همشهری آنلاین: روسیه، فعالیت‌ هیات‌های کمک‌رسان به مسکو را لغو کرد؛ این اقدام ضربه شدیدی به اقدامات آمریکا برای تقویت روابط با این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت آمریکا اعلام کرد که روسیه به آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا تا اول اکتبر (10 مهر) فرصت داده تا فعالیت‌هیات‌های کمک‌رسان را که به مدت دو دهه است که در روسیه حضور دارند، متوقف کند.

این هیات‌ها مبلغ بیش از 6 / 2 میلیارد دلار را برای مقابله با بیماری‌ها، حفاظت از محیط زیست، تقویت جامعه مدنی و مدرنیزه کردن اقتصاد روسیه صرف کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا با اطلاع از این مورد در خصوص متوقف کردن تمام فعالیت‌های هیات‌های کمک‌رسان در روسیه، اعلام کرد که احتمال می‌رود مسکو به این نتیجه رسیده باشد که دیگر نیازی به فعالیت‌های هیات‌های کمک‌‌رسان آمریکا ندارد.

اما تحلیل‌گران این اقدام روسیه را یک حرکت سیاسی دانسته و اعلام کردند، مسکو با این درخواست حمایت‌های مالی خارجی از گروه‌های حامی دموکراسی را کاهش می‌دهد و کرملین می‌تواند با این کار بیش از گذشته به سرکوب این گروه‌‌ها بپردازد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با پیروزی در انتخابات ماه مه سال جاری میلادی، اقدامات شدیدتری را در قبال معترضان و مخالفان اتخاذ کرده و براساس قوانین جدید مجازات آن‌ها را افزایش داده است.

"میتو روجانسکی"، از تحلیل‌گران موسسه امور صلح بین‌الملل گفت: مقام‌های روس هم‌اکنون به این نتیجه دست یافته‌اند که مسکو به قدرتی در منطقه تبدیل شده و در حال حاضر خود تامین کننده اقدامات کمک‌رسانی برای کشورهای دیگر است و نمی‌خواهد کمکی دریافت کند.

این تحلیل‌گر افزود: روسیه تمام تنش‌هایی که قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری ماه مه این کشور به وقوع پیوسته را از چشم سازمان‌های غیردولتی مستقر در روسیه تحت حمایت مالی آمریکا می‌بیند. علاوه بر این مسکو کاملا با فعالیت‌های آمریکا در خاورمیانه مخالف است و این موارد بخشی از درخواست روسیه برای توقف و لغو فعالیت هیات‌های کمک‌رسان آمریکا محسوب می‌شوند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مکتوب آورده است: آمریکا اخیرا از تصمیم دولت روسیه مبنی بر خاتمه دادن به فعالیت‌ این هیات‌های کمک‌رسان مطلع شده است. با اتمام این فعالیت‌ها، ما به اقدامات خود برای کمک به دموکراسی خواهان، حقوق بشر و توسعه و تقویت جامعه مدنی در روسیه ادامه می‌دهیم و به دنبال تداوم همکاری با سازمان‌های غیردولتی روسیه هستیم.

آژانس توسعه بین الملل آمریکا در سال 2012 میلادی بودجه 50 میلیون دلاری را برای کمک به روسیه در نظر گرفت که بیش از نیمی از آن صرف اقدامات مربوط به حقوق بشر و فعالیت‌های دموکراسی خواهان شده است. علاوه بر این 400 درصد این بودجه مستقیما در اختیار سازمان‌های غیر دولتی روسیه قرار گرفته است.

کد خبر 185140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز