مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارگاه «فهم معماری ایران از پنجره بوشهر» آغاز به کار کرد.

پوستر معماری

به گزارش ایسنا، در آیین گشایش هفتمین کارگاه فهم معماری ایران که در سالن همایش‌های دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد،‌ آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری(نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر و امام‌جمعه این شهر)، مهندس وحید قاسمی (مدیر دبیرخانه رویدادهای معماری)، حمیدرضا سپهری (رییس هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران) و تنی چند از هنرمندان کشور در سخنانی بر اهمیت و ضرورت برگزاری کارگاه فهم معماری تاکید کردند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری در سخنان خود این رویداد معماری را ستود و عنوان کرد: با توجه به معماری غنی بوشهر، امید است این کارگاه بتواند برای‌شرکت‌کنندگان نتیجه خوبی داشته باشد و بوشهر نیز از آن بهره‌مند شود.

وی افزود: مجرب‌ترین هنر انسان در طول تاریخ معماری است و انسان در طول تاریخ در مسیرمعماری تحول و تفسیر ایجاد کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر ،تمدن بوشهر را از تمدن‌های بزرگ ایران دانست و افزود: در افق جنوب ایران با 707 کیلومتر مرزآبی قرار گرفته است و معماری بوشهر سبکی خاص و دلفریب دارد که انسان با قرار گرفتن در آن احساس می‌کند خورشید خانه و دریا حیاط خانه اوست.

وحید قاسمی - دبیر کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر- نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: نمی‌دانم باید به چه زبانی از خداوند توانا سپاسگزاری کنم که یک بار دیگر فرصت برگزاری کارگاه فهم معماری را به من داد تا در کنار معماران جوان باشم.

در لحظاتی از برگزاری کارگاه، خستگی فراوانی بر اعضای دبیرخانه مستولی می‌شود و من در این لحظات یاد دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی، مرحوم پیرنبا و همچنین جوانان امروز این مرز و بوم را در دلم زنده می‌کنم.

او از حمایت مقامات و مسئولان بوشهری تقدیر کرد و افزود: با صراحت می گویم که اگر امروز کارگاه فهم معماری ایران در بوشهر برگزار می‌شود، مرهون حمایت مسئولان و مقامات بوشهری است که برای کارگاه سنگ تمام گذاشتند.

قاسمی در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه و تعداد افراد شرکت کننده در کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر، گفت: هزار و 700 نفر متقاضی شرکت درکارگاه بودند که پس از یک مرحله آزمون، 261 نفر از دانشجویان و معماران سراسر کشور در قالب 87 گروه در این کارگاه پذیرفته شدند.

وی افزود: در این کارگاه، سعی شده تا از تمام نقاط کشور، شرکت‌کننده داشته باشیم تا همه مناطق فرهنگی در این کارگاه حضور داشته باشند. به دلیل میزبانی شهر بوشهر برای برگزاری کارگاه هفتم، 30 نفر از اعضای کارگاه نیز مقیم بوشهر هستند.

دبیر کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر همچنین به شیوه تحقیق اعضای شرکت کننده در کارگاه اشاره کرد و گفت: دانشجویان به پنج گروه تقسیم شده‌اند که هر کدام از گروه‌ها زیر نظر استاد راهنمای خود بر روی موضوع خاصی از شهر تحقیق می‌کنند.

او افزود: دانشجویان، نتایج مطالعات و فهم خود را از بوشهر در مدت 18 ساعت جمع آوری کرده و برای اساتید کارگاه ارائه می‌دهند.

مشاوران علمی کارگاه آثار دانشجویان را داوری کرده و در نهایت 15 کار برگزیده با هم به رقابت می‌پردازند. از میان 15 اثر راه یافته نیز نفرات اول تا سوم انتخاب خواهند شد.

او همچنین از حضور اساتید برجسته معماری کشور در بوشهر خبر داد و گفت: 10 نفر از استادان طراز اول معماری و شهرسازی کشور و مسئولانی از حوزه‌های فرهنگی مختلف به عنوان مشاوران علمی در کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر شرکت دارند.

قاسمی در پایان ضمن اشاره به برنامه کارگاه گفت: دانشجویان به همراه مشاوران علمی کارگاه از چهار مسیر طراحی شده در چهار نوبت دیدن می‌کنند.

نشست‌های فرهنگی میان رشته‌ای مانند موسیقی، ادبیات و بوشهر شناسی نیز از برنامه‌های دیگر کارگاه است.

همچنین در این مراسم چند قطعه فیلم مستند از جمله «مستند بوشهر» به کارگردانی حمید سهیلی نمایش داده شد.

«شاهنامه خوانی» و «مثنوی خوانی» زنده نیز از دیگر برنامه‌های آیین افتتاحیه «کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر» بود.

کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر هفتمین کارگاه از سلسله کارگاه‌های فهم معماری ایران است که بهار 91 در شهر بوشهر برگزار می‌شود.

پیش از این نیز این کارگاه به اصفهان، کاشان، شوشتر، گرگان و بیرجند سفر کرده است.

شهر بوشهر 26 تا 31 فروردین 91 میزبان صدها معمار، دانشجو و دانش‌آموخته معماری است که در قالب کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر، برای بررسی ظرف زندگی مردم آن سرزمین به کرانه خلیج فارس سفر خواهند کرد.

هم اکنون بیش از 100 نفر از اعضای شورای سیاست‌گذاری، شورای راهبردی، کارگروه علمی، کارگروه فرهنگی و هنری، کارگروه اجرایی و سایر بخش‌های دبیرخانه کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر، برای برگزاری هرچه بهتر این کارگاه مشغول فعالیت هستند.

 

کد خبر 166459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز