چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد انسان می‌تواند ترس و انزجار را بو بکشد و این احساسات واگیردار هستند.

ترس

به گزارش فاکس نیوز، این یافته نشان می‌دهد که انسان‌ها نیز مانند بسیاری از دیگر جانداران می‌توانند از طریق بوکشیدن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به گفته محققان دانشگاه اوترخت، این یافته جدید با فرضیه پذیرفته شده مبنی بر این که ارتباطات انسانی تنها از طریق کانال‌های کلامی و بصری امکان‌پذیر است همخوانی ندارد.

بیشتر حیوانات از طریق بویایی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند،‌اما از آنجایی که انسان از اندام حسگر مشابهی برخوردار نیست،‌دانشمندان فکر می‌کردند انسان‌ها از گذشته‌های دور توانایی بو کشیدن احساسات را از دست داده‌اند.

برای کشف این موضوع،‌محققان از عرق بدن 10 داوطلب مرد حین تماشای فیلم درخشش و برنامه کمدی در شبکه MTV نمونه‌برداری کردند. سپس از این نمونه‌ها در آزمایشی دیگر با حضور تعدادی داوطلب زن استفاده شد. از این داوطلبان خواسته شده بود تا در آزمونی بصری حضور داشته باشند درحالی که به صورت پنهانی،‌رایحه نمونه‌های عرق افرادی که دچار ترس شده بودند و گروهی که برنامه کمدی دیده بودند، در فضا پخش می‌شد. داوطلبان با احساس این بو احساس ترس کردند درحالی که این احساس برای داوطلبانی که رایحه دیگر را استنشاق کرده بودند، متفاوت بود.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می‌دهد انسان‌ها می‌توانند دست کم با استفاده از چند احساس خاص با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یافته‌ای که می‌تواند در اماکن شلوغ و پرازدحام کاربردی باشد.

کد خبر 190513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز