همشهری آنلاین: پنجاه و ششمین گفتمان هنر و معماری به همت انجمن مفاخر معماری ایران با عنوان «حافظه تاریخی تهران» در سرسرای نور موزه هنر امام علی (ع) برگزار می‌شود.

شهر تهران

به گزارش ایلنا، در این نشست شهلا اعزازی، محمدمنصور فلامکی، محمدعلی اینانلو، مجید ابهری، آلبرت کوچوئی و یزدان هوشور روز چهارشنبه۲۹ شهریورماه، ساعت ۱۶ تا ۱۹ در مورد تاریخ شفاهی تهران معاصر سخن می‌گویند که با نمایش فیلمی مستند همراه خواهد بود.

حافظه پژوهی و تکیه بر اطلاعات شنیداری، نوعی از شیوه‌های پژوهش تاریخ است و می‌تواند بخش مهمی از شناخت و معرفی فرهنگ و دانش بشری باشد.

حافظه پژوهی به عنوان منبع مهم انتقال اطلاعات دانش، مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و متن تاریخ را مبتنی بر گفت‌و‌گو، دیالوگ، مباحثه و مناظره به دست می‌دهد.

در ایران، به ویژه در سال‌های بعد از انقلاب، تکنیک ضبط و قابلیت دسترسی آسان به آن موجب شد که بسیاری از خاطرات و دیده‌ها توسط افراد و شخصیت‌ها بازگو و حفظ شود، به خصوص از اواسط سال ۱۳۶۳ که در مرکز مطالعات خاورمیانه‌ای دانشگاه هاروارد، پروژه‌ای با عنوان تاریخ شفاهی ایران راه اندازی شد، موجب گردید به تدریج چه در خارج از کشور (توسط بخش‌های خصوصی) و چه در داخل نهادهای دولتی به جمع آوری منابع شفاهی در مورد تاریخ معاصر ایران پرداخته شود که البته به دلایل گوناگون، بسیار محدود و بیشتر حول مسائل سیاسی و اجتماعی بوده است.

انجمن مفاخر معماری ایران با همکاری مرکز اسناد ملی از سال ۱۳۸۵ اقدام به تهیه آرشیو و تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی معاصر ایران نمود.

بسیاری از مباحثی که مورد گفت‌و‌گو قرار گرفته است، توانسته زیر بنای پژوهش و دستیابی به الگوی مناسب برای تدوین تاریخ معماری و شهرسازی معاصر ایران باشد.

به‌‌ همان میزان که طراحان و شهرسازان در شکل گیری شهر‌ها موثرند، مدیران شهری، تصمیم سازان و تصمیم گیران اقتصادی و سیاسی کشور و حتی مردم عادی در این مورد تاثیرگذار می‌باشند و حافظه تاریخی در نحوه و چگونگی این تاثیرات به قضاوت می‌نشیند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این برنامه می‌توانند به موزه هنرامام علی (ع) واقع در خیابان ولی عصر (عج)، روبروی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ مراجعه و یا با شماره ۲۲۰۲۴۸۴۸ تماس بگیرند.

 

کد خبر 185072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز