گروه اقتصادی: رئیس کل بانک مرکزی کشورمان اعلام کرد: ایران قصد دارد به علت مقابله با فشارهای آمریکا، در آینده نزدیک فروش نفت به دلار را متوقف سازد.

ابراهیم شیبانی در گفتگو با رویترز اظهار داشت: ایران سهم دلار از ذخایر ارزی خود را به حدود 20 درصد کاهش داده است تا بدین طریق با سیاست‌های خصمانه آمریکا مقابله کند.

شیبانی درباره تهدیدات کشورهای غربی درباره تحریم ایران نیز گفت: اقتصاد ایران توانایی تحمل تحریم‌های سازمان ملل را دارد و ایران به اندازه کافی دارای ذخایر ارزی هست تا از شوک‌های بزرگ اقتصادی جلوگیری کند.

وی از اعلام میزان ذخایر ارزی ایران خودداری کرد اما آن را بسیار بالا عنوان کرد و در پاسخ به این سئوال که آیا ذخایر ارزی ایران برای مقابله با شوک‌های اقتصادی کافی است یا خیر، افزود: ما می‌توانیم به بهترین نحو، بدهی‌های خارجی خود را پرداخت کنیم و هیچ دلیلی برای نگرانی در این زمینه نداریم.

شیبانی تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران را عمدتا نمادین خواند و افزود: اینگونه تحریم‌ها تاثیر اندکی بر اقتصاد نفتی ایران خواهند گذارد و من معتقدم این تحریم‌ها نه در حال حاضر و نه در آینده، تاثیر منفی بر اقتصاد ایران نخواهند داشت.

رئیس کل بانک مرکزی کشورمان ادامه داد: سیاست ایران در حال حاضر این است که در فروش نفت، ‌ارز یورو را به دلار ترجیح می‌دهد و این سیاست به علت اثرگذاری بر تغییر سهم ارزها در مبادلات بین‌المللی مطمئنا به زیان آمریکا و دیگر واردکنندگان نفت است و دود اقدامات آنها به چشمان خودشان می‌رود.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری داوجونز اعلام کرد: ایران قصد دارد فروش نفت به دلار را به طور کامل متوقف کند. هم‌اکنون نیمی از نفت ایران به دلار به فروش می‌رود.

وی افزود: این برنامه آینده ما خواهد بود و هم‌اکنون در حال بررسی آن هستیم و ‌اکنون بیش از 50 درصد درآمد صادرات نفت ایران به ارزهایی غیر از دلار صورت می‌گیرد.

شیبانی اضافه کرد: در حال حاضر تقریبا تمامی مشتریان اروپایی ایران و برخی از مشتریان آسیایی با پرداخت ارزهایی غیر از دلار برای خرید نفت ایران موافقت کرده‌اند.

وی ادامه داد: حتی اگر ما در قبال نفت صادراتی، دلار دریافت کنیم، فورا آنها را به دیگر ارزها تبدیل می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی کشورمان درآمد نفتی ایران در سال گذشته را بیش از 45 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: ایران با بیش از 70 کشور جهان مبادلات تجاری دارد و هیچ گونه رابطه مستقیم اقتصادی و تجاری با آمریکا ندارد که از تحریم‌های اقتصادی آن بترسد.

ذخایر ارزی ایران مطلوب است

محمد جعفر مجرد، معاون ارزی بانک مرکزی کشورمان نیز در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز اعلام کرد: ایران به منظور مقابله با فشارهای بین‌المللی شروع به تشدید سیاست‌های مالی خود کرده است و برای مقابله با هرگونه شوکی در بازار از ذخایر ارزی کافی برخوردار است.

وی افزود: حساب ذخیره‌ ارزی ایران تا پایان سال 85 در حدود 9 میلیارد دلار بوده است که تنها یک میلیارد و 600 میلیون دلار کمتر از سال 84 بوده است.

مجرد درباره فاصله گرفتن ایران از دلار گفت: ما دیگر احتیاجی به نگه‌داری دلار نداریم و بانک مرکزی نیز صدور اعتبارات اسنادی به دلار را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: ایران در حال حاضر 30 درصد از ذخایر خود را به دلار نگهداری می‌کند که از 40 درصد در ماه سپتامبر کاهش خوبی نشان می‌دهد.

قطعنامه شورای امنیت چیز تازه‌ای نیست

در همین حال، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز اظهار داشت: قطعنامه دوم شورای امنیت جنگ روانی علیه ایران است که سعی بر ایجاد فضای غیرشفاف توام با ریسک و همچنین افزایش هزینه‌های ایران دارد.

داود دانش جعفری در حاشیه معرفی مدیرعامل جدید شرکت بیمه دانا گفت: موارد این قطعنامه سال گذشته نیز به صورت غیر رسمی‌وجود داشت و این فشارها سال قبل نیز اجرا شد و اکنون تنها به طور رسمی‌اعلام شده است.

به گفته وی، آسیب این نوع فعالیت‌های مخرب اقتصادی تنها برای ایران نیست بلکه این آسیب در برگیرنده‌ جامعه‌ بین‌الملل و شرکای عمده اقتصادی ایران نیز می‌شود.

کد خبر 18648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز