گروه بین‌الملل: در روزهایی که جنگ ارتش سوریه با شورشیان مسلح در شهرهای بزرگ و کوچک همچنان ادامه دارد و به جنگ و گریز خیابانی تبدیل شده است، مخالفان خارج‌نشین همچنان با چنددستگی روبه‌رو هستند و غرب و حامیان عربی و منطقه‌ای مخالفان سوریه، با سردرگمی هر روز حرفی تازه درباره آینده سوریه می‌زنند.

بشار اسد

بشار اسد در مصاحبه‌ای تلویزیونی حرف‌هایی تازه برای گفتن داشت.به گزارش خبرگزاری رویترز، اسد در گفت‌وگو با تلویزیون سوریه‌ای دنیا گفت: دولت برای پیروزی در این جنگ مقابل شورشیان مسلح به زمان نیاز دارد. او ضمن رد حرف‌هایی که این روزها درباره ضرورت ایجاد منطقه حائل در سوریه برای انجام فعالیت‌های بشردوستانه زده می‌شود، گفت: دولت سوریه مشغول یک نبرد منطقه‌ای و بین‌المللی است، به همین دلیل بدون شک برای دستیابی به نتیجه قطعی و تعیین‌کننده به زمان نیاز دارد.

اسد افزود: اگر بخواهم در یک جمله روند کنونی را خلاصه و تعریف کنم باید بگویم در حال پیشرفت هستیم. اوضاع اکنون بهتر است اما تا نتیجه فاصله داشته و به زمان نیاز داریم. سخنان بشار اسد درحالی مطرح می‌شود که شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از مخالفان اعلام کرد که ارتش با چند عملیات بزرگ در حال پیشروی در مناطقی است که تحت اشغال مخالفان بوده و یکی یکی مواضع اشغال شده را بازپس می‌گیرد. اکنون درگیری‌ها در حومه دمشق، داخل شهر حلب و در استان ادلب در شمال غرب در جریان است.

اسد با اشاره به فرار بعضی مقامات و مسئولان از کشور گفت: اینگونه جدا‌شدن‌ها نوعی پاکسازی خودکار حکومت و کل کشور است. او در پاسخ به شایعاتی که در هفته‌های اخیر و به‌ویژه بعد از انفجار در ساختمان امنیت ملی در دمشق و کشته شدن مقامات دفاعی و امنیتی، درباره مکان و وضعیت سلامت خودش مطرح شده بود، گفت: اکنون از کاخ ریاست‌جمهوری با شما صحبت می‌کنم.

رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به سخنان روز گذشته احمدداووداوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره ضرورت ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه برای اسکان پناهجویان سوری و اقدامات بشردوستانه گفت: اول باید بگویم که اصلا مسئله ایجاد منطقه حائل مطرح نیست و درباره آن حرفی نداریم که بزنیم. دوم اینکه، این موضوع بسیار غیرواقع‌بینانه است. این مسئله‌ای است که کشورهای متخاصم و دشمنان سوریه مطرح می‌کنند، اما این را هم باید تأکید کنم که به‌خاطر غفلت مقامات ترکیه ما روابطمان را با مردم ترکیه تیره نمی‌کنیم؛ به‌ویژه آن گروهی که در این بحران کنار ما ایستادند و تحت‌تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات قرار نگرفتند.

پیش از سخنان بشار اسد درباره عملی نبودن ایجاد منطقه حائل، همین دیروز لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم در مصاحبه‌ای تأیید کرده‌بود که ایجاد منطقه حائل بدون اعمال منطقه پروازممنوع در خاک سوریه ممکن نیست. او به رادیو بین‌المللی فرانسه گفت: ما در حال فکر کردن درباره این موضوع هستیم، اما این مسئله‌ای بسیار پیچیده است. نمی‌توان بدون توافق مکتوب با ترکیه و دیگر کشورهای منطقه و همسایه سوریه چنین منطقه‌ای را ایجاد کرد.

آمریکا: برای صحبت درباره دولت موقت سوریه، زود است

رئیس شورای ملی مخالفان سوریه مستقر در ترکیه دیروز از عدم‌حمایت آمریکا از تشکیل دولت موقت مخالفان سوریه انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدالباسط سیدا به سخنان یک مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده‌بود واکنش نشان داد. این مقام آمریکایی روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود که از نظر واشنگتن هنوز زود است که از تشکیل یک دولت موقت با حضور مخالفان سوریه صحبت شود. او دلیل این زود‌بودن را ادامه اختلافات میان جناح‌ها و گروه‌های مخالف سوریه‌ای عنوان کرده‌ و گفته بود که گروه‌های مخالف خارج با هم اختلاف دارند و از سوی دیگر این گروه‌ها با شبه‌نظامیانی که در داخل خاک سوریه مشغول جنگ با ارتش هستند هم اختلافات جدی دارند.

سیدا در واکنش به این سخنان مقام آمریکایی گفت: شورای ملی مخالفان به‌طور جدی در حال تهیه مقدمات و رایزنی گسترده با دیگر گروه‌ها و مخالفان برای تشکیل دولتی است که بتواند بعد از سقوط بشار اسد خلأ قدرت را پر کند. او گفت: درست است که اختلافاتی میان گروه‌های مختلف وجود دارد و این در هر کشوری طبیعی است اما تا وقتی که ما همگی یک هدف مشترک داریم این اختلافات اهمیتی ندارد و قابل چشم‌پوشی است. سیدا با اشاره به سخنان این مقام آمریکایی گفت: حرف‌هایی مانند این نشان می‌دهد که جامعه بین‌المللی آماده نیست و قطعیت لازم را برای اقدام درباره سوریه ندارد و فقط تلاش می‌کند تقصیرها را به گردن سوریه بیندازد.

مشکلات پناهندگان سوریه در اردن و ترکیه

درحالی‌که مقامات ترکیه در روزهای اخیر با این ادعا که دیگر توان پذیرش پناهجوی بیشتری را ندارند، از ورود پناهجویان سوریه به خاک خود جلوگیری کرده‌اند. در اردن نیز پناهجویان سوری با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. اعتراض صدها نفر از این پناهجویان در روزهای اخیر به درگیری با نیروهای امنیتی اردن منجر شد و به زخمی شدن 24نفر از پناهجویان سوری انجامید. پلیس اردن دیروز در هشدار شدید‌اللحنی به پناهجویان سوریه گفته‌است که با هر تحرکی از سوی آنها که امنیت را به هم بریزد، برخورد جدی می‌کند.
در همین حال کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هشدار داده است که تعداد سوری‌هایی که به ترکیه پناهنده می‌شوند ممکن است به حدود ۲۰۰ هزار نفر برسد.

ورود کماندوهای انگلیسی به خاک سوریه

منابع انگلیسی از ورود نزدیک به 200کماندوی نیروهای ویژه انگلیس و چند کشور دیگر به عمق خاک سوریه به بهانه جمع‌آوری اطلاعات درباره تسلیحات شیمیایی خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی استار به نقل از یک کارشناس نظامی انگلیسی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: مقام‌های انگلیسی نزدیک به 200کماندوی نیروهای ویژه را به عمق خاک سوریه اعزام کرده‌اند که این نیروها علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات وظیفه دارند سلاح‌های شیمیایی که از کنترل دولت سوریه خارج می‌شود را تحت نظر گرفته و درصورت امکان آنها را منهدم کنند.

به گفته این منبع انگلیسی، علاوه بر نیروهای ویژه انگلیسی، سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (MI6‎) نیز نیروهایی را به داخل سوریه اعزام کرده که این نیروها نیز کار جمع‌آوری اطلاعات در سوریه را برعهده دارند.

کد خبر 182845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز