مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

محدثه قیدی: روزی که تعداد موتورهای برقی در شهر تهران به ۱۰۰هزار دستگاه برسد آن وقت طرح محدوده ترافیکی درباره موتورهای بنزینی هم به اجرا درخواهد آمد و متعاقب ‌آن تنها موتورهایی اجازه ورود به محدوده طرح را خواهند داشت که به جای باک بنزین، باتری الکتریکی داشته باشند.

موتور

هفته آينده قرار است اقبال شاكري يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران از نمونه‌هاي تست شده موتور برقي بازديد كند. وي به همشهري گفت كه قصد دارد به همراه تعدادي از استادان دانشگاه نه به شكل نمايشي كه به‌صورت واقعي و در برخي از مسيرهاي روزانه‌شان با موتور برقي تردد كنند.

بنا به گزارش همشهري، شوراي اسلامي شهر تهران به شهرداري تكليف كرده است طي يك برنامه 5ساله كار جايگزيني 400هزار موتوربرقي با بنزيني را در سطح شهر تهران دنبال كند كه در فاز نخست يعني تا پايان امسال قرار است 10هزار دستگاه از اين موتورهاي برقي به شهر تهران وارد شود. اقبال شاكري عضو كميسيون حمل ونقل شوراي شهرتهران در پاسخ به اين سؤال كه آيا تا به حال سابقه استفاده از موتورهاي برقي در كشور وجود داشته است يا خير گفت: حقيقت اين است كه من سابقه‌اي سراغ ندارم شايد به‌صورت پراكنده و نقطه‌اي اين طرح اجرا شده باشد اما به‌صورت يك كار برنامه‌دار و منسجم كه موضوع جايگزيني موتورهاي فسيلي به‌صورت گسترده دنبال شده باشد به‌نظر مي‌رسد سابقه‌ا‌ي وجود ندارد. وي از لزوم تامل در هزينه، قيمت، توان وقدرت موتورهاي برقي سخن گفت و افزود: اين دو مسئله براي كساني كه به اين وسيله نقليه به‌عنوان حرفه و شغل نگاه مي‌كنند بسيار حائز اهميت است.

به گفته شاكري با وجود محدوديتي كه اين موتورها به لحاظ سرعت دارند محسنات خوبي وجود دارد زيرا براي خريد اين موتورها از سوي دولت و شهرداري تسهيلاتي درنظرگرفته شده است كه شامل وام‌هاي كم‌بهره يا بي‌بهره است. ازنظر اين عضو شوراي شهربراي استقبال از موتوري كه بي‌صداست و سرعت ملايمي دارد بايد انگيزه فراهم كنيم. يكي از اين انگيزه‌ها مالي است و ديگر اينكه بايد خاطر استفاده‌كنندگان از اين وسيله جمع باشد كه ما در كنارشان هستيم و براي خدمات پس از فروش شامل قطعات، شارژ و تعميرات مشكلي وجود ندارد. وي قيمت اين موتورها را بين 7تا 8ميليون تومان اعلام كرد و گفت: در قالب تبصره‌هاي بودجه كشور ديده شده به ميزاني كه كاهش مصرف سوخت صورت گيرد يا از سوخت پاك استفاده شود دولت به ازاي آن تأمين وجه خواهد كرد، ضمن اينكه وزير نفت نيز هنگام حضور در جلسه علني شوراي شهر قول‌هايي دراين باره داد و اصلا به همين دلايل شوراي شهر ورود تاكسي‌هاي هيبريدي و موتورهاي برقي را تصويب كرد.

عضو كميسيون حمل ونقل شوراي شهر شرط موفقيت طرح موتورهاي برقي به جاي موتورهاي فسيلي را تهيه زنجيره تأمين اين صنعت دانست كه شامل 7تا 8مورد نظير فاينانسورها، توليد‌كنندگان قطعات يدكي، خدمات پس از فروش، محل شارژ، بازيافت قطعات و... است.

  • ميليون‌ها ليتر صرفه‌جويي در مصرف بنزين

سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل شهرداري تهران هم درباره آلايندگي موتورسيكلت‌هاي بنزيني معتقد است اين موتورها در بهترين شرايط 8برابر خودروهاي يورو۲ آلايندگي توليد مي‌كنند. از طرفي با توجه به سهم ۶ درصدي موتورسيكلت‌ها از سفرهاي روزانه شهري و اينكه سهميه ماهانه هر موتور 25ليتر بنزين است پيش‌بيني مي‌شود درصورت جايگزيني موتورهاي برقي و ابطال كارت سوخت موتورسيكلت‌هاي بنزيني، ميليون‌ها ليتر صرفه‌جويي در مصرف سوخت صورت گيرد.

ابوالفضل قناعتي سخنگوي كميسيون حمل ونقل وترافيك شوراي شهر تهران هم در مصاحبه با همشهري گفت: براساس برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران، شوراي شهر از معاونت حمل ونقل وترافيك شهرداري تهران خواسته براي كاهش آلودگي هوا و صرفه‌جويي در مصرف انرژي‌هاي فسيلي، موتورهاي برقي و تاكسي‌هاي هيبريدي به شهر وارد كند و در اين‌باره با شركت‌هاي تخصصي وارد مذاكره شود.

بر همين اساس به شهرداري تكليف كرديم تا در سال 93كه برش يكساله برنامه 5ساله مورد اشاره است براي تأمين حداقل 10هزارموتوربرقي با اين شركت‌ها قرارداد ببندد. قناعتي به صحبتي كه يك‌ماه پيش با تشكري هاشمي معاون حمل ونقل و ترافيك داشت اشاره كرد و گفت: ايشان قول دادند كه حداكثر ظرف 3-2‌ماه آينده اين موتورها وارد شهر شود و البته براي شروع به‌صورت پايلوت هم قرار است ايستگاه‌هاي نقطه‌اي و نه انبوه براي شارژ موتورهاي برقي درمحدوده منطقه 12احداث شود.

سخنگوي كميسيون حمل ونقل وترافيك شوراي شهر پيش‌بيني كرد اگر شرايط به خوبي پيش برود و به مردم ثابت شود كه چقدر استفاده از اين نوع موتورها مصرف بنزين را كم مي‌كند، صرفه اقتصادي دارد، شرايط شارژ باتري به‌راحتي در مسيرها برايشان مهياست و مجوز ورود به طرح را نيز دارند مطمئنا استقبال خواهند كرد.

قناعتي در بخشي ديگر از مصاحبه‌خود با اشاره به اينكه مديريت شهري در بعضي جاها جهادي عمل مي‌كند، گفت: نقش اصلي تأمين موتور برقي و تاكسي‌هاي هيبريدي با شهرداري تهران است اما اين نافي مسئوليت ساير دست اندركاران نظام نيست. وي افزود: سرانجام مسئولان سازمان محيط‌زيست، وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، نفت و كشور در شوراي شهر حاضر شده و قول كمك دادند و اساسا دولت در قبال حمل‌ونقل عمومي و مسئله آلودگي هوا تعهداتي دارد ضمن اينكه دومين مرحله هدفمندي نيز اجرا شده و قرار بر اين بود كه مبلغي از درآمد حاصل از محل صرف‌جويي‌ها براي توسعه زيرساخت‌هاي مترو، خريد اتوبوس، توليد موتور برقي، خريد خودروهاي هيبريدي و... هزينه شود كه متأسفانه چنين اتفاقي نيفتاده است.

قناعتي تعداد موتورهاي شهر تهران را حدود 3ميليون دستگاه اعلام كرد و گفت: انتظار شوراي شهر تهران به‌عنوان نمايندگان مردم از مسئولان اين است كه با حمايت‌هاي خود اين تعداد موتور برقي كه در فاز اول بايد 10هزار دستگاه باشد را 10برابر كنند.

کد خبر 276933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha