سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با اظهارات دو مقام بلندپایه سوری درباره بحران جاری در این کشور و سایه‌انداختن آرامشی نسبی بر شهر دمشق، رئیس‌جمهور مصر با دخالت نظامی در سوریه مخالفت کرد.

ولید المعلم

به نوشته روزنامه سوری الوطن، فاروق الشرع معاون رئیس جمهور‌سوریه در اظهاراتی با تأکید بر اینکه پیش شرط اصلی حل و فصل بحران سیاسی در کشور نیازمند توقف خشونت‌ها از سوی تمامی طرف‌های درگیر است، نخستین اقدام پس از توقف خشونت‌ها را آغاز گفت‌وگوی ملی دانست. فاروق الشرع همچنین با اشاره به اینکه چنین اقداماتی به‌معنای پایبندی به طرح کوفی عنان و طرح کنفرانس ژنو بوده و این نیازمند خوانش بیطرفانه و همزمان این دو سند است، تأکید کرد که پذیرش این دو طرح کشورهای غربی را از وتوی چین و روسیه در شورای امنیت خواهد رهاند. معاون رئیس‌جمهور سوریه همچنین از طرح منطقه‌ای درباره سوریه که قرار است در نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در تهران به بررسی گذاشته شود و نیز از تشکیل کارگروه چهارجانبه مطرح شده از سوی مصر استقبال کرد. اما وزیر خارجه سوریه ضمن معرفی ایالات متحده به‌عنوان صحنه‌گردان بحران جاری در کشورش و با متهم کردن واشنگتن به تحریک گروه‌های مسلح مخالف برای جنگ با نظام حاکم در سوریه، تأکید کرد که بقیه کشورهای دخیل در بحران، ابزارهای آمریکا در این جنگ افروزی هستند.

ولید المعلم در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها از سوریه برای رویارویی با نفوذ ایران در خاورمیانه بهره می‌گیرند، افزود: آنان در این راستا توان هسته‌ای ایران را عظیم و بزرگ جلوه دادند تا سلاح‌های تولیدی خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بفروشند.رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده از سوی مؤسسه بروکینگز آمریکا تأکید کرد که پژوهش یادشده مهار ایران را منوط به آغاز عملیات در سوریه دانسته بود. در همین راستا، وی تأکید کرد که شماری از فرستاده‌های غربی از ابتدای این بحران عامل اصلی آن را روابط سوریه با ایران، حزب‌الله و حماس اعلام کردند. ولید المعلم با متهم کردن واشنگتن به حمایت از اقدامات نظامی مخالفان مسلح و پشتیبانی آنها با ابزارهای ارتباطی تأکید کرد که چنین اقداماتی به‌معنای حمایت از تروریسم است.وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌ها درباره احتمال استفاده نظام حاکم از سلاح‌های شیمیایی دربحران جاری، تأکید کرد که مسئولیت دولت سوریه حمایت از ملت است.اما در عرصه میدانی و مشخصا در پیرامون دمشق پایتخت سوریه، پس از عملیات دو روز پیش ارتش، از ساعات اولیه روز گذشته آرامش نسبی در شمال و شرق برقرار بود.

مخالفت مرسی با دخالت نظامی در سوریه

رئیس‌جمهور مصر ضمن مخالفت با هرگونه دخالت نظامی در سوریه، متحدان نظام این کشور ازجمله روسیه و چین را به تلاش برای خروج بشار اسد از قدرت فراخواند. به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد مرسی پیش از عزیمت به چین در نخستین سفر خود به شرق آسیا، با تأکید بر ضرورت توقف خشونت‌ها در سوریه و اعطای حقوق ملت، هرگونه دخالت نظامی در این کشور را رد کرد.

مرسی به چین رفت

رئیس‌جمهور مصر در نخستین سفر آسیایی خود، روز گذشته در رأس هیأتی بلندپایه به‌منظور رایزنی با یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی دنیا وارد پکن پایتخت چین شد. به نوشته روزنامه مصری الاهرام، این دومین سفر خارجی محمد مرسی به شمار می‌رود و قرار است سه روز ادامه یابد و پس از آن راهی ایران خواهد شد تا در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد شرکت کند. تقویت همکاری دوجانبه در مرحله آتی و نیز گسترش و جذب سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های عظیم صنعتی و فناوری چین محورهای مذاکرات اقتصادی مرسی در پکن خواهد بود. از نظر دیپلماتیک، بحران سوریه در صدر اولویت‌های رایزنی‌های مرسی با مقام‌های پکن خواهد بود. مرسی پیش از این در چارچوب سفرهای خارجی خود، با مقام‌های عربستان سعودی دیدار کرده و در قاره آفریقا هم به اتیوپی سفر کرده بود.

کد خبر 182724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز