آریادخت قیومی: هر آدمی در زندگی ترس‌ها و نگرانی‌هایی دارد؛ بعضی‌ها از ارتفاع می‌ترسند و بعضی‌ها از تاریکی، بعضی‌ها نگران تنهاشدن هستند و بعضی‌ها مضطرب از این‌که دیر برسند و... اگر آدم حواسش به این ترس‌ها و نگرانی‌ها نباشد، محدودشان نکند و جلوی پر و بال گرفتنشان را نگیرد، ممکن است بزرگ و بزرگ‌تر شوند و زندگی را فلج کنند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی667

شاید تو هم یکی از آن‌هایی باشی که راه‌های مختلفی را برای غلبه بر ترس‌ها و نگرانی‌هایشان امتحان کرده و نتیجه نگرفته‌اند. این مطلب به تو یک راه ساده نشان می‌دهد که به کمک آن می‌توانی ترس‌ها و نگرانی‌هایت را کنترل کنی. مهم نیست که از چه چیز می‌ترسی؛ یک پیشنهاد ساده برای غلبه بر ترس وجود دارد: «قانون 20 ثانیه».

***

از این به بعد هر وقت دچار ترس و نگرانی شدی، قبل از این‌که کنترل اوضاع از دستت خارج شود و از نظر روحی به هم بریزی، 20 ثانیه به خودت مهلت بده؛ فقط 20 ثانیه و نه حتی یک ثانیه بیش‌تر.

اگر قلبت داشت از سینه بیرون می‌پرید، 20 ثانیه جلویش را بگیر. اگر داشتی کنترلت را از دست می‌دادی، 20 ثانیه دست نگه دار. اگر در حال غش‌کردن بودی، فقط 20 ثانیه بر خودت مسلط باش.

گم‌کردن دست و پا و جیغ کشیدن ممنوع! قرار شد تمام بلاها 20 ثانیه به تأخیر بیفتند و در عوض بعدش هرچه شد، شد! بنابراین به‌جای پر و بال دادن به ترس و نگرانی، فقط و فقط شروع کن به شمارش معکوس؛

20، 19، 18... شرایط آزاردهنده‌ای است، نه؟

14، 13، 12... استرس داری بدجور؟

6، 5، 4... احتمالاً یاد دوران دبستان افتاده‌ای که هیچ‌وقت نمی‌خواستی در امتحان به عدد صفر برسی و از آن وحشت داشتی، نه؟

1،1/25،1/5،1/75،2،2/5،3... خب دیگر، واقعاً بیش‌تر از این نمی‌توانی صبر کنی!

فرصت 20 ثانیه‌ای هم به‌سر رسید.حتماً می‌پرسی حالا باید چه‌کار کنم؟هیچ‌کار! فرصت تمام شده، اما جالب است بدانی که درست در همین فاصله، ترس و نگرانی هم تا حدود زیادی کم شده است؛ به‌عبارتی دیگر به آرامش نسبی رسیده‌ای.

یعنی چه؟ چه‌طور ممکن است؟ چه بر سر ترس آمده؟ تو با تعیین قالب زمانی مشخص (فرصت 20 ثانیه‌ای) در واقع مرزی برای کنترل ترس ایجاد می‌کنی و بعد از آن به اوج اعتماد به‌نفس می‌رسی، چون موفق شده‌ای روی افکار ناراحت‌کننده و استرس‌زا و تأثیرات جسمی و روحی‌اش کنترل پیدا باشی.

چیزی که به ایجاد احساس آرامش کمک می‌کند، فکر کردن به این موضوع است که سر و کله‌ی نگرانی و تشویش و اضطراب از کجا پیدا می‌شود؟

یکی از ریشه‌های این حس‌های ناخوشایند، خستگی است. خستگی‌هایی که بیش‌تر ناشی از رژیم‌های غذایی نادرست و مصرف غذاهای غیرمفید است که موجب بی‌قراری می‌شود. جالب است بدانید که خستگی روحی می‌تواند باعث شکست روابط و عدم موفقیت در دوست‌داشتن دیگران و دوست داشته‌شدن بشود.

مشکلات و موقعیت‌های ناراحت‌کننده همیشه و همه‌جا هستند، اما نحوه‌ی برخورد با آن‌ها خیلی مهم است. در این‌جور مواقع بایدبه توانایی‌ها و موفقیت‌هایی که داشته‌ای، فکر کنی و با یادآوری شجاعت و جسارت‌هایت، اعتماد به‌نفست را برگردانی.

خاطرات ارزشمندت را یادداشت و روی پیروزی‌هایت تمرکز کن. آن‌وقت به خودت بگو آن‌قدر قوی هستی که از پس هر مشکلی بربیایی. هیچ باد و طوفانی نمی‌تواند از پس کوهی که سفت و سخت سر جایش ایستاده، بربیاید. پس سرت را بدزد و تا آن‌جا که می‌توانی، مقاومت کن. 02 ثانیه بعد که سر بلند کنی، همه‌ی ترس‌ها و نگرانی‌ها رد شده‌اند.

کد خبر 185032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز