صمد مرفاوی*: باخت به لبنان برای همه تلخ و ناراحت‌کننده بود. تیم ملی بد بود و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که خوب بازی کرد. اما این پایان بازی‌ها نیست.

صمد مرفاوی

 فقط ما نباید جوی در جامعه ایجاد کنیم که بازیکنان‌مان تخریب شوند و این به نفع فوتبال ما نیست و به فوتبال ضربه می‌زند. اگر می‌بینیم که تیم ملی پیشرفت نکرده و در سال‌های اخیر در جا زده، به این دلیل است که ما در جام جهانی قبلی حضور نداشتیم. همین مسئله روی بازیکنان تأثیر می‌گذارد. الان هم همه باید کمک کنند که به جام جهانی صعود کنیم و اگر الان از نحوه بازی تیم ملی، سرمربی و بازیکنان انتقاد کنیم، این تیم به جایی نمی‌رسد.

اینکه تیم ملی با رسانه‌ها قهر باشد یا رسانه‌ها با اعضای تیم ملی، این مسئله خوبی نیست و نمی‌تواند موفقیتی به‌وجود بیاورد. این مسئله بیشتر تمرکز بازیکنان را به هم می‌زند. بازیکنان باید آرامش داشته باشند و اگر این آرامش نباشد، روی کار آنها تأثیر می‌گذارد. متأسفانه بعد از باخت تیم ملی به لبنان خیلی‌ها از تیم ملی انتقاد و نظرات خودشان را در رسانه‌ها مطرح کردند. این اظهارنظرها محترم است، ولی اگر انتقادها به سمت تخریب پیش برود و راهکاری در آن نباشد، تیم ملی به کجا خواهد رسید؟

در شرایط فعلی جوی به‌وجود آمده که برخی ملی‌پوشان در تیم باشگاهی خودشان هم عملکرد خوبی ندارند. یعنی تمرکز و آرامش لازم را ندارند. چرا باید بدین شکل باشد؟ مثلا کریم انصاری‌فرد در تیم خودش هم کارایی لازم را ندارد. او به‌عنوان بازیکن ثابت تیم ملی به زمین می‌رود ولی نمایش قابل‌قبولی از خود ارائه نمی‌دهد چون تمرکز لازم را ندارد؛ درحالی‌که انصاری‌فرد در پرسپولیس مجانی بازی نمی‌کند و در ازای گرفتن مبلغی که کم هم نیست بازی می‌کند. بازیکنانی مثل انصاری‌فرد علاوه بر بازی خوب در تیم باشگاهی‌شان در تیم ملی هم باید خوب باشند. اما اینکه چرا اینگونه نیست را باید بررسی کرد. به‌نظر من، مشکل بازیکنان تیم ملی فنی نیست و همه‌‌چیز به مسائل روحی و روانی بازیکنان برمی‌گردد.

بعد از موفقیت ورزشکاران در المپیک و پاراالمپیک برخی قهرمانان را با بازیکنان تیم ملی مقایسه کردند و نباید چنین کاری می‌کردند زیرا فوتبال جایگاه، جذابیت و طرفداران خودش را دارد. ما نمی‌توانیم خودمان را فریب دهیم، هر چه باشد فوتبال علاقه‌مندان بیشتری نسبت به خیلی از ورزش‌ها دارد. بنابراین، اگر بخواهیم قهرمانان المپیک را با بازیکنان فوتبال مقایسه و چه بسا با این کار باعث تخریب آنها شویم، کار درستی نکرده‌ایم. اگر منظور بازیکنان باتجربه است که در هر صورت آنها عمری را در ورزش گذرانده و زحمت کشیده‌اند. بازیکنان جوان هم احتیاج به آرامش و حمایت دارند تا بهترین عملکرد را در تیم ملی داشته باشند. اگر کی‌روش بخواهد تغییرات زیادی در ترکیب تیمش دهد، ریسک است. اگر به جام جهانی صعود نکنیم، بازهم انتقاد می‌کنند که چرا تغییرات زیادی در تیم ملی صورت گرفت.

*مهاجم اسبق تیم ملی

کد خبر 185864

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز