همشهری‌آنلاین: انجمن مفاخر معماری ایران پیشنهاد راه‌اندازی «مؤسسه‌ی فرهنگی یادگارهای دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی» را با هدف جمع‌آوری و حفظ آثار،‌ اندیشه‌ها و یادگارهای این استاد پیشکسوت رشته‌ی مرمت و معماری مطرح کرد.

باقر  شیرازی

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: با توجه به این‌که بزرگان و شخصیت‌های برجسته‌ی کشور در ایران کم نیستند و آثار قابل ارزش زیادی دارند که باید توسط جامعه ارج گذاشته شود، ایجاد نهادها و مجموعه‌هایی با هدف نگهداری آثار، ‌اندیشه‌ها و یادگارهای آن‌ها در هر زمان و در هر مکانی، ضروری به نظر می‌رسد.

علیرضا قهاری ایجاد دایرةالمعارف دهخدا با حمایت و بودجه‌ی عمومی را یکی از این نمونه اقدامات در نگهداری آثار و اندیشه‌های دهخدا دانست و ادامه داد: در حوزه‌های مختلف کشور، شخصیت‌هایی هستند که باید برای آن‌ها این‌گونه مجموعه‌ها ایجاد شود. با توجه به این‌که بخش خصوصی یا انجمن‌های دوست‌داران در حوزه‌های مختلف، توانایی انجام این کار را به‌تنهایی ندارند، پیشنهاد می‌کنیم دست کم سازمان میراث فرهنگی یا سازمان‌های مربوط به این حوزه که بودجه‌های دولتی دارند، یک نهاد فرهنگی، موزه یا خانه‌ای فرهنگی را با نام دکتر شیرازی ایجاد کنند تا بتوان یاد او را همیشه زنده نگه داشت.

وی تأکید کرد: شخصیتی مانند دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی که همه‌ی عمر خود را در راه کشور، حفظ ارزش‌های میراثی و یادگارهای تاریخی و حفاظت آن‌ها گذراند، این حق را بر گردن مسؤولان میراث فرهنگی و نهادهای دولتی دارد که دست کم آثار و یادگارهای او در زمینه‌ی آموزش و پژوهش جمع‌آوری و نگهداری شود.

او گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این پروژه حمایت کند، قطعا تا پایان سال «مؤسسه‌ی فرهنگی یادگارهای دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی» را می‌توان راه‌اندازی کرد.

قهاری با اشاره به تلاش مرحوم شیرازی در زمینه‌ی آموزش و ترویج فرهنگ مرمت در کشور، اضافه کرد: او همیشه تلاش داشت ارزش آثار تاریخی را به مردم نشان دهد و بعد از زلزله‌ی بم با برگزاری کنگره‌ی معماری و شهرسازی که تا زمان حیاتش هر سال برگزار می‌شد، این را به مردم بفهماند؛ ولی متأسفانه پس از درگذشت او دیگر این کنگره برپا نشد.

کد خبر 181558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز