تأمین نشدن سهم سالانه هزار اتوبوس دولتی به تهران موجب شده تا مسئولان حمل‌ونقل شهری تهران تصمیم به بازسازی ۲هزار اتوبوس فرسوده بگیرند.

آلودگی

در عين حال قرار است نسل جديد اتوبوس‌هاي برقي سال آينده وارد تهران شوند.به موجب قانون حمل‌ونقل شهري مصوب سال1382 مجلس، دولت بايد سالانه هزار دستگاه اتوبوس درون شهري به تهران تحويل دهد اما اين قانون در سال‌هاي اخير به بايگاني سپرده شده است. از طرفي استفاده از اتوبوس‌هاي برقي يكي از بهترين گزينه‌ها براي دستيابي به هواي پاك در تهران محسوب مي‌شود.

اتوبوس‌هاي پاك درون شهري در دنيا شامل 2نوع برقي كه هيچ‌گونه آلايندگي ندارند و هيبريدي كه شروع حركت آنها با سوخت فسيلي است، تقسيم مي‌شوند كه استفاده از هر دو نوع آنها مي‌تواند راهكار خوبي براي كاهش آلودگي هوا باشد.آنگونه كه پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران اعلام كرده، پيش از اين، يكي از مشكلات اتوبوس‌هاي برقي شاخك‌هاي آنها بود كه در ميدان‌ها و هنگام دور زدن، اين شاخك‌ها از سيم اصلي جدا مي‌شدند، درصورتي‌كه در طراحي جديد سعي شده اين مشكل برطرف شود، به‌نحوي كه برق اين اتوبوس‌ها از روي زمين وصل شود.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر برنامه‌‌اي براي واردات‌ اتوبوس‌هاي جديد به ناوگان اتوبوسراني تهران را نداريم و قرار است اتوبوس‌هاي قديمي بازسازي شده و مورد استفاده قرار گيرند، اظهار كرد: در حال انجام كار كارشناسي روي مسير اتوبوس‌هاي برقي هستيم و سعي داريم تا سال آينده امكان استفاده از نسل جديد اتوبوس‌هاي برقي را براي مردم فراهم كنيم.

هم‌اكنون در ناوگان اتوبوسراني تهران 2هزار دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد كه 450دستگاه آن مورد بازسازي قرار گرفته است. يكي از مشكلات در اين زمينه آن است كه دولت مدت زيادي است كه اتوبوس جديدي به تهران نرسانده و هيچ گامي از سوي دولت براي نوسازي برداشته نشده است. از اين‌رو مديريت شهري ناگزير است اتوبوس‌هاي فرسوده موجود را بازسازي كرده و مجدداً مورد استفاده قرار دهد. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران با تأكيد بر اينكه ناوگان اتوبوسراني تهران سالانه به يكهزار دستگاه اتوبوس جديد نياز دارد، خاطرنشان كرد: درصورت ورود يكهزار دستگاه اتوبوس جديد، مي‌توانيم همين مقدار اتوبوس فرسوده را از رده خارج كرده و كيفيت ناوگان را افزايش دهيم.

  • هر ‌ماه 76 اتوبوس د‌ر پايتخت فرسود‌ه مي‌شود

وجود 2هزار اتوبوس فرسوده تهران در شرايطي است كه طبق اعلام شركت اتوبوسراني، د‌ر سال آينده نيز 919د‌ستگاه اتوبوس فرسود‌ه به اتوبوس‌هاي فرسود‌ه اضافه مي‌شود‌. از 2هزار اتوبوس فرسوده فعلي تهران، بيش از 600د‌ستگاه به بخش عمومي و 240د‌ستگاه آن نيز به ناوگان خصوصي اختصاص دارد.

با توجه به وضعيت بحراني آلود‌گي هواي و ضرورت نوسازي اين ناوگان ايجاب مي‌كند‌ د‌ولت هرچه سريع‌تر نسبت به نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران با شهرد‌اري همكاري كند‌. هرچند‌ روند‌ توسعه خطوط BRT و ورود‌ اتوبوس‌هاي د‌وكابين، براي خد‌مات‌رساني به شهر تهران همچنان فعال است و اتوبوس‌هاي د‌وكابين از سوي شهرد‌اري وارد‌ چرخه حمل‌ونقلي شهر مي‌شوند‌ اما به واقع برخي خطوط اتوبوس شهر تهران بسيار فرسود‌ه‌اند‌ و اكنون چاره‌اي جز استفاد‌ه از اين ناوگان نيست چراكه با خارج كرد‌ن اتوبوس‌هاي فرسود‌ه از چرخه حمل‌ونقل شهري، خد‌مات‌رساني به شهروند‌ان با مشكلات بسياري مواجه خواهد‌ شد‌.

کد خبر 276935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha