همشهری آنلاین: بدون تردید سکوت و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی در مورد شرایط می‌انمار به نقض فاحش حقوق اساسی مسلمانان و همچنین حقوق بین‌الملل کمک بزرگی نموده و رویه خطرناکی را در روابط بین‌الملل ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایلنا؛ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، با ابراز نگرانی از وضعیت مسلمانان میانمار خواستار ورود قوی و صریح سازمان ملل در جهت حمایت از مسلمانان این کشور شد.

محمد خزاعی در نامه خود به بان‌کی‌مون ـ که رونوشت آن برای نمایندگی سازمان همکاری‌های اسلامی نزد سازمان ملل متحد، پیلای کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر و آموس مسوول امور بشر دوستانه سازمان ملل نیز ارسال شده است ـ توجه مقامات ارشد سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی را به گزارشات منتشره از سرکوب مسلمانان در استان روهینگیا می‌انمار جلب نموده و تاکید کرده است: عملیات سرکوب مسلمانان در می‌انمار منجر به کشته شدن صد‌ها شهروند غیرنظامی بیگناه، تخریب مساجد و منازل و اخراج مردم از سرزمین خود گردیده است.

در این نامه همچنین از اظهارات برخی مقامات رسمی میانمار که مسلمان را فاقد حقوق شهروندی می‌دانند، شدیدا ابراز نگرانی شده و تصریح شده است: مسلمان روهینگیا قرن‌ها در این منطقه زندگی کرده‌اند.

خزاعی افزود: ما براین باور هستیم که پاکسازی قومی و مذهبی علیه مسلمانان تحت هر چارچوبی و براساس حقوق بین‌المللی شناخته شده ناعادلانه و غیرقابل توجیه می‌باشد.

وی تاکید کرد: بر این اساس سازمان ملل متحد بایستی با اتخاذ اقدامات فوری در جهت حفظ و اجرای مفاد منشور ملل متحد و حمایت از حقوق اساسی مردم مسلمان میانمار از طریق درخواست از حکومت این کشور برای انجام اقدامات لازم به منظور توقف سرکوب مسلمانان حرکت کند.

وی در ادامه این نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: انتظار می‌رود جنابعالی درخصوص این موضوع مانند سایر موضوعات با قدرت و صراحت اقدامات ممکن را برای توقف این اقدامات فاجعه‌بار و جلوگیری از اقدامات مشابه بعدی بعمل آورید.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل افزود: بدون تردید سکوت و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی در مورد شرایط می‌انمار به نقض فاحش حقوق اساسی مسلمانان و همچنین حقوق بین‌الملل کمک بزرگی نموده و رویه خطرناکی را در روابط بین‌الملل ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان نامه خود ابراز امیدواری کرده است که حکومت میانمار به صورت مثبت و سازنده به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی پاسخ دهد تا مسلمانان روهینگیا بتوانند با احترام و امنیت به خانه و کاشانه خود بازگردند.

کد خبر 178172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز