گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با سپری‌شدن‌ماه مبارک رمضان هنوز برخی کارمندان دولت سبد کالایی رایگان 150هزار تومانی را دریافت نکرده و ارزش این سبد کالایی نیز با حذف برخی کالاها مانند مرغ و جایگزینی ماکارونی کاهش یافته است.

حسن رادمرد سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت

با حسن رادمرد سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت در مورد دلایل تأخیر در عرضه این سبد و ارزش واقعی آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت تأخیر در عرضه سبد کالای کارمندان چیست؟

سبد کالای‌ماه مبارک رمضان کارمندان دولت در حال عرضه است. کالاهای مورد نیاز برای عرضه در قالب این سبد توسط تعاونی کارکنان دولت (اسکاد) تأمین شده و به مرور در حال تحویل است. در زمینه عرضه این سبد مشکلی در مورد کارکنان کار معین و قراردادی وجود داشت که با توجه به نبود آمار دقیقی از تعداد و فهرست این افراد مقرر شد معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری یا وزارت امور اقتصادی و دارایی فهرست این افراد را به معاونت بازرگانی داخلی ارائه کنند تا این فهرست در اختیار تعاونی اسکاد قرار گرفته و براساس آن سبد کالا توزیع شود.

  • آیا اکنون فهرست همه مشمولان این سبد تهیه شده است، علت گلایه کارمندان آموزش و پرورش از دریافت نکردن این سبد چیست؟

بله، فهرست همه مشمولان نهایی و برای توزیع سبد اعلام شده است. در زمینه توزیع سبد کالای کارمندان آموزش و پرورش مشکلی ایجاد شد بدان معنا که مقرر شده بود تا توزیع سبد کالای کارمندان آموزش و پرورش نیز از طریق شرکت تعاونی کارکنان دولت صورت گیرد اما به‌دلیل آنکه تعاونی مصرف فرهنگیان آموزش و پرورش تقاضای آن را داشت که مستقیما این سبد را توزیع کند، از روز گذشته مقرر شد تا کالاهای مشمول سبد کارمندان آموزش و پرورش در اختیار شرکت تعاونی فرهنگیان این وزارتخانه قرار بگیرد و توزیع شود. تا‌کنون بیشتر مشمولان سبد کالایی کارمندان دولت این سبد را دریافت کرده‌اند.

  • پیش از این اعلام شده بود که ارزش سبد کالایی رایگان کارمندان دولت 150هزار تومان خواهد بود اما با کاهش و تغییر کالاهای مشمول این سبد به‌نظر می‌رسد ارزش واقعی این سبد کمتر از مبلغ مذکور است، ارزش واقعی این سبد چقدر است؟

پیش از این مقرر شده بود تا ارزش سبد کالای رایگان کارمندان دولت 150هزار تومان باشد اما با افزایش تعداد مشمولان دریافت این سبد به حدود دو میلیون و 400هزار نفر ارزش این سبد نیز به 100هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

  • اما با حذف مرغ از سبد مذکور برخی ارزش کالاهای مشمول این سبد را حتی کمتر از 100هزار تومان می‌دانند، علت چیست؟

سبد کالای کارمندان دولت شامل چهار قلم کالای برنج، روغن، شکر، و ماکارونی است. در این سبد 20کیلوگرم برنج به نرخ دو هزارو 300تا 400تومان، 9کیلو گرم روغن نباتی، هشت بسته ماکارونی یک کیلوگرمی و پنج کیلوگرم شکر است که ارزش مجموع این کالاها 97هزار و 500تومان می‌شود و با درنظر گرفتن دو هزارو 500تومان هزینه‌های تبعی ارزش سبد کالای‌ماه مبارک کارمندان دولت به 100هزار تومان می‌رسد.

  • عرضه این سبد به همه کارمندان دولت تا چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

مشکلات عرضه سبد کالای کارمندان آموزش و پرورش از روز گذشته مرتفع شده و به‌نظر می‌رسد توزیع این سبد طی 10تا 15روز آینده در سراسر کشور به پایان برسد. توزیع این سبد به‌دلیل مشکل تأمین اعتبار با تأخیر صورت گرفت که دو هفته پیش این مشکل مرتفع شد و با توجه به اینکه از پیش کالاهای مشمول این سبد را تأمین کرده بودیم تلاش داریم تا هر چه سریع‌تر این سبد به کارمندان مشمول آن عرضه شود.

  • برخی کمبود برنج را عامل عدم‌توزیع بموقع این سبد می‌دانند، آیا مشکلی در این زمینه وجود داشته است؟

مشکلی برای تأمین برنج سبد کالای کارمندان وجود نداشته و برنج مورد نیاز برای توزیع در چارچوب این سبد قبلا و بدون پرداخت پول از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران تأمین شده بود و اخیرا با واریز پول این برنج‌ها به‌حساب شرکت بازرگانی دولتی کار توزیع آغاز شده است.

کد خبر 182593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز