مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶
۰ نفر

سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری خود کلید اصلی رفع معضل آلودگی هوای تهران را تحقق مدیریت یکپارچه دانست.

رضا تقي‌پور در پاسخ به همشهري درباره راهكارهاي انديشيده شده توسط شوراي شهر براي مقابله با آلودگي هوا كه هر سال درفصل سرما و آغاز وارونگي دما اتفاق مي‌افتد گفت: هنگامي كه ما در شوراي شهر درباره استاندارد خودروها و نصب فيلتر روي خودروها كلي بحث و بررسي و هزينه مي‌كنيم اما فلان وزارتخانه هيچ تكليفي برخود احساس نمي‌كند و اجازه ترخيص خودروهاي غيراستاندارد را مي‌دهد يا مصوبه معاينه فني خودرو در مجلس دستخوش تغييراتي مي‌شود كه با نظر شوراي شهر هماهنگي ندارد بايد منتظر آلودگي هوا بود.

اشاره وي به ترخيص خودروهاي غيراستاندارد در حالي است كه طبق مصوبه سازمان محيط زيست در سال 84 قرار بوده خودروهاي توليد داخل تا پايان سال 89 با استاندارد يورو 3 توليد شده و از سال 90 توليد خودروهاي داخلي فقط با استاندارد يورو4 باشد. با اين وجود هم اكنون برخي از خودروهاي وطني همچنان با استاندارد يورو2 از خط توليد خارج مي‌شوند و خودروسازان با دريافت مهلت و مجوز توليد از سازمان‌هاي محيط زيست و استاندارد همچنان به تزريق خودرو به خيابان‌هاي شهرهاي كشور مي‌پردازند. همچنين اشاره سخنگوي شوراي شهر به تغييرات صورت گرفته درباره قانون معاينه فني است كه در مجلس هشتم نمايندگان در اقدامي عجيب مهلت معافيت خودروهاي نو از معاينه فني را از دو سال به پنج سال افزايش دادند و طبق آمار موجود همين امر موجب بيشتر شدن روزهاي ناسالم و آلودگي هواي شهرهاي بزرگ شد.

بنابراين گزارش تقي‌پور در پاسخ به سؤال همشهري درباره راهكارهاي انديشيده شده توسط شوراي شهر براي مقابله با آلودگي هوا كه هر سال درفصل سرما و آغاز وارونگي هوا اتفاق مي‌افتد، گفت: تلاش‌هاي ما دراين باره مقطعي و اتفاقي نيست بلكه طبق يك روال درحال ا نجام است.

از نظر تقي‌پور همين جاهاست كه يكپارچگي به‌هم مي‌خورد. وي درتوضيح پافشاري شوراي شهر بر مديريت يكپارچه شهري گفت: نظرمن اين است كه مديريت شهري با طرح اين موضوع به‌دنبال عريض وطويل كردن خود نيست بلكه معتقديم حالا كه از لحاظ نظري و تئوري ما همه مسائل را بررسي كرديم زماني در اجرا موفق خواهيم بود كه دركنار تأمين امكانات و بودجه، همكاري وهماهنگي ساير دستگاه‌هانيز فراهم شده باشد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود از تصويب يك طرح دوفوريتي خبرداد كه مربوط به الزام شهرداري تهران به تدوين برنامه عملياتي مديريت بحران و برنامه واكنش اضطراري درمترو و فضاهاي زيرسطحي است. به گفته تقي‌پور به‌دليل وقوع چند اتفاق درهفته‌هاي گذشته درمترو شوراي شهر با تصويب اين طرح دوفوريتي شهرداري را موظف ساخت تا ظرف 4‌ماه آينده طرحي را تهيه كند تا برمبناي آن سازمان مديريت بحران به‌صورت همه جانبه مسائل مربوط به حوادث واتفاقات مترو را بررسي و در قالب طرح جامع عملياتي راه‌حل‌هاي لازم را پيش‌بيني كند.

سخنگوي شوراي شهر تهران در پاسخ به سؤالي درباره آخرين وضعيت تفريغ بودجه سال92، گفت: براي تفريغ بودجه نيازمند يك كاركارشناسي سنگين و حجيم هستيم دراين بررسي‌ها كارشناسان پس از مطالعه كل اسناد و تطبيق آن با بودجه اعلام خواهند كرد كه آيا برابر بودجه هزينه شده يا نه انحرافاتي وجود دارد.

به گفته تقي‌پور هم‌اكنون ا ين گزارش در دست بررسي حسابرسان مورد تأييد شوراست كه درصورت ارسال اين گزارش به كميسيون‌هاي شوراي شهر روي آن بحث شده گزارش نهايي تهيه خواهد شد. از نظرتقي‌پور اگر گزارش تفريغ بودجه به تصويب نرسد تمامي پرداخت‌ها و دريافت‌ها علي‌الحساب محسوب خواهد شد.

وي در ادامه سؤال خبرنگاران از سخنگوي شوراي شهر كه درباره تعيين تكليف زميني در بلوار آيت‌الله كاشاني جنب شهرداري منطقه5 بود -كه به بوستان مادر معروف است - گفت:‌ نام اين زمين بوستان مادر نيست و اين نام مربوط به زميني درمنطقه ديگر است اما درمورد جزئيات اين موضوع قرار است سه‌شنبه (فردا) باحضور شهردار تهران درصحن علني بررسي‌هاي لازم صورت گيرد. تقي‌پور با تأكيد براينكه شوراي چهارم سعي دارد از هرگونه حواشي بپرهيزد، گفت: اين شورا بنا دارد تمام موضوعات را به‌صورت شفاف اطلاع‌رساني و از هرگونه حواشي دوري كند.

وي همچنين در با ره طرح ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي گفت: ادامه اين طرح مصوب نشده و هنوز بودجه سال94 را نگرفتيم بنابراين بايداين لايحه را در قالب بودجه و طرح تفصيلي به ما بدهند تا تصويب كنيم. سخنگوي شوراي شهر تهران درباره استاندارد آنتن‌ها و دكل‌هاي شهر تهران، گفت: اين بحث مفصلي است كه بعضاً با فضاهاي سياسي بالا و پايين مي‌شود البته علاقه مديريت شهري ساماندهي اين دكل‌ها و آنتن‌ها از لحاظ سيما و منظر شهري است تا اين سازه‌هاي فلزي منظر شهري را به‌هم نريزد به‌همين دليل نيز ظرف 3‌ماه گذشته الزامات و دستورالعمل‌هايي تدوين شده كه شامل يك جزوه مفصل است و همه موارد از ارتفاع دكل‌ها گرفته تا فاصله ومنظر و سازه و... در آنجا پيش‌بيني و تأكيد شده است تا تمامي استاندارد‌هاي جهاني در آ ن رعايت شود. وي با اشاره به اينكه بالاخره هر پديده تكنولوژيكي يكسري معايب و محاسن دارد، گفت: بايد كاري كرد تا با رعايت اين استانداردها آسيب‌هاي ناشي از اين تكنولوژي‌ها را به حداقل رساند.

وي درباره عملكرد مديريت شهري درقبال امواج پارازيت نيز گفت: دراين باره مديريت شهري نمي‌تواند دخالت داشته باشد بلكه ما مي‌توانيم درباره دكل‌ها و آنتن‌هاي مخابراتي نظارت داشته باشيم مثلا ا گر دكل غيرمجازي نصب شود حتما به شهردار منطقه اخطار مي‌دهيم تا آن را جمع‌آوري كند ا ما امواج الكترومغناطيس از اختيار ما خارج است. دراين باره وزارت ارتباطات وظيفه پايش امواج و قوه قضاييه نيز وظيفه برخورد با فركانس‌هاي مزاحم را دارد كه طبق مقررات اتحاديه جهاني مخابرات هركشوري در محدوده حاكميتي خود مي‌تواند تصميم بگيرد كه با اين سيگنال‌ها چگونه برخورد كند.

وي در ادامه درباره لايحه مديريت شهري و انتخاب شهردار توسط مردم، گفت: اين موضوعي بسيار مهم و اساسي است كه بايد ساعت‌ها در اين خصوص صحبت كرد و ما آمادگي داريم در اين زمينه ميزگردي را برگزار كنيم. تقي‌پور بابت اينكه در تدوين لايحه مديريت شهري هيچ‌يك از اعضاي شوراي شهر دخالت داده نشدند انتقاد كرد و مخالفت خود را با هرگونه كاهش اختيارات شوراها اعلام كرد.وي گفت: طبق قانون اساسي شوراهاي شهر دركنار قوه مقننه، مجريه و قضاييه ركن چهارم نظام هستند بنابراين درست نيست در تدوين لايحه ا ي درباره مديريت شهر هيچ اظهارنظري از اعضاي شوراي شهر صورت نگرفته باشد.

کد خبر 276021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha