یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

قانون شوراها بخش مهمی از جلسه شورای شهر تهران را به خود اختصاص داد.

شورای شهر

همچنين شورايي‌ها براساس تصويب طرحي شهرداري تهران را براي كمك و بهسازي فضاي سيما و منظر دانشگاه خوارزمي ملزم كرده و نيز پيشنهاد تغيير نام اين دانشگاه به دانشگاه معلم را به شوراي انقلاب فرهنگي كشور ارائه دادند. وزارت كشور لايحه‌اي را درخصوص اصلاح قانون شهرداري‌ها و شوراها تنظيم كرده است و به همين‌خاطر 6كميته تخصصي در دولت تشكيل شده است.

اين كميته‌ها كه ذيل كميسيون خاص كلانشهرها فعاليت مي‌كنند با حضور برخي از اعضاي شوراي شهر و كارشناسان حوزه شهري مرتبا تشكيل جلسه مي‌دهند تا ايرادات موجود آن رفع شود. اعضاي شوراي شهر تهران هم در اين جلسات بيشتر بر 2محور تأكيد دارند؛ نخست تحقق مديريت يكپارچه شهري با واگذاري منابع لازم و دوم محدود نشدن شوراها. به هر ترتيب ديروز نيز اعضاي شوراي شهر تهران به اين موضوع در صحن پرداختند كه دنيامالي بيشترين نظرات را ارائه داد.

رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به اينكه در لايحه تنظيم شده وزارت كشور اختيارات شوراها هرچه بيشتر محدود شده و اين امر مناسب شهر و شهروندان نيست، گفت: «عزل و نصب و استيضاح شهردار موضوع مورد بحث اين لايحه است كه در اين كميته تخصصي مطرح شده بود.»

اينطور كه احمد دنيامالي عنوان كرد به موجب ماده 73قانون شوراها و انتخاب شهرداران هرگاه يك يا چند نفر از اعضاي شوراهاي شهر نسبت به عملكرد شهرداران ايراد داشته باشند ابتدا با تذكر و در مرحله بعد با طرح سؤال و اگر قانع نشدند در نهايت با اخذ رأي اكثريت (دوسوم آرا) رأي به بركناري شهردار خواهند داد.

به گفته وي اما در لايحه تدويني وزارت كشور، عنوان شده پس از رأي اعضاي شورا مبني بر عدم‌صلاحيت شهردار موضوع بلافاصله از طريق شورا به مرجع صدور حكم كه وزير كشور و استاندار هستند، اعلام خواهد شد تا مرجع صدور حكم نيز نظر خود را اعلام كند و چنانچه مرجع صدور حكم موافق بود رأي به اجرا گذاشته مي‌شود؛ درصورت بروز اختلاف بين شورا و مرجع صدور حكم هيأت حل اختلاف مركزي مرجع رسيدگي خواهد شد.

اين عضو شورا در ادامه توضيحاتش گفت: «در تبصره اين لايحه آمده؛ درصورتي كه وزير كشور يا استاندار، شهردار را فاقد كارايي لازم بداند شورا ملزم به تشكيل جلسه و تصميم‌گيري درباره شهردار مي‌شود. از اين لايحه چنين بر مي‌آيد كه اختيارات و وظايف شوراها بيش از پيش محدود مي‌شود. به همين منظور با صراحت مخالفت خود را با اين لايحه عنوان كرده‌ام.»

سپس رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري نيز بر اين نكته كه لايحه تدوين شده در وزارت كشور در جهت محدود كردن اختيارات شورا و هر چه بيشتر دولتي كردن آن بود اشاره كرد و به نمايندگان مجلس هشدار داد تا اين موضوع را با حساسيت ويژه‌اي بررسي كنند. محمد حقاني هم در قالب تذكر در جلسه گفت: « با تعبير مقام معظم رهبري در مورد شوراها امروز نگاه بيش از 1500شورا در كشور به شوراي تهران است حال آنكه با اين لايحه چنين جايگاهي در معرض تهديد قرار مي‌گيرد.»

همانطور كه گفته شد اعضاي شورا ديروز طرحي را در رابطه با دانشگاه خوارزمي بررسي كردند. حجت‌الاسلام ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي شورا در جريان بررسي اين طرح اظهار كرد: «دليل روشني براي تغيير نام اين دانشگاه در طرح پيشنهادي ارائه نشده و درخصوص مرمت و بازسازي نيز اين وظيفه شهرداري نيست.»

به گفته وي تغيير نام دانشگاه‌ها با مصوبه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي امكان‌پذير بوده و از سوي ديگر نام اين دانشگاه از سال 1298تا سال 1390، 7بار تغيير كرده است. ناصحي فضاي داخلي دانشگاه را جزو اموال و تكاليف وزارت علوم دانست. چمران اما گفت كه پيشنهادهاي اعضا بر اين است كه شهرداري در حد مقدورات خود همكاري و هماهنگي در زمينه بازسازي و مرمت سيما و منظر اين دانشگاه را داشته باشد. در نهايت اعضاي شورا به پيشنهادهاي ارائه شده رأي مثبت دادند.

  • تأكيد بر لزوم نشر و ترويج افكار امام

طرح «الزام شهرداري تهران به ترويج آثار و انديشه‌هاي امام(ره)» كه در سال 87 به تصويب شوراي سوم (دوره قبلي شورا) رسيده بود نيز با الحاق تبصره تشكيل كميته برنامه‌ريزي و نظارت بر حسن اجراي اين مصوبه، اصلاح شد. بر همين اساس اعضاي شورا الحاق تبصره تشكيل كميته پيگيري و اجراي مصوبه متشكل از معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به‌عنوان رئيس، رئيس مركز ترويج آثار و انديشه‌هاي امام(ره) به‌عنوان دبير كميته، نماينده مركز نشر آثار حضرت امام (ره)، معاون خدمات شهري و يك نفر از اعضاي شورا به پيشنهاد كميسيون فرهنگي و اجتماعي به‌عنوان ناظر را به تصويب رساندند.

شهردار تهران هم كه در جلسه حضور داشت، در مورد اين طرح گفت: «از روزي كه توفيق خدمت در شهرداري تهران را پيدا كردم رسيدگي به حرم حضرت امام(ره) جزو موضوعات اولويت‌دار مجموعه شهرداري بوده است حال آنكه شهرداري در محدوده جماران نيز اقدامات بسياري انجام داده كه آقاي مسجدجامعي در تهرانگردي‌هايشان به اين موضوع صحه مي‌گذارند.»

محمدباقر قاليباف با اشاره به اينكه امروز چند صد هزار درخت در جوار حرم مطهر وجود دارد، افزود: «از اين‌رو عملكرد شهرداري تهران نسبت به ديگر سازمان‌ها به‌گونه‌اي است كه اگر بخواهيم معياري براي سنجش بگذاريم، بايد بگوييم در بين تنبل‌ها ما شاگرد اول بوده‌ايم. البته باز جا براي تلاش بيشتر وجود دارد.» وي در مورد حوزه محتوايي نيز اينطور اظهار كرد: «در اين حوزه ما هويت ملي، محلي و انقلابي را تعريف كرديم كه هويت انقلابي ما بر 3 محور استوار است؛ امام، دفاع‌مقدس و فلسطين.» گفتني است در اين جلسه همچنين حجت‌الاسلام صالحي‌منش، استاندار قم و رئيس مركز اشاعه و ترويج افكار امام خميني حضور داشت.

  • نقد شورا به اعتراض فرمانداري

روز گذشته همچنين اعتراض فرمانداري تهران به متن اصلاحيه بودجه سال93 شهرداري بررسي شد. رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا در اين رابطه با اشاره به اينكه اعتراض فرمانداري به متن اصلاحيه رديف اعتباري ديون اشخاص حقيقي و حقوقي است كه در خرداد سال93 تهيه شده، افزود: «اعتراض فرمانداري به متن اصلاحيه رديف اعتباري ديون اشخاص حقيقي و حقوقي است كه در خرداد سال93 تهيه شده است. برخي اعتراضات فرمانداري به مصوبات شورا بعد از طي مهلت قانوني پاسخ به آنها مطرح مي‌شود كه به اين شيوه فرمانداري نقدي جدي وارد است.» عليرضا دبير عنوان كرد كه اصرار شورا بر مصوبه قبلي خود است. در نهايت اعضاي شورا پاسخ داده شده به فرمانداري را به تصويب رساندند.

  • تأييد پرچم جمهوري اسلامي

رئيس شوراي شهر تهران هم طبق روال معمول، ابتداي جلسه  به ذكر رويداد‌هاي تاريخي در دهه سوم ارديبهشت‌ماه پرداخت. مهدي چمران با اشاره به 19ارديبهشت روز بزرگداشت محدث جليل القدر مرحوم كليني گفت: ايشان صاحب كتاب اصول كافي، از صحابي اربعه فقه شيعيان است. وي ادامه داد: 20ارديبهشت نيز سالروز تأييد پرچم جمهوري اسلامي ايران منقش به نام‌الله توسط حضرت امام(ره) است. تذكرات، پيشنهادها و تقدير‌هاي اعضاي شوراي شهر را در جدول زير بخوانيد.

جدول۲

کد خبر 294713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha