چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون نخست وزیر سوریه که برای مذاکره با مقامات روسیه و چین به مسکو سفر کرده است، کناره‌گیری بشار اسد از قدرت را به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات رد کرد اما احتمال مطرح کردن این موضوع در مذاکره با مخالفان را محتمل دانست.

سوریه روسیه

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه که برای مذاکره با مقامات روسیه و چین به مسکو سفر کرده است، در کنفرانسی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دمشق هیچ‌گونه پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات قبول ندارد و این که کناره‌گیری بشار اسد،‌ رئیس جمهوری سوریه پیش شرط آغاز مذاکرات باشد از سوی دولت سوریه مردود است.

 وی در پاسخ به سئوالی درخصوص احتمال کناره‌گیری اسد از قدرت گفت: هیچ چیزی بر روی میز مذاکره غیرقابل بحث نیست و می‌توان این امر را نیز با طرف‌های مذاکره کننده مورد بحث و بررسی قرار داد. اما اینکه مساله کناره گیری را به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات بدانیم در واقع رای به عدم آغاز مذاکرات داده‌ایم چرا که سوریه آن را قبول نمی‌کند.

 وی با اشاره به درخواست برخی گروه‌ها و کشورهای مرتبط با مساله سوریه برای دخالت نظامی در این کشور عنوان داشت: دخالت نظامی مستقیم در سوریه غیر ممکن است چرا که کسانی که به این مساله فکر کنند یقینا با چالش زیادی در سوریه رو به رو خواهند شد.

 وی در واکنش به اظهارات اوباما گفت که سخنان اوباما درباره اقدام علیه سوریه تنها خوراک رسانه‌هاست. غرب تنها به دنبال بهانه‌ای برای مداخله است و همانند عراق که با اتهامی بی‌پایه و اساس درباره سلاح‌های کشتار جمعی هدف حملات قرار گرفت، سلاح‌های شیمایی سوریه نیز بهانه‌ قرار داده شده است. مداخله نظامی مستقیم در سوریه غیرممکن است هرکسی که در این باره فکر می‌کند به مواجهه‌ای گسترده‌تر از مرزهای سوریه کشیده خواهد شد.

 وی اخبار منتشر شده مبنی بر حضور ماهر اسد، برادر رئیس جمهوری سوریه و فرمانده لشگر چهارم ویژه سوریه در مسکو برای مداوا را تکذیب کرد.

 پیشتر برخی منابع نزدیک به مخالفان سوری مدعی شده بودند که ماهر اسد در حمله اخیر دمشق زخمی شده و برای مداوا به مسکو رفته است.

 وی در ادامه اعلام کرد: در مذاکرات خود با مقامات روسیه چگونگی حل و فصل وضعیت موجود در کشور را مورد بررسی قرار دادیم و دو طرف تاکید کردند که هرچه سریعتر باید خشونت‌ها در سوریه متوقف شود.

 وی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه سوریه نیز گفت: سوریه هم اکنون از این تحریم‌ها به سختی افتاده اما این تحریم‌ها دولت را هدف قرار نداده بلکه ملت سوریه از آن آسیب می‌بینند و ما مسائل اقتصادی و کمک‌های اقتصادی روسیه به سوریه را نیز با مقامات این کشور مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

 در همین حال، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این سخنان گفته "مورد تازه‌ای را در سخنان آقای جمیل" نمی‌بیند.

 هم‌زمان در پی هشدارهای آمریکا درباره حمله به سوریه در صورت استفاده از سلاح‌های شیمیایی، دولت روسیه درباره چنین مداخله‌هایی هشدار داده است.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت نباید هیچ گونه مداخله خارجی در سوریه صورت گیرد.

 روز دوشنبه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده بود استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت بشار اسد، "خط قرمزی" برای آمریکا به حساب می‌آید.

کد خبر 181889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز