یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با انتشار گزارشی درباره توافق غیرعلنی میان کردها و نظام حاکم در سوریه درباره برقراری حکومت خودمختار در شمال شرق کشور، ارتش سوریه روند پاکسازی و آزادسازی برخی مناطق تحت محاصره شورشیان مسلح را ادامه داد.

سوریه

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد که براساس توافق غیرعلنی میان کردها و حکومت سوریه، برای نخستین بار در شهرک کردنشین عفرین در شمال سوریه، نوعی خودمختاری برقرار شده است. این گزارش که منطقه عفرین را با نام کردستان غربی، معرفی کرده، آورده است که در ورودی این شهرک، پرچمی کردی برافراشته شده و شماری از افراد با برپایی یک پست بازرسی، شهروندان فراری از خشونت شورشیان مسلح مخالف را به مکان‌های امن هدایت می‌کنند.

این افراد جامه‌هایی با عکس عبدالله اوجالان رهبر کرد محبوس در زندان‌های ترکیه، به تن کرده‌اند. این گزارش که هنوز هیچ طرف مستقلی آن را تأیید یا رد نکرده است، در حالی منتشر می‌شود که پیش از این، برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که ارتش سوریه با واگذاری مسئولیت برقراری امنیت به کردهای ساکن مناطق شمال شرقی، نیروهای خود را روانه کانون‌های درگیری با شورشیان مسلح کرده است.

اما با وجود خروج ارتش از این منطقه، مقرهای امنیتی دولت مرکزی همچنان در این منطقه برقرار است و روی آنها تصاویر بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه دیده می‌شود. دولت ترکیه نگران است که با واگذار شدن کنترل شهر المالکیه در شمال شرقی‌ترین نقطه سوریه و دقیقا مقابل شهر دیاربکر در ترکیه، مطالبات جدایی طلبانه کردها از دولت ترکیه بیش از پیش شدت گیرد. شهر المالکیه استراتژیک‌ترین شهر هم مرز با ترکیه و عراق است و مثلثی کردی را ایجاد کرده که کردها می‌توانند با هماهنگی سه‌جانبه، عملیات خود را به داخل ترکیه گسترش بخشند.

ادامه پاکسازی شهرها از شورشیان

ارتش سوریه در ادامه درگیری با شورشیان مسلح در شهر داریا در جنوب دمشق، ده‌ها نفر از آنها را کشته و سلاح‌های نیمه سنگین را مصادره کرد. این اقدام ارتش درحالی انجام می‌گیرد که گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد به سیطره ارتش سوریه بر شهر داریا در جنوب دمشق و برخی از مناطق شهر حلب، اذعان کرد.

اما خروج شورشیان مسلح از شهر داریا در حالی صورت گرفت که ارتش سوریه اجساد 200تا 300شهروند را در این منطقه کشف کرد. این درحالی است که شورشیان مسلح، ارتش را به ارتکاب این کشتار متهم کردند. ارتش سوریه همچنین در ادامه روند پاکسازی مناطق مسکونی از شورشیان مسلح، دو روز پیش شهرک 12هزار نفری مسیحی‌نشین ربله را از محاصره افراد مسلح خارج ساخت.

به گزارش شبکه خبری المیادین، ارتش سوریه با تأکید بر اینکه افراد مسلح با به محاصره درآوردن ساکنان این شهر، هرگونه ورود مواد غذایی به آن را منع کرده بودند، تأکید کرد که افراد مسلح از دو هفته پیش وارد این شهر در مرز با لبنان شده بودند و هر فرد خارج شده از این شهر، هدف تک‌تیراندازهای مخالفان قرار می‌گرفت.

تظاهرات علیه سیاست‌های ترکیه

درحالی‌که حزب مخالف در ترکیه، نخست‌وزیر را به تبدیل کشور به پایگاهی برای گروه‌های تروریستی افراطی متهم کرد، صدها نفر از شهروندان ترکیه در اعتراض به دخالت بیش از حد دولت این کشور در امور سوریه دست به تظاهرات زدند. به نوشته روزنامه یورت ترکیه، اردوغان توبراق نایب‌رئیس حزب خلق جمهوری ترکیه با هشدار درباره تکرار سناریوی عراق و افغانستان در ترکیه و اشغال کشور از سوی طرف‌های بین‌المللی که دو کشور عراق و افغانستان را به بهانه مبارزه با القاعده اشغال کردند، افزود:

گروه‌های افراطی امنیت ملی کشور را تهدید می‌کنند اما دولت در این‌باره اقدامی اتخاذ نمی‌کند. در همین حال، مردم ترکیه در اعتراض به دخالت در امور سوریه و پناه دادن به گروه‌های تروریستی در کشورشان، در شهر انطاکیه تظاهرات کردند.این تظاهرات همچنین در حمایت از نظام سوریه و مخالفت با سیاست‌های دولت اردوغان برگزار شد. در ترکیه بیش از 20میلیون علوی هم مذهب بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه زندگی می‌کنند.

کد خبر 182409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز