مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در بحث سیمای جداره و کیفیت نما و منظر شهری، همواره از تیغ بران شهرداری‌های شهرهای مهم جهان همچون لندن، پاریس، رم و حتی شهرهای تازه تاسیس چون ایرواینِ لس‌آنجلس شنیده‌ایم.

معماری

آنها کنترل بسیار مقتدرانه‌ای بر نماهای ابنیه شهر دارند و برخلاف ما، همه چیز به پسند مالک و یا سلیقه معماران واگذار نشده است تا در‌‌نهایت به یک هارمونی و وحدت شهری برسند.

گسترش رقابت‌های موجود در شهرهای بزرگ جهان، حکمرانان و مدیران این شهر‌ها را بر آن داشته تا با ارتقای کیفیت‌های محیطی زمینه موفقیت در این رقابت را فراهم کنند و در این زمینه طراحی شهری مناسب به عنوان یک ابزار بسیار کارآمد می‌تواند مورد استفاده مدیران شهری قرار گیرد.

مدیریت منظر شهری یکی از مهم‌ترین اسنادی است که با هدف ارتقای کیفیات محیطی مورد توجه مدیریت شهری در شهرهای بزرگ و پیشرو جهان قرار گرفته است.

در کشور ما، سابقه قانونی موضوع مدیریت نما و منظر شهری به مصوبه کلان شورای عالی شهرسازی و معماری در سال‌های اخیر در خصوص ضوابط ارتقا کیفی سیما و منظر شهری برمی‌گردد که بر اساس این مصوبه تشکیل کمیته ارتقا کیفی سیما و منظر شهری در کلیه شهر‌ها الزامی است.

در شهر تهران هم موضوع کنترل کیفی نما و منظر شهری به اولویت‌های شهرداری تهران تبدیل شده و از میان سیاست‌های مصوب طرح تفصیلی جدید، می‌توان به تشکیل شورای معماری و طراحی شهری در شهرداری‌های مناطق جهت بررسی نماهای ابنیه در سطوح و طبقه بندی مشخص و تعریف شده اشاره کرد.

در همین چارچوب مدیریت منظر شهری منطقه یک شهرداری تهران در سطح کنترل جداره‌های شهری از آبان ماه سال ۱۳۹۰ با ابلاغیه رسمی اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران آغاز شد.

به این ترتیب موضوع کنترل نمای ابنیه در دستور کار منطقه یک به عنوان یکی از مناطق پایلوت شهر تهران قرار گرفت.

پس از آن ،کمیته نما و منظر شهری منطقه یک تهران با حکم شهردار وقت، با ۵ عضو تشکیل و طراحی فرآیند و تهیه و تدوین دستورالعمل کنترل نمای ابنیه با تکیه بر مطالعه تجارب جهانی و داخلی مشابه در دستور کار دفتر طرح‌های شهری منطقه قرار گرفت. در این نوشتار چگونگی مدیریت نما و منظر شهری در منطقه یک تهران معرفی می‌شود.

تجربه اول؛ تدوین فرآیند بررسی نماهای شهری
تدوین فرآیند اجرای کنترل نمای شهری در منطقه یک با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود و با درس‌آموزی از تجارب داخلی و خارجی به ویژه تجربه اصفهان انجام گرفت.

با توجه به ساختار اداری موجود شهرداری تهران، مراحل آغاز تا پایان کنترل نما و منظر شهری به شرح جدول شماره دو تدوین شد.

پس از صدور پروانه ساختمانی و تشکیل پرونده مالکین در شهرداری نواحی به منظور شروع عملیات ساختمانی، اولین گام تدوین و ابلاغ اولویت‌های کنترل نمای ابنیه از سوی کمیته نما به شهرداری‌های نواحی و ابلاغ اخطاریه‌های کتبی به منظور اطلاع رسانی به مالکین و جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی پس از پایان مرحله اسکلت در صورت عدم اخذ مصوبه کمیته نما از سوی شهرداری‌های نواحی است.

پس از مرحله ارائه مدارک و مستندات نمای ساختمان از سوی مالک یا طراح به دبیرخانه کمیته منجر به بررسی طرح در جلسات هفتگی کمیته نما خواهد شد...

ادامه‌ی این مطلب را می‌توانید در شماره‌ی 26 همشهري معماري بخوانيد.

منبع: همشهري معماري

کد خبر 277461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha