دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

علی اصغر شیرزادی: هم‌نسل با قاسمعلی فراست و تقریبا همگام با او باید به یک نام بزرگ دیگر از آغازگران ادبیات دفاع‌مقدس اشاره کرد؛ علی‌اصغر شیرزادی؛ نویسنده‌ای که با کتاب «غریبه و اقاقیا» یکی دیگر از نخستین آثار خوب و ماندگار جنگ را پدید آورد و جایزه 20سال ادبیات داستانی را نیز بابت همین کتاب و آثار دیگری که از نخستین سال‌های بعد از انقلاب تا اواخر دهه70 نوشت، از آن خود کرد.

علی اصغر شیرزادی

به جز این، رمان «طبل آتش» او نیز در اوایل دهه60 منتشر شد که به وقایع انقلاب می‌پردازد. همین دو اثر درواقع برای دریافت نگاه و شیوه حضور شیرزادی در دنیای داستان کافی است؛ او شاید بیش از هرنویسنده دیگری به پیرامون خود و تحول و تغییر جامعه‌اش توجه دارد و برخلاف بسیاری از نویسندگان هم‌نسل خود و بعد از خود، با تیزبینی و به‌دقت، جامعه و مردم کشورش را زیرنظر می‌گیرد.

به همین علت است که رمان‌های شیرزادی شاید بیش از دیگران، همگام با تحولات اجتماع پیش می‌آید و درباره آنهاست. وقتی انقلاب می‌شود، طبل آتش را می‌نویسد و وقتی جنگ درمی‌گیرد، غریبه و اقاقیا را. این شیوه او همینطور تا امروز ادامه یافته و از او نویسنده‌ای کاملا اجتماعی و متوجه جامعه ساخته است. نکته‌ای که شاید بیش از هر چیز، حاصل شغل شیرزادی، از نظر منبع درآمد باشد.

شیرزادی سال‌های سال روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی بوده و شاید آموخته و عادت کرده که به رویدادها و مسائل جامعه بی‌توجه نباشد. ویژگی قابل توجهی که کارهای شیرزادی را همواره با اقبال در فروش روبه‌رو می‌سازد. «هلال پنهان» یکی دیگر از کارهای شیرزادی است که به جنگ می‌پردازد و باز هم با اقبال مواجه شده است. این رمان سال77 به بازار آمد و چندبار تجدید چاپ شد. مجموعه داستان «یک سکه در دو جیب» دیگر کتاب شیرزادی است.

کد خبر 185593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز