گروه اقتصادی: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نسبت به انحراف حساب ذخیره ارزی از اهداف اولیه خود هشدار داد.

این مرکز با ارزیابی عملکرد حساب ذخیره ارزی از سال 1379 تا خردادماه سال جاری اعلام کرد: بررسی عملکرد حساب ذخیره ارزی نشان می‌دهد که روند پیموده شده از اهداف اولیه این حساب به شدت منحرف شده است.

مرکز پژوهش‌ها با اشاره به این که تاکنون فقط 20 درصد از منابع مازاد ارزی کسب شده در بخش غیردولتی صرف شده است، افزود: در سالهای اخیر با اجرای پروژه‌های عمرانی از محل منابع – مازاد درآمد- نفتی نه تنها برخلاف پیش‌بینی‌ها، دولت طبق قوانین برنامه با رهاسازی تصدی‌ها کوچکتر نشده، بلکه عملاً بزرگتر شده و نیازهای بیشتری به منابع جدید پیدا کرده است.

در بخش دیگری از ارزیابی مرکز پژوهش‌ها درباره عملکرد حساب ذخیره ارزی تصریح شده که برنامه‌ریزان و مجریان دولتی همواره می‌باید این نکته را مد نظر داشته باشند که افزایش بهای نفت نمی‌تواند در سطحی خاص پایدار و قابل پیش‌بینی باشد زیرا امکان سقوط بهای نفت نسبت به انتظارات همواره وجود دارد و به همین دلیل نگاه به منابع مازاد درآمد نفتی به عنوان درآمد پایدار یا اتفاقی، اقتصاد ملی را به شدت با بحران مواجه خواهد کرد.

گزارش دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌ها عدول از قانون به وسیله قانونگذار یا مجریان را به عنوان مهمترین دلیل انحراف از اهداف تأسیس حساب ذخیره ارزی نام برد و تصریح کرد  می‌توان با طرح برخی از نظرات از زوایای دیگر، مبانی اولیه طرح قوانین را دچار تزلزل کرده و شرایط لازم را برای عبور از قانون فراهم آورد.

مرکز پژوهش‌ها همچنین تاکید کرد که در خوشبینانه‌ترین شرایط می‌توان این گونه اظهارنظر کرد که در درازمدت حداکثر 10درصد منابع مازاد نفتی کسب شده در این سالها قابلیت چرخش و استفاده خواهد داشت.

کد خبر 14765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز