مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

درحالی‌که کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران بر استفاده هرچه سریع‌تر فیلتر‌های آلودگی هوا بر خودروهای دیزلی تأکید دارد، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران در جلسه همین هفته این کمیته اعلام کرد که چنین سیستمی مراحل آزمایشی را تا حد زیادی سپری کرده و احتمالا تا چند وقت دیگر در ناوگان اتوبوسرانی به‌کار گرفته می‌شود.

اتوبوس

اينطور كه پيمان سنندجي گفت، در ‌ماه گذشته براي تأمين 600 سيستم فيلتر، مناقصه برگزار شده كه اين مناقصه به مرحله دوم رسيده و اين مرحله نيز تا 2هفته آينده برگزار مي‌شود. وي بر همين اساس اظهار اميدواري كرد كه تا بهمن‌ماه سال‌جاري 600دستگاه اتوبوس مجهز به اين سيستم شوند.

محسن سرخو كه رياست كميته حمل‌ونقل شورا را برعهده دارد، در جلسه اين كميته در حضور معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، مديرعامل شركت اتوبوسراني و مدير كنترل كيفيت هوا به همين دليل خواست كه مشكلات موجود بر سر راه اين برنامه ‌شناسايي شده و همچنين نكات مورد نظر در برنامه سال آينده شهرداري لحاظ شود. سرخو در اين جلسه كميته بر لزوم انجام آموزش‌هاي لازم نيز تأكيد كرد و گفت: بايد آموزش‌هاي لازم براي رانندگان، مسافران و ساير دستگاه‌هاي مرتبط درخصوص اين سيستم‌ها داده شود.

وي در قالب پيشنهادي اظهار داشت كه مي‌توان در مرحله اول خودروهاي داراي تردد در نقاط مركزي شهر با آلودگي هواي بالا را تجهيز كرد و براي ورود وسايل نقليه كه از اين سيستم استفاده نمي‌كنند، جريمه درنظر گرفت. به گفته وي پس از انجام اين گام مي‌توان خودروهاي بنزين‌سوز را نيز تشويق به استفاده از اين سيستم كرد.

حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت‌ هواي تهران نيز در اين جلسه درخصوص مراحل انجام كار اين شركت به‌عنوان مسئول فني تصريح كرد: در حدود 2سال گذشته آگهي اعلام آمادگي براي تأمين اين سيستم‌ها با درنظر گرفتن موضوعات فني منتشر شد. وي با اعلام اينكه در همين زمان آزمايشگاه لازم شناسايي و مجهز شد، اظهار داشت: از 8نوع فيلتر ارائه شده 4نوع فيلتر تست شده كه 3نوع از آنها تأييد شده و 4فيلتر ديگر در حال انجام مراحل تست است.

وي موضوعات مورد بررسي را شامل مواردي همچون ايمني و عملكرد دانست و ادامه داد: پس از تست اتوبوس‌ها با ايجاد وزن مشابه در محيط آزمايشگاهي و تأييد، 2دستگاه اتوبوس مجهز شده به اين سيستم در محيط شهري در حال فعاليت است كه عملكرد آنها با دقت فراواني در حال بررسي است.

گفتني است كه فيلتر دوده، ميزان آلودگي اتوبوس‌هاي ديزلي را به صفر نزديك مي‌كند و تا 10روز آينده نمونه‌اي از آن روي چند اتوبوس نصب مي‌شود؛ اتوبوس‌هايي كه از نظر ميزان توليد آلودگي هوا نيز زير ذره‌بين شركت اتوبوسراني تهران و حومه قرار مي‌گيرند. اگرچه پيش از اين هم اين فيلترها روي چند اتوبوس مورد آزمايش قرار گرفتند. البته سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران اعلام كرده آزمايش‌هاي فيلتر دوده موفقيت‌آميز بوده و به همين منظور نصب آنها مجموعا روي 2هزار دستگاه اتوبوس در دستور كار قرار گرفته است.

کد خبر 277617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha