سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

بررسی طرح الزام شهرداری به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران ازجمله مهم‌ترین و پربحث‌ترین مصوبات شورای شهر تهران بود.

شورای شهر

بنابراين گزارش سير‌نزولي نرخ رشد جمعيت در 2دهه اخير، كاهش فرزندآوري و سوق يافتن جامعه به سمت سالمندي باعث شد تا كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر طرحي را ارائه كند كه در آن شهرداري را ملزم مي‌سازد به‌عنوان يك نهاد اجتماعي و فرهنگي در چارچوب وظايف خود نه براي افزايش جمعيت مهاجر بلكه براي ازدياد باروري فـعالـيت‌هايي را در تـعـامل با دستگاه‌هاي ديگر مورد توجه قرار دهد.

دراين باره معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران با اشاره به تأكيدات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري بر افزايش فرزندآوري گفت: عددهاي نرخ جمعيت زير نرخ سطح جانشين است و در استان تهران به 1.2رسيده است؛ درحالي‌كه ميانگين كشوري 1.6بوده و اين افق چشم‌انداز منجر به انقراض نسل و جمعيت مي‌شود.بنابراين گزارش اعضاي شورا پس از بحث بسيار به اين نتيجه رسيدند كه فعلا كليات اين طرح را به تصويب برسانند و تصميم‌گيري درباره جزئيات اين طرح را به بعد موكول سازند.

نظر محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي اين بود كه اين طرح كارآمدي لازم براي اجرايي شدن نظرات خانم آباد را ندارد و بايد زيرساخت‌هاي لازم براي جمعيت ساير شهرهايي كه در اطراف تهران هستند پيش‌بيني شود مثلا شبكه معابر، آب و... بنابراين بايد مجموعه شهر تهران درنظرگرفته شود. مهدي چمران نيز گفت: جمعيت تهران و مجموعه شهر تهران ما را گول نزند اينها مهاجر هستند و به معني ا‌زدياد جمعيت نيست ضمن اينكه ما بايد سيستماتيك فكر كرده و در عين حال بايد برطرح‌هاي اشتغال‌زايي، كاهش مهاجرت، بهداشت، حمايت از كودكان و زنان بي‌سرپرست و بدسرپرست نيز توجه داشت.

عليرضا دبير هم ضمن اينكه با كليات طرح موافقت كرد اما نظرش اين بود كه در نگارش وظايف و تركيب آن اشكالاتي اساسي وجود دارد. محسن سرخو هم گفت: پرداختن به جمعيت يك موضوع سيستمي است نه تك‌بعدي بنابراين افزايش جمعيت با دادن وام ازدواج ميسر نمي‌شود بلكه شغل است كه منجر به ازدواج و پايداري آن مي‌شود؛ از طرفي هواي آلوده، وجود دكل‌هاي برق فشار قوي، كمبود آب و... نشان مي‌دهد كه اصلا تهران شهر دوستدار كودك نيست.

محسن پيرهادي در ادامه جلسه با اشاره به اينكه رهبري دغدغه‌ها و فرمان خود را درباره جمعيت مطرح كردند، گفت: پس اين مسئله حاكميتي است و نيازمند طرح سيستمي و جامع هستيم و بايد نسبت‌مان را با فرمان رهبري مشخص كنيم. اقبال شاكري هم خواستار تعيين الزاماتي براي شهر تهران شد؛ مثلا اينكه براي يك خانم بچه‌دار يا باردار كه محجبه هم باشد چه تسهيلاتي در شهر فراهم است كه بتواند به شكل آبرومند، عزتمند و راحت در شهر تردد كند.

اما مجتبي شاكري هم نظر ديگري داشت. وي معتقد بود كه اساسا رابطه معني‌داري بين اشتغال و ازدواج نيست زيرا كساني هستند كه شغل دارند اما زير بار ازدواج نمي‌روند. به‌نظر وي شهرداري در سراهاي محلات و جلسات چهره‌به‌چهره مي‌تواند در تغيير نگرش مردم نقش ايفا كند.

غلامرضا انصاري هم نگران فراهم نبودن زيرساخت‌ها، مهاجرت به شهر تهران و رشد جمعيت كمي و غيركيفي بود. وي خواستار آن شد تا اين موضوع از دستور كار خارج و براي بررسي بيشتر به مركز مطالعات شهرداري ارسال شود.فاطمه دانشور عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي نيز نگراني مشابهي با انصاري داشت به‌نظر وي طبق فرمايشات رهبري بايد در اين‌باره كار كارشناسي شود و نيازمند تعامل با دولت است.

اسماعيل دوستي اما گفت: آمار ثبت احوال كشور نشان مي‌دهد جمعيت دارد پير مي‌شود و دغدغه رهبري واقعا درست است، بنابراين پيشنهاد مي‌كنم اين موضوع به مجلس برود و با بررسي در مركز پژوهش‌هاي مجلس يك‌كار پخته بيرون بيايد.
عبدالمقيم ناصحي نيز گفت: ما در آينده واقعا دچار پيري جمعيت مي‌شويم و پويايي كشور در زمينه‌هاي مختلف نظير توليد علم، صنعت و... از دست مي‌رود. اين در حالي است كه در تهران نرخ رشد جمعيت در مقايسه با شهرهاي ديگر بسيار پايين است و اين فرزند كمتر زندگي بهتر القاي دشمن است.

معصومه آباد به‌عنوان طراح اين طرح هم اظهار كرد: الگوي جمعيت‌پذيري شهر تهران متفاوت از فرزندآوري است؛ نگراني ما بيشتر از عدد نرخ رشد باروري است كه در تهران1.2 است و اين يعني انقرض نسل در پايتخت. آباد افزود: ما با مصوبه مديريت جمعيت نمي‌خواهيم مشكل آب، مسكن، خاك‌و آسيب‌هاي اجتماعي را حل كنيم كه روند جمعيت‌شناسي اينگونه نيست؛ ما بحث آمايش سرزمين را هم دراين طرح مورد تأكيد قرار داديم.

احمد دنيامالي رئيس كميسيون عمران نيز گفت: ما يك بحث افزايش جمعيت داريم و يك بحث مهاجرت، درشرايطي كه جمعيت 30ميليون نفري كشور در سال57 هم‌اكنون به 80ميليون نفر رسيده يعني 2برابر‌ونيم اما در تهران رشد جمعيت 4برابر شده كه به حاشيه‌نشيني منجر شده است، بنابراين بايد رشد جمعيت را طبق فرمايش رهبري در مناطق مرزي اعمال كنيم.

مرتضي طلايي به‌عنوان آخرين كسي بود كه درباره اين موضوع به اظهارنظر پرداخت و گفت: ما در تهران زندگي هسته‌اي به معني واقعي داريم و جمعيت زيادشده اما سرانه خانوار وضعيت بحراني دارد. به‌گفته وي سرانه خانواده در تهران زير خط قرمز است اما مهاجرت گسترده شده از آنجايي كه شهرداري در همه امور مردم مي‌تواند تأثيرگذار باشد بايد سهمش ‌را‌در‌اين مهم تعيين‌كنيم.
ديروز در صحن علني شوراي شهر 18 نفر از كارگران، معلمان و مددكاران نيز حضور داشتند. آنها دعوت شده بودند تا در ايامي كه مقارن است با ولادت حضرت محمد رسول‌الله(ص)، روز كارگر و روز معلم از سوي شوراي شهر تهران مورد تقدير و تكريم قرار گيرند. 8 نفر از اعضاي شوراي شهر تهران نيز ديروز پيش از ورود به دستورات به طرح چند تقدير و تشكر يا تذكر پرداختند كه در جدول شماره يك مي‌خوانيد .

  • تقويت رويكرد نظارتي شورا

همچنين  اعضاي شوراي شهر تهران به بررسي طرحي پرداختند كه درصورت تصويب نهايي به تقويت رويكرد نظارتي بر دخل و خرج مديريت شهري و شفافيت امور مالي منجر خواهد شد. بنابراين گزارش، از آنجايي كه تأكيد اعضاي شوراي شهر براين است كه رديف‌ها و هزينه‌ها در جايش اتفاق بيفتد سعي دارند با تشكيل اين كميته فكري براي ساماندهي اين مهم داشته باشند. به همين منظور شوراي شهر تهران در تلاش است با تشكيل كميته ساماندهي ذيحساب و نظارت بر امور حسابرسي به اين مهم دست يابد.

براين اساس پس از بحث و بررسي‌هاي بسيار به پيشنهاد مهدي چمران قرار بر اين شد تا 2كميسيون برنامه و بودجه و نظارت و حقوقي شورا به همراه مركز مطالعات شهرداري مأمور بررسي ابعاد تشكيل اين كميته شوند و پس از 3‌ماه نتيجه بررسي‌هاي خود را به شورا به‌منظور تصميم‌گيري اعلام دارند. يكي ديگر از دستورات جلسه ديروز بررسي طرح الزام شهرداري تهران به اجراي برنامه پيشگيري و كاهش آسيب پذيري و سازگاري با تغييرات آب و هوايي شهر تهران بود.

در اين‌باره رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست گفت: با درنظر گرفتن اينكه در سال 88شوراي شهر سوم مصوبه‌اي با عنوان برنامه حفاظت از اقليم شهر تهران داشت و با توجه به همپوشاني طرح الزام شهرداري تهران به اجراي برنامه پيشگيري وكاهش آسيب پذيري و سازگاري با تغييرات آب و هواي شهر تهران با مصوبه برنامه حفاظت از اقليم شهر تهران ضرورتي به تكرار مصوبات گذشته در قالب مصوبه جديد نيست. پيشنهاد حافظي اين بود كه مصوبه قبلي شوراي شهر در كوتاه‌ترين زمان ممكن اجرا شود. خلاصه‌اي از اظهارنظر اعضا درباره اين طرح را در جدول شماره 2 بخوانيد.

جدول

کد خبر 294234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha