احمد دنیامالی: بحران‌های سیاسی، اقتصادی و موضوعات نگران‌کننده‌ای همچون محدودیت انواع ذخایر فسیلی، دغدغه‌های زیست‌محیطی، ازدحام جمعیت، رشد اقتصادی و رشد مصرف، دانشمندان را به یافتن راهکارهای مناسب برای حل معضلات انرژی جهان معطوف کرده است.

احمد دنیا مالی

اكثر كشورهاي دنيا به اهميت و نقش منابع انرژي به‌ويژه انرژي‌هاي تجديدپذير واقفند و به‌طور گسترده براي بهره‌برداري از اين منابع، تحقيقات وسيع و سرمايه‌گذاري‌هاي اصولي كرده‌اند و اين مهم نشان از اهميت موضوع انرژي‌هاي نو و تجديدپذير در جهان امروز دارد. اما توليد انرژي در ايران به‌طور مرسوم حول محور استفاده از سوخت‌هاي فسيلي كه ما داراي منابع ارزان آن هستيم، مي‌چرخد و استفاده از انرژي‌هاي نو و تجديدپذير از رشد و توسعه قابل دفاعي برخوردار نيست.

مطابق برنامه پنجم توسعه استفاده از انرژي تجديدپذير بايد تا پايان 1393به5.1 درصد افزايش پيدا كند و اين در حالي است كه به‌طور متوسط 16درصد انرژي توليدي در جهان از منابع انرژي‌هاي نو و تجديدپذير است. با وجود اين تحريم‌هاي خارجي، سرعت سرمايه‌گذاري و توسعه در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير را در ايران تحت‌تأثير قرارداده و كاهش داده است. با معرفي انواع انرژي‌هاي نو به اين حقيقت پي خواهيم برد كه آينده دنيا به چنين انرژي‌هايي بستگي دارد.

در اين رابطه تهران و ساير كلانشهرهاي كشور به‌طور خاص و با توجه به موضوع آلودگي هوا، نيازمند نگاه ويژه‌اي در اين حوزه هستند. انواع روش‌هاي مصرف انرژي در اين شهر از سوخت خودروها گرفته تا كارخانجات و نيروگاه‌هاي شهري در كنار مصارف انرژي عمومي ساختمان‌ها هر يك داراي نقش و سهمي در آلودگي هوا هستند.

در شهر تهران به‌عنوان نوزدهمين شهر بزرگ جهان با 12ميليون نفر جمعيت در روز، بالغ بر 20درصد انرژي كشور مصرف مي‌شود كه با توجه به تردد بالاي خوروها، سوخت با كيفيت پايين و وجود بيش از 17هزار واحد صنفي در آن، يكي از آلوده‌ترين كلانشهرهاي دنياست. سرانه استاندارد مصرف برق دنيا 900كيلووات و سرانه مصرف برق در تهران با فاصله زياد و بيش از 2900كيلو وات است.
از اين‌رو مديريت شهري بايد تلاش كند كه با ترغيب شهروندان، نهادها، سازمان‌ها و صنايع مختلف از زاويه نگاه شهري موضوع را مورد توجه قرار دهد و در راستاي تغيير رويكرد و مصرف انرژي در كنار كاهش مصرف به‌دنبال روش‌هاي جايگزين توليد انرژي با استفاده از انرژي‌هاي نو و تجديدپذير باشد. اين امر محقق نخواهد شد تا مجموعه مديريت شهري، خود به‌عنوان يك الگو از مجموعه‌هاي تحت مديريت خود آغاز كند و از سوي ديگر نيز مشوق‌هاي مناسب را براي سازمان‌ها، صنايع و خصوصاً شهروندان در استفاده از اين انرژي‌ها ايجاد كند.

  • رئيس‌كميسيون‌عمران‌شوراي‌شهر
کد خبر 284353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha