مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیزیکدان‌های سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا در برخورد دهنده بزرگ هادرون پس از دسترسی به بالاترین دمای ایجاد شده توسط انسان که 100 هزار برابر داغ‌تر از خورشید است یک رکورد را از خود به جای گذاشتند

دمایی 100هزار بار داغ‌تر از خورشید در سرن

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان در سازمان تحقیقات هسته ای اروپا ( سرن) سه یون سرن را برای ایجاد یک سوپ داغ درون اتمی که از آن با عنوان پلاسمای کوارک گلوئون یاد می‌کنند با دمای 5.5 تریلیون درجه سانتیگراد برخورد دادند، این دما داغ ترین دمایی است که تاکنون طی یک آزمایش به ثبت رسیده است.

دمای به دست آمده توسط فیزیکدان‌های سرن 40 درصد گرم‌تر از دمایی است که توسط برخورد دهنده نسبیتی یون سنگین در آزمایشگاه ملی بروکهاون، نیویورک با برخورد یون‌های طلا ایجاد شده بود، اما تنها هدف دانشمندان سرن ثبت رکورد در این رابطه نبوده است.

دانشمندان ابراز امیدواری کرده‌اند که تحقیقات آنها چشم اندازی پس از انفجار بزرگ را برایشان فراهم کند، آنها اعتقاد دارند که در آن نقطه کوارگ‌ها و گلوئون‌های تاریخ کیهان به عنوان عناصر بنیادین ماده درون ذرات مرکبی چون پروتون‌ها و نوترون‌ها چون امروز محدود نشده بودند. آنها آزادانه در حالت پلاسمایی گوارک گلوئون حرکت می‌کردند.

برخورد یون‌های سرب در برخورد دهنده بزرگ هادرون به عنوان قدرتمندترین شتاب دهنده ذرات در جهان، شرایط زودگذری شبیه نخستین لحظات تاریخ کیهان ایجاد می‌کند.

این آزمایش‌ها با بررسی یک میلیارد برخورد شرایطی را برای انداه گیری‌های دقیق‌تر خاصیت ماده فراهم کردند.

بخشی از برخورد دهنده که در ایجاد داع‌ترین دمایی که تاکنون انسان ایجاده کرده، درگیر بوده است

گروه آزمایش برخورد دهنده بزرگ یون (ALICE) در برخورد دهنده بزرگ هادرون نتایج تحقیقات خود را روز دوشنبه 30 مرداد ماه در همایش ماده کوارک در واشنگتن ارائه کردند.

دانشمندان سرن اظهار داشتند که دمای پلاسمای کوارک گلوئون 38 درجه گرم‌تر از آزمایشی است که توسط برخورد دهنده نسبیتی یون سنگین در آزمایشگاه ملی بروکهاون، نیویورک در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است.

پائولو پیوبلینو سخنگوی این پروژه تصدیق کرد که این اندازه گیری دقیق نبوده و آنها تاکنون انرژی را به درجه تبدیل نکرده‌اند، اما هیچ علتی وجود ندارد تصور کنیم این تبدیل عددی معادل 5.5 تریلیون درجه سانتیگراد فراهم نمی‌کند.

کد خبر 182009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز