معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صبح دیروز در نشست با خبرنگاران از برگزاری نمایشگاه جنبی صنایع‌دستی در حاشیه اجلاس بزرگ کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در تهران خبر داد.

صنایع دستی - قلمزنی

به گزارش خبرنگار همشهری، محمدحسن صالحی‌مرام با اشاره به بودجه پنج میلیارد تومانی دولت که قرار است به‌زودی و با هدف خرید آثار هنرمندان صنایع‌دستی برای عرضه در این نمایشگاه در اختیار معاونت صنایع‌دستی قرار بگیرد، گفت: اجلاس غیرمتعهدها یکی از بزرگ‌ترین نشسست‌های بین‌المللی در تاریخ ایران است و مسئولان نیز باید توجه داشته باشند که می‌توان از این فرصت نهایت استفاده را کرد. وی افزود: آنچه می‌تواند ایران را متمایز از دیگر کشورها کند سابقه هنری این کشور است که ریشه در تمدن هشت هزار ساله ایران دارد.

صالحی مرام گفت: در پاویون فرودگاه، محل برگزاری اجلاس و برج میلاد نمایشگاه‌های جانبی برای خرید محصولات صنایع‌دستی از سوی مهمانان خارجی اختصاص یافته است. وی گفت: در اجلاس‌های گذشته کالاهای فاخر هنرمندان صنایع‌دستی که حاصل زحمات چندین ساله آنها بوده است به‌صورت امانت به نمایش در‌می‌آمد درحالی‌که اکنون حتی یک کالای هزار تومانی از تولیدات صنایع‌دستی در این نمایشگاه به‌صورت امانت به نمایش گذاشته نمی‌شود.

به گفته صالحی مرام، میزان اعتبار اولیه برای خرید صنایع‌دستی به‌منظور عرضه در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها پنج میلیارد تومان است. وی گفت: برخی صنایع‌دستی فاخر نیز از سوی دولت خریداری و برای همیشه در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها به نمایش گذاشته می‌شوند. معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا برآوردی از گردش مالی فروش صنایع‌دستی در حاشیه اجلاس بزرگ کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها به نفع تولیدکنندگان و بخش خصوصی فعال در حوزه صنایع‌دستی کشور وجود دارد؟ گفت: تخمین این موضوع بسیار سخت است و نمی‌توان گفت که هفت هزار میهمان این اجلاس
چه میزان ارز برای خرید صنایع‌دستی از کشور اختصاص می‌دهند.

صالحی مرام همچنین از ایجاد 70غرفه فروش صنایع‌دستی در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها در تهران که اوایل شهریورماه جاری برگزار می‌شود خبر داد و افزود: امیدواریم مسئولان برگزاری اجلاس با شهرداری تهران در موضوع اجاره برج میلاد به توافق برسند. صالحی مرام با اشاره به هدایای تهیه شده از صنایع‌دستی کشور که قرار است از سوی مسئولان ایرانی به مقامات ارشد کشورها داده شود، گفت: در توافقنامه‌ای که با شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران منعقد شده از این پس در تمامی رویدادهای نمایشگاهی جهان به‌صورت ویژه غرفه فروش صنایع‌دستی ایرانی نیز وجود دارد.

 

کد خبر 181199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز