است.

براتی در این باره گفت: تمامی تلاش ما بر این است که این مراکز دارای شناسنامه شوند و با نظارت بر چگونگی فعالیت آنها از ادامه کار و تاسیس مراکزی که توانایی و تخصص لازم در این زمینه ندارند جلوگیری شود.

براتی گفت: امسال در زمینه پیشگیری از اعتیاد تقاضای بودجه 3 میلیارد و 900 میلیون تومانی شده‌ است که از این بودجه یک میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های آموزشی در محیط‌های آموزشی در نظر گرفته‌ شده‌است.به این ترتیب سازمان بهزیستی قصد دارد با همکاری وزارت آموزش و پرورش تمامی مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا دانشگاه را زیر پوشش برنامه‌های آموزشی با موضوع پیشگیری از اعتیاد قرار دهد.

او در توضیح بودجه پیشگیری از اعتیاد سال گذشته افزود: سال گذشته این بودجه به شکل استانی توزیع شد که این رخداد سبب بوجود آمدن برخی مشکلات بویژه در بخش آموزش در زمینه پیشگیری از اعتیاد شد به این ترتیب ما در سال گذشته نتوانستیم بودجه قابل توجهی در این بخش خرج کنیم.

بر اساس گفته‌های براتی در سال 84 نزدیک به 3 میلیون نفر در این زمینه آموزش دیدند که در سال گذشته این تعداد به 3 میلیون و 200 هزار نفر رسید.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره پیش‌بینی این سازمان برای آموزش در سال جاری گفت: در صورت دریافت بودجه، پیش‌بینی می‌شود امسال بتوانیم تعداد افراد آموزش دیده را به 5 میلیون نفر برسانیم.

از دیگر فعالیت‌های این دفتر در سال جاری کمک بیشتر به معتادان بهبود یافته خواهد بود به این ترتیب با در نظر گرفتن سهام عدالت برای این گروه از معتادین بخشی از مشکلات معیشتی آنان حل‌ می شود.

امسال از محل اعتبار کمک به آسیب‌دیدگان اجتماعی سهم قابل توجهی برای خانواده‌های افراد معتاد در نظر گرفته خواهد شد و با اعطای کمک به خانواده‌ها سعی خواهد شد از بروز سایر آسیب‌ها به ویژه در میان خانواده جلوگیری شود.

کد خبر 19856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز