گروه سیاسی: تقریبا تمام رؤسای جمهوری که دعوتنامه تقدیم آنها شده است از حضور در اجلاس تهران استقبال کرده‌اند و قول داده‌اند تا در این اجلاس شرکت کنند.

جنبش عدم عدم تعهد

این آخرین خبری است که رئیس ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران از حضور کشورهای عضو این جنبش در اجلاس داده و گفته تمام کشورهای عضو در این اجلاس حضور خواهند داشت، اما سطح حضور متفاوت خواهد بود. آنچنان که مقامات کشورمان ازجمله وزیرامورخارجه اعلام کرده‌اند همه 120کشور عضو جنبش عدم‌تعهد در اجلاس تهران شرکت می‌کنند، منتها با این پیش زمینه که در اجلاس‌هایی چنین 30تا 40درصد در حد سران یعنی رئیس حکومت، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر شرکت می‌کنند و بقیه در حد هیأت‌هایی درجه دوم.

حضور بان‌کی مون

با وجود این اگرچه از قول حضور مقامات رده اول کشورهای عضو جنبش در اجلاس آتی سخن به میان آمده اما سخنان علی سعیدلو این الحاقیه را نیز دارد که برخی کشورها خواستار فرصت بیشتر برای فکر کردن درخصوص سطح حضور خودشان شده‌اند. به گفته معاون رئیس‌جمهور در امور بین‌الملل، در اجلاس تهران علاوه بر کشورهای عضو نزدیک به 30سازمان بین‌المللی نیز شرکت می‌کنند که مهم‌ترین آن حضور بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد است.

تنها دعوتنامه باقیمانده

در میان همه دعوتنامه‌هایی که ایران برای شرکت‌کنندگان در اجلاس شانزدهم ارسال کرده هنوز کار یک دعوت ناتمام مانده و آن مربوط به رئیس‌جمهور مصر است که بالاخره قرار شده در روزهای آینده با اعزام فرستاده‌ای به قاهره تسلیم مرسی شود. اگرچه از انتخاب مرسی به ریاست‌جمهوری مصر و اجلاس شانزدهم به‌عنوان بهانه‌هایی برای رفع تردیدهای روابط میان ایران و مصر یاد می‌شود اما ناهماهنگی‌های به‌وجود آمده در دعوت دولت از این کشور همین فرصت اندک نیز کمرنگ شده است. محمود احمدی‌نژاد بعد از انتخاب مرسی در تماسی تلفنی از نقش غیرقابل انکار و مؤثر مصر در جنبش عدم‌تعهد و همکاری‌های سازنده ایران و مصر در این جنبش، سخن گفته و به این ترتیب مقدمه دعوت تلفنی او را به ایران فراهم کرده بود اما پس از آن اخبار متناقضی درخصوص اینکه چه‌کسی قرار است حامل دعوت رسمی از مرسی باشد منتشر شد.

ابتدا نام محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور به میان آمد، اما مسئولان دفتر وی سفر معاون اول رئیس‌جمهور به مصر را تکذیب کردند. چندی بعد نام مجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور به میان آمد. دیروز درحالی‌که روزنامه عرب زبان الحیات مدعی شده بود رئیس‌جمهور مصر در اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران شرکت نمی‌کند و نهایتاً هشام قندیل نخست‌وزیر یا محمد کامل عمرو وزیر خارجه مصر را برای حضور در این اجلاس معرفی خواهد کرد، محمدرضا فرقانی، مدیرکل امور بین‌الملل دفتر ریاست‌جمهوری گفت: حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای تسلیم دعوتنامه رسمی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور به محمد مرسی همتای مصری وی، به‌زودی به قاهره سفر می‌کند. در اجلاس آتی کشورمان ریاست جنبش عدم‌تعهد را برای یک دوره سه ساله از مصر تحویل خواهد گرفت.

اجلاس سران عربستان

حضور عربستان در اجلاس جنبش عدم‌ تعهدتهران نیز از دیگر موضوعاتی است که بعد از خشونت شدید رژیم آل خلیفه در سرکوب مردم بحرین، حمایت عربستان و انتقادات کشورمان از آن در ابهام به سر می‌برد. این درحالی است که در نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی که قرار است 26و 27رمضان بنابه دعوت عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی در عربستان برگزار شود این بار ایران طرف دعوت قرار دارد. روزنامه الریاض سعودی به نقل از برخی منابع خود که آنها را عالی‌رتبه خوانده است، مدعی شد که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهورایران در نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی که قرار است 26و 27‌ماه مبارک رمضان در مکه برگزار شود، شرکت می‌کند. محمدرضا فرقانی مدیرکل امور بین‌الملل دفتر ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی در مکه مکرمه گفت: دعوتنامه عربستان سعودی از رئیس‌جمهور برای حضور در این اجلاس از سوی سفیر این کشور در ایران تقدیم شده است. وی افزود: البته هنوز تصمیم قطعی برای حضور در این اجلاس گرفته نشده است و ما در حال بررسی ابعاد مختلف حضور در این اجلاس هستیم تا بتوانیم موضع صحیحی در این خصوص اتخاذ کنیم.

کارشکنی اسرائیل

برگزاری این دوره از اجلاس در تهران و طرح شعار «مدیریت مشترک جهانی» از سوی کشورمان با هدف تغییر بنیادین در مدیریت جهانی و رفع تبعیض و جنگ از جهان باعث شده تا رژیم صهیونیستی از مدتی پیش تلاش پیگیری را برای ممانعت از حضور کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در اجلاس تهران به‌کار بگیرد. به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی معاریو در پایگاه خبری خود نوشت که وزارت خارجه اسرائیل به تعدادی از سفارتخانه‌های خود در کشورهای متعدد جهان و به‌ویژه کشورهای اروپایی دستور داده است برای جلوگیری از مشارکت کشورها در اجلاس سران عدم‌تعهد در تهران رایزنی و تلاش کنند.

این رژیم سعی دارد تا دولت‌های بزرگ در آسیا و اروپا و آمریکایی جنوبی را از مشارکت در این نشست که قرار است سه هفته بعد در تهران برگزار شود، منع کند. اسرائیل در این تلاش‌های خود مدعی شده است که ایران قصد دارد از طریق برگزاری این اجلاس و برعهده گرفتن ریاست دوره‌ای جنبش عدم‌تعهد، از انزوا خارج شود. این روزنامه افزود: اسرائیل تلاش می‌کند درصورتی که این کشورها به حضور در اجلاس تهران اصرار داشته باشند حداقل در سطحی پایین‌تر مشارکت کنند و سران این کشورها به تهران سفر نکنند.

کد خبر 179893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز