با وجود مدال‌های زیادی که در رشته دوومیدانی المپیک توزیع می‌شود، ورزشکاران ایرانی تاکنون سهمی از این مدال‌ها نداشته‌اند.

احسان حدادی

در المپیک لندن اما انتظار می‌رود این طلسم بشکند. احسان حدادی که در سال‌های اخیر توانسته یکی از چهره‌های مطرح ماده پرتاب دیسک جهان باشد، مدت‌هاست که برای المپیک آماده می‌شود و امیدوار است با فراموشی اتفاقات المپیک قبلی، یکی از سه مدال این ماده را به گردن آویزد.

ستاره دوومیدانی ایران در سال2008 در استونی با پرتاب 32/69متر موفق شد رکورد جدیدی برای آسیا ثبت کند و در فاصله چند‌ماه مانده به المپیک یکی از امیدهای کسب مدال محسوب می‌شد، ولی مصدومیت عضله دستش در تمرینات به او اجازه نداد که با آمادگی کامل به پکن برود و با پرتاب 61/34 متر به رتبه‌ای بهتر از هفدهم نرسید. حدادی اما این بار برنامه آماده‌سازی‌ منظمی را پشت سر گذاشته و پرامیدترین عضو تیم 10نفره دوومیدانی ایران در المپیک لندن به شمار می‌رود.

او شهریور‌ماه سال گذشته در مسابقات جهانی دائه‌گو با پرتاب 66/08 متر به مدال برنز رسید و سهمیه A المپیک را هم به‌دست‌آورد. حدادی در ماه‌های اخیر ترجیح داده که در اشتوتگارت آلمان اردو بزند. او به تازگی به موفقیت بزرگی رسید و در لیگ الماس رم با پرتاب 66/73 متر توانست به مدال طلا برسد. پس از این قهرمانی اما مربی روس حدادی ترجیح داد که او در آستانه المپیک در مسابقات کمتری شرکت کند. بوخونسوف ‌ماه گذشته مدعی شده بود که دست احسان کمی درد دارد و نمی‌خواهد ریسک کند؛«سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و خوب تمرین کردیم تا برای المپیک آماده شویم. احسان در یک مسابقه عملکرد خوبی داشت و 68/20 متر پرتاب کرد و تمام هدفمان این است که این رکورد را در المپیک تکرار کند. فقط مشکل ما این است که مقداری دستش درد می‌کند. تمرینات را سبک کردم تا اتفاقی که چهار سال پیش افتاد تکرار نشود.»

جدی‌ترین رقیب حدادی در لندن روبرت هارتینگ آلمانی خواهد بود. او در لیگ الماس رم که حدادی به مدال طلا رسید غایب بود، ولی پس از آن در مسابقات دوومیدانی قهرمانی اروپا در هلسینکی فنلاند موفق شد با پرتاب 68/30 متر به مدال طلا برسد. گرد کانتر استونیایی دیگر رقیب مهم حدادی در لندن است. او در هلسینکی پس از هارتینگ با پرتاب66/53 متر به‌مدال نقره رسید و در دور دیگری از لیگ الماس که به تازگی در لندن برگزار شد، در غیاب حدادی و هارتینگ صاحب مدال طلا شد. او چهار سال پیش در پکن هم به مدال طلای المپیک رسیده بود.

سه سهمیه بیشتر

دوومیدانی ایران در المپیک لندن سه سهمیه بیشتر از المپیک پکن دارد. چهار سال قبل تنها هفت دونده توانستند سهمیه بگیرند ولی این بار دوومیدانی ایران در المپیک 10نماینده خواهد داشت. همچنین ایران برای نخستین‌بار در پنج ماده 110متر بامانع، 100متر، 400متر، پیاده‌روی و پرتاب چکش سهمیه گرفته و لیلا رجبی هم نخستین زن ایرانی است که در دوومیدانی المپیک شرکت می‌کند. در میان این 10نفر اما تنها روح‌الله عسگری است که به همراه احسان حدادی توانسته سهمیه A رابه‌دست آورد.

عسگری در آلماتی قزاقستان و در فاصله یک هفته تا پایان مهلت کسب سهمیه توانست با شکستن رکورد 110متر با‌مانع ایران، سهمیه A المپیک را به‌دست آورد.سجاد مرادی هم توانسته برای سومین‌بار سهمیه المپیک را به‌دست آورد. رکورددار 800متر ایران شروع خوبی داشت و در مرحله اول لیگ الماس دوحه رکورد خوبی ثبت کرد، ولی بعدا مصدوم شد و حالا معتقد است که با 70تا 80درصد آمادگی در المپیک شرکت خواهد کرد.امین نیک‌فر، پرتابگر وزنه ایرانی هم برای دومین بار به المپیک می‌رود. او با پرتاب 20/05متر علاوه بر اینکه رکورد ایران که به نام خودش بود را جابه‌جا کرد، توانست سهمیه B المپیک را هم بگیرد. کاوه موسوی هم دیگر پرتابگر ایرانی حاضر در المپیک است.

او در پرتاب چکش توانسته سهمیه B بگیرد. سجاد هاشمی هم برای نخستین‌بار در تاریخ دوومیدانی ایران توانسته در 400متر سهمیه بگیرد. البته هاشمی در حالی به این موفقیت رسید که فدراسیون جهانی در بخشنامه‌ای سهمیه‌ها را تغییر داد و او با این تغییر توانست راهی المپیک شود. ابراهیم رحیمیان هم شرکت‌کننده ایران در 20کیلومتر پیاده‌روی خواهد بود. او برای آمادگی بیشتر در دیزین تمرین می‌کند. نخستین دونده ایران در 100متر المپیک رضا قاسمی نام دارد. البته او در لندن در حضور سریع‌ترین دوندگان جهان ماموریت غیرممکنی دارد.محمد ارزنده آخرین دونده ایرانی بود که موفق به کسب سهمیه شد. رکورددار پرش طول در مسابقات تهران با پرش8/17متر توانست سهمیه بگیرد. لیلا رجبی، رکورددار پرتاب وزنه بانوان ایران هم بیشتر در سرزمین مادری‌اش، بلاروس، تمرین‌کرده است.

کد خبر 178799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز