چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

برای تیم‌های ملی اروپایی، پایان هر تورنمنت مهم به معنی فرصتی برای پوست‌اندازی و ورود بازیکنان جدید و کنار‌رفتن بازیکنان ناآماده است.

تمرین تیم ملی فوتبال هلند

مربیان هم با وجود اینکه زمان بسیار کمی برای ساختن تیم دارند، این ماموریت را می‌پذیرند و می‌دانند که این چرخه برای پویایی فوتبال حیاتی است. در پایان یورو 2012هم این اتفاق افتاد و تیم‌های اروپایی که کادر فنی‌شان را تغییر داده بودند، با تنها یک بازی تدارکاتی وارد بازی‌های حساس مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2014 شدند.بیشترین تغییرات در تیم‌های فرانسه و هلند روی داد که سرمربیان‌شان را پس از یورو تغییر دادند؛ هرچند تیم‌های انگلیس و ایتالیا و حتی اسپانیا، قهرمان اروپا هم از تغییرات بی‌نصیب نماندند و مربیان این تیم‌ها ترجیح دادند بازیکنان جدیدی را وارد چرخه تیم‌های‌شان کنند.

مأموریت سخت دشان

لوران بلان در دوره دو ساله مربیگری‌اش در تیم ملی فرانسه نتایج نسبتا خوبی گرفت و در یورو هم مقابل تیمی حذف شد که در نهایت به قهرمانی این تورنمنت رسید. با وجود این مذاکرات او برای تمدید قراردادش بی‌نتیجه ماند و فدراسیون فوتبال فرانسه شرایط او ازجمله تعداد زیاد دستیارانش را نپذیرفت. البته رابطه سرد لوگرائه، رئیس فدراسیون با بلان در به نتیجه نرسیدن مذاکرات بی‌تأثیر نبود و او درواقع می‌خواست راه ورود دیدیه دشان را هموار کند. بدین‌ترتیب دشان، سرمربی فصل قبل مارسی که نسبت به بلان سختگیرتر و نتیجه‌گراتر است، جای هم‌تیمی سابقش را گرفت.

قرارداد دشان دو ساله است که درصورت صعود فرانسه به جام جهانی2014، دوسال دیگر تمدید می‌شود و به‌نظر می‌رسد او با هدف قهرمانی یورو 2016 در خاک فرانسه این پست را پذیرفته است. فرانسه اما برای صعود مستقیم به جام‌جهانی کار سختی دارد و با اسپانیا، بهترین تیم چهار سال اخیر جهان هم گروه است.دردسر بزرگ فرانسه در یورو بداخلاقی‌های برخی از بازیکنان مانند سمیر نصری و ژرمی منز بود و دشان برخلاف بلان مردی است که در برابر بازیکنان یاغی انعطاف ندارد. او همچنین به‌عنوان هافبکی که سال‌ها در مکتب مربیانی مثل مارچلو لیپی و امه ژاکه بوده، نتیجه‌گرا‌تر از لوران بلانی است که دوست داشت فوتبال فرانسه را به اسپانیا نزدیک کند.دشان که در شروع راه نمی توانست از نصری به‌دلیل محرومیت استفاده کند، پس از محک زدن بازیکنانش در تساوی بدون گل مقابل اروگوئه قدم به مسابقات رسمی گذاشت و با درخشش بازیکنان جدیدی که به تیم اضافه کرد، توانست فنلاند و بلاروس را شکست دهد.

زننده تک گل فرانسه مقابل بلاروس ابودیابی، هافبک آرسنال بود که پس از مصدومیتی طولانی به تیم دعوت شد و بهترین بازیکن فرانسه در این بازی بود. در پیروزی سه بر یک مقابل بلاروس هم الیویه کاپو و کریستف ژاله، دو بازیکن تازه وارد تیم موفق به گلزنی شدند تا آبی‌پوشان به امتیازات کامل هر دو بازی برسند. دشان که در همین زمان کوتاه تغییرات زیادی در تیمش به‌وجود آورده، نشان داده که از کنار گذاشتن نام‌ها ترسی ندارد و تنها به بازیکنان آماده بازی می‌دهد. نمونه آن استفاده از زوج جوان امبیوا و ساکو در قلب دفاع است؛ دو بازیکن جوانی که در مجموع 10بازی ملی هم ندارند. البته کار سخت دشان‌ ماه آینده است که تیمش باید در اسپانیا به میدان برود.اسپانیا در تنها بازی‌اش در این گروه به سختی توانست در زمین گرجستان به پیروزی برسد و پس از فرانسه در رده دوم است. دفاع فشرده میزبان توانست تا دقیقه 86مقابل حملات اسپانیا مقاومت کند تا اینکه دروازه‌اش با بغل پای سولدادو باز شد. کاپیتان والنسیا در آستانه یورو از سوی دل‌بوسکه خط خورد ولی سرمربی اسپانیا با توجه به آمادگی‌اش او را در ترکیب اصلی قرار داد و مزد این تغییر را گرفت.

علاقه هاجسون به جوانان

روی هاجسون که در آستانه یورو به‌عنوان سرمربی انگلیس انتخاب شد، فرصت کمی برای آزمودن بازیکنان جدید داشت ولی او جوانگرایی‌اش را با شروع مرحله مقدماتی جام‌جهانی کلید زده است. در ترکیب انگلیس که مولداوی را پنج بر صفر شکست داد و مقابل اوکراین به تساوی یک بر یک رسید، لمپارد درخشش فوق‌العاده‌ای داشت ولی در کنار هافبک 34ساله چلسی، جوانانی مثل کلورلی، چمبرلن و برترند، هاجسون را به آینده امیدوار کردند.هاجسون درباره ویژگی‌های کلورلی، هافبک 23ساله‌اش گفت: «کلورلی یک هافبک تهاجمی مثل فابرگاس است. او توان این را دارد که عقب‌تر هم بازی کند و وقتی لازم است در گرفتن توپ از حریف شرکت داشته باشد». هافبک یونایتد حالا به همراه لمپارد و جرارد و همچنین چمبرلن، هافبک 18ساله آرسنال مربعی ساخته‌اند که هاجسون به آنها برای ترکیب خط میانی‌اش اعتماد کامل دارد. هاجسون پیش از این در یورو از دنی ولبک 21ساله در خط حمله استفاده کرد و مهاجم منچستر حالا از مهره‌های مورد اعتماد اوست. دیگر تازه وارد انگلیس رایان برترند، مدافع چپ 23ساله چلسی است که در این باشگاه لندنی هم قرار است در آینده نزدیک جای اشلی کول را بگیرد.

انقلاب پراندلی

پراندلی هم با وجود فینالیست‌شدن ایتالیا در یورو، دست به خانه‌تکانی زد و از بازیکنان جوان زیادی مقابل بلغارستان و مالت استفاده کرد. او با وجود درخشش کاسانو در یورو از این مهاجم 30ساله صرف‌نظر کرد و در تساوی دو بر دو مقابل بلغارستان از زوج جووینکو و اوسوالدو استفاده کرد. جالب اینکه اسوالدو، مهاجم آرژانتینی‌الاصل رم در نخستین بازی‌اش توانست هر دو گل ایتالیا را به ثمر برساند. دو گل ایتالیا مقابل مالت را هم دسترو و پلوسو، دو بازیکن تازه وارد به ثمر رساندند تا پراندلی در جوانگرایی‌اش مصمم‌تر شود. لورنزو اینسینیه، مهاجم 21ساله ناپولی هم یکی دیگر از چهره‌های درخشان ایتالیا در این بازی بود که پس از ورود به زمین جریان بازی را تغییر داد و پراندلی از عملکرد او تمجید کرد؛«اینسینیه در ورود به زمین عملکرد خوبی داشت و کمک کرد که بازی ما بیشتر به کناره‌ها برود». پراندلی زمانی به‌عنوان سرمربی ایتالیا انتخاب شد که گفته می‌شد با کنار‌رفتن نسل طلایی، این تیم از بازیکنان مستعد خالی شده ولی او در این دو سال توانسته به خوبی این مرحله ‌گذار را پشت سر بگذارد و تیم جوانی ساخته که می‌تواند سال‌ها برای ایتالیا به میدان برود.

ریسک فان گال

هلند هم پس از یورو کادر فنی‌اش را تغییر داد. فان مارویک که این تیم را به فینال جام‌جهانی 2010رساند تا سال 2014 قرارداد داشت، ولی نتایج فاجعه‌بار این تیم که یورو را با سه شکست ترک کرد، چاره‌ای جز استعفا برای این مربی باقی نگذاشت. فدراسیون هلند برای جایگزینی فان مارویک سراغ فان‌گال رفت که پیش از این یک‌بار دیگر هم روی نیمکت نارنجی‌ها نشسته بود. برخلاف فان مارویک که متهم بود در یورو تنها به بازیکنان اسمی بازی می‌دهد، فان گال به استفاده از جوانان و همینطور بازی تهاجمی شهرت دارد. خانه‌تکانی فان گال در بازی دوستانه مقابل بلژیک منجر به شکست سنگینی شد، ولی در شروع مقدماتی جام‌جهانی، هلند درخشید و توانست ترکیه و مجارستان را شکست دهد. ستاره هلند در پیروزی چهار بر یک در خاک مجارستان، جرمن لنس جوان بود. وقتی روبن در جریان گرم‌کردن پیش از بازی مصدوم شد، مهاجم 24ساله آیندهوون از این فرصت به خوبی استفاده کرد و با زدن دو گل در ششمین بازی ملی‌اش، بهترین بازیکن زمین شد. برونو مارتینز، مدافع هلند هم در نخستین بازی ملی‌اش موفق به گلزنی شد. فان گال در پایان بازی با اشاره به درخشش این دو بازیکن جوان گفت: «به‌عنوان مربی باشگاهی به سادگی می‌توانید ریسک استفاده از بازیکنان جوان را بپذیرید، ولی به‌عنوان مربی تیم ملی این کار خیلی سخت‌تر است».

کد خبر 185896

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز