ابراهیم شیبانی رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: سهم دلار از ذخایر ارزی ایران به طور دائمی در حال کاهش است و هم‌‌اکنون به کمتر از 30 درصد رسیده است.

دکتر ابراهیم شیبانی رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان در گفتگو با رویترز اعلام کرد: ایران از مدت‌ها پیش به علت کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها و همچنین فشارهای آمریکا اقدام به متنوع ساختن ذخایر ارزی خود و کاهش سهم دلار در آن نموده است و هفته به هفته و ماه به ماه از ذخایر دلاری آن کاسته می‌شود و هم‌اکنون سهم دلار از کل ذخایر ارزی ایران به کمتر از 30 درصد رسیده است.

شیبانی تحریم‌های آمریکا علیه سیستم بانکی ایران را فاقد اثر چشمگیر خواند و گفت: ایران با بهره‌مندی از بالاترین سطح ذخایر ارزی خللی از فشارهای آمریکا متحمل نخواهد شد.

وی درباره جایگزین‌های دلار در سبد ارزی ایران گفت: بخش قابل توجهی از ذخایر ما به یورو تبدیل شده است زیرا اروپا به طور سنتی از بزرگترین شرکای تجاری ایران بوده است، اما ما در سبد ارزی خود از دیگر ارزها و طلا نیز استفاده کرده‌ایم.

شیبانی با رد اتهامات خزانه‌داری آمریکا به بانک صادرات و سپه در تامین مالی تروریسم، گفت: آمریکا با این اقدام پیش از آنکه ایران را تحت فشار قرار دهد، به اعتبار دلار آسیب وارد می‌کند.

محمد جعفر مجرد معاون ارزی بانک مرکزی ایران نیز به رویترز گفت: پس از تحریم بانک صادرات از سوی خزانه‌داری آمریکا، ایران در برابر فروش نفت به کشورهای مختلف، قیمت آن را به دلار محاسبه می‌کند اما پول آن را به یورو دریافت می‌کند و همین امر به نوبه خود بر تغییر سبد ارزی ایران تاثیر می‌گذارد.

مجرد افزود: هم‌اکنون بیش از 50 درصد فروش نفت ایران در قالب ارز یورو صورت می‌گیرد، یعنی ایران در برابر بیش از نیمی از نفت صادراتی خود، یورو دریافت می‌کند.

کد خبر 16430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز