در پی استفاده آزمایشی از طرح اینترنت اتوبوس در برخی خطوط شرق تهران، مدیریت شهری به‌زودی امکان استفاده از اینترنت رایگان در داخل اتوبوس‌های شهری را برای شهروندان فراهم می‌کند.

اجراي اين طرح چند ماهي است به‌صورت آزمايشي و محدود در خط اتوبوسراني پايانه شهيد براري در شرق پايتخت آغاز شده بود كه پس از رفع برخي ابهامات و اشكالات موجود و درنظر گرفتن ملاحظات لازم، تعميم آن براي استفاده در تمام خطوط اتوبوسراني شهر عملي مي‌شود.

آنگونه كه سيدجعفر تشكري‌هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران اعلام كرده، نگاه مبتني بر تغيير و تحول با بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين در چند سال اخير، حمل‌ونقل شهري را از مديريت سنتي به سمت مديريت دانش محور سوق داده است. استفاده از اينترنت رايگان در داخل اتوبوس‌هاي شهري براساس طرح جامع ترافيك شهر تهران‌ مصوب سال۱۳۸۵ اجرا شده است. اجراي طرح جامع ترافيك باعث شده تا حمل‌ونقل تهران صاحب طرحي كاربردي شود و از مديريت‌هاي سليقه‌اي، بي‌‌برنامه و مقطعي رهايي پيدا كند. اين طرح با 4رويكرد كلي و در 18محور اجرايي تهيه و تدوين شد و به تمامي موضوعات مرتبط با ترافيك به‌صورت دقيق پرداخت.

موضوعاتي همچون توسعه سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي كارآ و ارتقاي كيفي آنها، بهينه‌سازي جريان ترافيك در معابر شهري از طريق اعمال مديريت، ارتقاي فرهنگ ترافيك، هوشمند‌سازي‌ مديريت ترافيك، يكپارچه‌سازي شبكه حمل‌ونقل عمومي، پاركينگ‌ها و فضاي پارك، اقتصاد حمل‌ونقل و افزايش سهم حمل‌ونقل پاك مانند پياده روي و دوچرخه سواري ازجمله اهداف مورد تأكيد در طرح مذكور بود كه در سال‌هاي اخير در تهران به اجرا درآمده است.

آنگونه كه معاون شهردار تهران اعلام كرده، بخش اعظم اهداف طرح جامع ترافيك شهر تهران محقق شده است. تحقق بخشي از اهداف اين طرح، باعث تغيير چهره شهر شده و تهران امروز به‌عنوان شهري پر جنب و جوش‌ و زنده‌ مي‌تواند به شهروندان خود حس زندگي بدهد. به گفته تشكري‌هاشمي، در بحث ترافيك فقط مديريت شهري نبايد ايفاي نقش كند.

توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل عمومي از اصلي‌ترين سياست‌هاي مديريت شهري است و رسيدن به شاخصه‌هاي توسعه حمل‌ونقل عمومي در طرح جامع ترافيك شهر تهران با محور مترو و اتوبوسراني ازجمله مهم‌ترين اهدافي است كه براي رسيدن به آن، برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام شده يا در دست انجام است. در عين در حال حاضر توسعه خطوط مترو و اتوبوسراني، به‌ويژه اتوبوس‌هاي تندرو به‌عنوان مهم‌ترين راهكار اجرايي به‌منظور بهبود وضعيت ترافيك و كاهش آلودگي هوا، در دستور كار مديريت شهري قرار دارد و در اين ميان، بيشترين سرمايه‌گذاري روي مترو صورت گرفته است.

مطابق آنچه برنامه 5ساله مديريت شهري براي شهرداري تعيين كرده، بايد در پايتخت سالانه 30كيلومتر مترو ساخته شود كه هم‌اكنون اين مهم با ساخت 19كيلومتر از بخش شمالي مترو خط 3 و 11 كيلومتر از فاز نخست مترو خط7 اجرا مي‌شود. اين توسعه در بخش كمي قابل ملاحظه است زيرا زمينه استفاده روزانه 600هزار نفر از حمل‌ونقل زيرزميني را فراهم مي‌كند و تا پايان سال‌جاري مترو مي‌تواند روزانه حدود 4/5ميليون نفر را در شهر جابه‌جا كند. همچنين در بعد كيفي، بحث ارتقاي فرهنگ ترافيك تهران از نيمه دوم سال در قالب يك برنامه جامع در دستور كار مديريت شهري قرار گرفته است.

فناوري‌هاي نو، بخش اجتناب‌ناپذير مديريت شهر

بدون استفاده از فناوري‌هاي نو نمي‌توان شهري به بزرگي تهران را اداره كرد. براي خروج حمل‌ونقل شهري از وضعيت سنتي، به‌كارگيري راهكارهاي نوين حمل‌ونقل و ترافيك و ورود فناوري‌هاي نو در اين حوزه اجتناب‌ناپذير است. اگر تكنولوژي در خدمت مديريت ترافيك شهر نباشد، ممكن نيست بتوان شهري به بزرگي تهران را اداره كرد. در شرايط فعلي تجهيز تهران به دانش و تكنولوژي روز دنيا و تسري اين تجهيزات به كل شهر، اقدامي كاملاً ضروري است كه مديريت شهري نسبت به آن اهتمام ويژه‌اي داشته و دارد و با تكميل زير ساخت‌هاي نرم‌افزاري و استفاده از فناوري‌هاي نوين، مي‌توان نسبت به ايمن‌سازي‌ و نظم بخشي به جريان ترافيك اقدام كرد.

کد خبر 279430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha