گروه اقتصادی: تبدیل ذخایر ارزی دلاری به یورو از مهمترین مباحث اقتصاد کشور طی یک هفته اخیر بوده است.

از سوی دیگر، وزیر امور اقتصادی کشورمان نیز اعلام کرد که ایران از این پس مبادلات ارزی خارجی خود را نیز بر حسب یورو انجام خواهد داد.

درباره همین مساله و ضرورت کاهش وابستگی به دلار به دکتر محمدکاظم نجفی علمی مدرس مباحث پولی و بانکی گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • با توجه به روند نزولی ارزش دلار در برابر یورو آیا می‌توان بخش بیشتری از ذخایر کشور را از دلار به یورو تبدیل کرد؟

در کاهش وابستگی به دلار نباید صرفاً به یورو اتکا کرد، زیرا با توجه به شرایط سیاسی کنونی و همگامی اروپا با آمریکا، یورو نیز مشکلات خاص خود را دارد. باتوجه به اینکه عمده درآمدهای کشورمان دلاری و خرج‌های آن یورویی است، باید علاوه بر دلار و یورو، سبد ارزی کشور را از ارزهای سایر کشورهای معتبر و همسایه همچون چین، مالزی و کشورهای عربی تشکیل دهیم و با افزایش سهم طلا در دارایی‌های خارجی، منابع پولی خود را از طریق جغرافیایی نیز پخش کنیم.

  • با توجه به اینکه ما در شرایط خاص سیاسی این تصمیم را اتخاذ کرده‌ایم، از دیدگاه شما به عنوان یک کارشناس مباحث پولی و بانکی، آیا کاهش وابستگی به دلار توجیه اقتصادی نیز دارد؟

با توجه به اینکه اکنون یورو نسبت به دلار از ارزش بیشتری برخوردار است، تبدیل بخشی از ذخایر ارزی کشور به یورو مطمئناً مثبت خواهد بود، زیرا با افزایش ارزش یورو در بلندمدت، منفعت بیشتری نصیب کشور خواهد شد.

در این زمینه نباید فقط نگاه صرف اقتصاد داشت، بلکه با توجه به شرایط کنونی سیاسی کشور و محدودیت‌های مالی و بانکی آمریکا علیه کشورمان، تبدیل ذخایر ارزی کشور بهتر از دلاری نگهداشتن آن است.

در این شرایط بهتر است ایران نیز ذخایر خود را در قالب سایر ارزهای قوی مثل یورو نگهداری کند.

  • آیا با توجه به روند افزایش قیمت طلا در سال‌ جاری تبدیل بخش بیشتری از ذخایر ارزی کشور به طلا مفید نیست؟

طلا نیز می‌تواند کالای مناسبی برای ذخایر خارجی کشور باشد، اما طلا هم مشکلات خود را دارد، یکی اینکه امکان نقد کردن فوری آن وجود ندارد.

دیگر هم این است که طلا یک کالا است و نوسانات قیمتی آن فراوان است بنابراین نمی‌توان نسبت به قیمت بالای آن در شرایط فعلی اطمینان کرد به هر حال، ارز از طلا ریسک کمتری دارد.

کد خبر 10842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز