گروه اقتصادی: دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان مهرماه امسال با 4/40 درصد رشد نسبت به مهرماه سال گذشته از 6/57 میلیارد دلار فراتر رفت.

اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی مجموع دارایی‌های خارجی کشور در پایان مهرماه را 518 هزار و 946 میلیارد ریال معادل 6/57 میلیارد دلار اعلام کرد که بدین ترتیب دارایی‌های خارجی کشور از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه از رشدی 2/21 درصدی برخوردار بوده است.

همچنین در پایان مهرماه امسال، بدهی‌های ارزی بانک مرکزی با 3/41 درصد رشد نسبت به سال قبل به 3/183 هزار میلیارد ریال معادل 3/20 میلیارد دلار رسید.

بر اساس گزارش اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، مجموع دارایی‌های خارجی سیستم بانکی کشور نیز بیش از 870 هزار میلیارد ریال معادل 7/96 میلیارد دلار است که نسبت به مهرماه سال قبل 6/26 درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش 90 درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

در پایان مهرماه بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی به 127 هزار و 401 میلیارد ریال رسید که نسبت به یک سال قبل 1/0 درصد و نسبت به ابتدای سال‌جاری 4/3 درصد کاهش نشان می‌دهد.

از رقم فوق، 104 هزار میلیارد ریال آن بدهی دولت و 23 هزار میلیارد ریال آن نیز بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی بوده است.

بدهی دولت به بانک مرکزی در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته 5/0 درصد افزایش یافته اما بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی 7/2 درصد کاهش یافته است.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز با رشد 3/90 درصدی نسبت به مهرماه سال 84 به 7/44 هزار میلیارد ریال رسیده است.

کاهش 9 هزار میلیارد ریالی بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی

اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در هفت ماهه نخست امسال با 6/1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 238 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به شهریورماه امسال حدود 9 هزار میلیارد ریال کاهش نشان می‌دهد.

همچنین، بدهی دولت به سیستم بانکی در پایان مهرماه امسال به 6/145 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مهرماه سال گذشته 7/7 درصد رشد نشان می‌دهد.

در مقابل، بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به سیستم بانکی در مدت فوق 6/6 درصد کاهش یافته و به 6/92 هزار میلیارد ریال رسیده است.

رشد سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها

میزان سپرده‌گذاری مردم نزد بانک‌های کشور طی سال‌جاری رشد قابل توجهی یافته و بر این اساس، میزان سپرده‌های غیردیداری (شامل سپرده‌های قرض‌الحسنه و مدت‌دار) از ابتدای سال 85 تا پایان مهرماه بیش از 138 هزار میلیارد ریال افزایش یافته و به 741 هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به مهرماه سال قبل رشد 7/37 درصدی نشان می‌دهد.

بدین ترتیب، میزان سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه پس‌انداز نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور در هفت‌ماهه نخست امسال 8/29 درصد رشد یافته و از 93 هزار میلیارد ریال ابتدای سال به بیش از 121 هزار میلیارد ریال رسیده است که بدین ترتیب، میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته 7/35 درصد رشد کرده است که نشانگر افزایش تمایل مردم به سپرده‌های قرض‌الحسنه است.

از سوی دیگر، ارقام سرمایه‌گذاری مدت‌دار بانک‌های کشور نیز نشان‌دهنده رشد قابل توجه تمایل مردم به این نوع سپرده‌های بانکی است.

بر این اساس، در هفت‌ماهه نخست امسال میزان سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور به حدود 595 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مهرماه سال قبل 7/37 درصد رشد نشان می‌دهد.

گزارش اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی همچنین از رشد 3/38 درصدی میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور در 12 ماهه منتهی به مهرماه 85 حکایت دارد.

بر این اساس، میزان کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان مهرماه امسال به بیش از 979 هزار میلیارد ریال رسیده است.

کد خبر 14564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز