لیلا شریف: نسل‌کشی مسلمانا میانمار را که براساس آمار غیر رسمی با کشته شدن ۲۰ تا ۵۰ هزار مسلمان همراه شده است شاید بتوان خونین‌ترین نسل‌کشی تاریخ علیه مسلمانان خواند.

muslims

 نسل کشی‌های صورت گرفته در حلبچه،   سربرنیتسا، اردوگاه صبرا و شتیلا، پاراچنار و هم اکنون میانمار، پنج نسل کشی دردآور علیه مسلمانان در سی سال اخیر هستند، نسل‌کشی‌هایی که با مرگ بیش از ۶۶ هزار مسلمان و سکوت جامعه جهانی همراه بودند. در این میان با توجه به آمار موجود، مسلمان میانماری با کشته شدن ۵۰ هزار نفر از هم‌کیشان خود، شاهد تلخ‌ترین و خونین‌ترین نسل کشی مسلمانان در قرن اخیر بوده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین بیست و پنجمین روز تیرماه، زمانی که مسلمانان جهان خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان می‌کردند، خبری در رسانه‌ها مخابره شد تا بار دیگر مظلومیت مسلمانان جهان را گوشزد کند. تا شاید این‌بار مسلمانان در ماه قرآن، آیه "إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ"- اگر گروهی(مؤمنان مهاجر) به خاطر حفظ دین و آئین شان از شما یاری طلب کنند، بر شما لازم است که به یاری آنان بشتابید - را به منصه ظهور درآورند.

خبر این بود، "نسل کشی مسلمان میانمار از سوی بودائیان تندرو". خبری که با سکوت برخی رسانه‌ها و همچنین جامعه جهانی همراه شد و از سوی دیگر وزارت امورخارجه ایران نیز با وجود تأکید مسئولان و نمایندگان مجلس، از هر گونه موضع‌گیری رسمی خودداری کرد و واکنش به نسل کشی در میانمار تنها به پاسخ سخنگوی وزارت امورخارجه به سئوالی در مورد میانمار و انتقاد مهانپرست از این نسل کشی محدود شد.

اما در این میان مقام معظم رهبری، در دیدار با جامعه قرآنی، به موضوع نسل کشی در میانمار اشاره کردند و فرمودند: امروز در میانمار هزاران انسان بر اثر جهالت و تعصب کشته می‌شوند در حالی که مدعیان دروغین حقوق بشر لب‌تر نمی‌کنند و همانهایی که برای حیوانات دل می‌سوزانند اینجا در برابر کشتار یک عده انسان بی‌گناه سکوت کرده‌اند و آن را توجیه می‌کنند.

در کنار تأکیدات رهبری و مراجع تقلید، جوامع مختلف دانشجویی، مذهبی و سیاسی کشور سکوت خود را شکستند و از جامعه جهانی و وزارت امورخارجه ایران خواستند تا در برابر نسل کشی مظلومانه مسلمانان میانمار، دست به اقدام شایسته‌ای بزنند. نامه نماینده ایران در سازمان ملل به دبیرکل و کمیسیون حقوق بشر این سازمان نیز باید در دسته اقدامات مثمر ثمر کشورمان برای یاری رساندن به مسلمانان میانمار یاد کرد. اقدامی که سیاست خارجی کشور تا حدی از انفعال خارج کرد.

البته اعتراض به وضعیت اسفبار مردم میانمار تنها محدود به ایران نشد و مردم مسلمان کشورهای هند، مالزی و اندونزی نیز در تظاهرات اعتراض‌آمیز و تجمع در مقابل سفارت میانمار خواستار حمایت جامعه جهانی از مسلمانان این کشور شدند.

این اعتراض‌ها سرانجام موجب شد، تا سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اقدامات خشونت‌آمیز اخیر علیه اقلیت مسلمان میانمار را محکوم و اعلام کند: مقام‌های این کشور با همکاری گروه‌های افراطی بودایی به شکنجه، تجاوز و قتل مسلمانان در غرب این کشور پرداخته‌اند.

ناگفته نماند که  این بیانیه از سوی سخنگوی ایالت راخین میانمار رد شد و این مقام میانماری اعلام کرد: آنچه که عفو بین‌الملل اعلام کرده به طور کامل با آنچه که واقعا در میانمار رخ می‌دهد، مغایرت دارد. واکنشی که نشان از خونخواهی مقامات میانماری و بی‌توجهی آنان به وضعیت مسلمانان این کشور دارد.

در کنار روایت داستان تلخ و خونین نسل کشی مسلمانان میانماری، وسعت کشتار مسلمان در میانمار و سکوت جامعه جهانی به چنین اقدام غیرانسانی، یادآور نسل‌ کشی مسلمان در قرن اخیر است، داستانی که گویا قرار است در هر گوشه جهان، هر بار به نحوی تکرار شود و هربار روایت تازه‌ای از مظلومیت مسلمانان رقم بخورد.

در جدول زیر می‌توانید، نسل کشی مسلمانان در سال‌های اخیر را مشاهده کنید:

نسل کشی مسلمانان در کدام کشورها رخ داد؟

سال نسل کشی

تعداد کشته ها

توضیحات

۱- بمباران شیمیایی حلبچه در سلیمانیه عراق

۱۳۶۶

نزدیک به ۵ هزار نفر

  • بمباران شیمیایی حلبچه، بخشی از عملیات گسترده‌ای به‌نام عملیات انفال بود که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام شد.
  • در پی عملیات والفجر ۱۰ از سوی ایران و تصرف بخش‌هایی از کردستان عراق در اواخر سال ۱۳۶۶ که منجر به استقبال مردم این مناطق از نیروهای ایرانی شد، صدام حسین دستور بمباران شیمیایی این مناطق را داد. در پی این حمله حدود پنج هزار تن از مردم حلبچه که غیر نظامی بودند کشته شدند.
  • این حادثه به صورت رسمی به عنوان نسل‌کشی مردم کرد عراق شناخته شد و هنوز به عنوان بزرگترین حملهٔ شیمیایی مستقیم به یک منطقهٔ شهرنشین در تاریخ باقی‌مانده‌است.

۲- شهرسربرنیتسا در صربستان

۱۳۷۳

کشتن ۸ هزار مرد مسلمان در ۵ روز

  • یازدهمین روز ژوئیه سال ۱۹۹۵ روز سیاه برای مردم مسلمان هرزگوبین بود. روزی که بیش از ۸ هزار نفر از مردان مسلمان، بعد از تیرباران با کامیون به مناطق دور دست برده و در گورهای دست جمعی دفن شدند.
  • این اتفاق بزرگترین نسل کشی در تاریخ اروپا پس از جنگ‌جهانی دوم نام گرفته است.
  • سربنیتسا در زمان جنگ بوسی شهری بود که در محافظت سازمان ملل قرار داشت اما توسط صربها اشغال شد و نیروهای صرب به فرماندهی "راتکو ملادیچ " که بعدها به قصاب بوسنی معروف شد، در ابتدا مردان و کودکان پسررا از زنها جداکرده و فقط در طول ۵ روز در حدود هشت هزار مرد و پسر مسلمان را به شهادت رساندند.
  • در آن زمان نیروهای هلندی به عنوان نیروهای سازمان ملل در شهر حضور داشتند اما اقدامی برای جلوگیری از این نسل کشی انجام ندادند.
  • ۱۱ فروردین ۱۳۸۹، ۱۲۷ نماینده از مجموع ۲۵۰ نماینده پارلمان صربستان جنایات ملادیچ قصاب بالکان و فرمانده نظامی او را محکوم کردند.
  • ملادیچ در سال ۹۰ در صربستان بازداشت شد و محاکمه وی در دادگاه بین المللی لاهه در حال جریان است. ۱۱ اتهام به قصاب بوسنی از جمله نسلکشی در جنگی که ۱۰۰ هزارقربانی دربر داشته وارد شده است.
  • کاراجیچ که به اتهام کشتار هزاران نفر و پس از گذشت چندین سال در دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی حضور یافته است، ادعا کرد: می‌خواهم از ملتمان و دلیلشان که عادلانه و مقدس بوده است دفاع کنم.

۳- صبرا و شتیلا/ اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان

۱۳۶۱

سه هزار و ۲۹۷ فلسطینی و لبنانی به شهادت رسیدند

  • نظامیان صهیونیست۱۶ سپتامبر ۱۹۸۲ به اردوگاه صبرا و شتیلا یورش برده و در مدت ۴۸ ساعت به فجیع ترین وضع ممکن به قتل عام آوارگان فلسطینی پرداختند.
  • در این قتل عام سه هزار و ۲۹۷ فلسطینی و لبنانی شهید شدند. در میان کشته ها ۱۳۶ لبنانی وجود داشت. پیکر هزار و ۸۰۰ نفر در خیابان ها و کوچه های تنگ این اردوگاه رها شده بود و هزار و ۹۷ تن دیگر نیز در بیمارستان غزه و ۴۰۰ تن دیگر در یمارستان عکا به شهادت رسیدند.
  • "دیوید هرست" خبرنگار معروف غربی در کتاب خود "تفنگ و شاخه زیتون" می نویسد: "اولین واحد شامل ۱۵۰ فالانژیست پس از عبور از موانع اسرائیلی ها از در اردوگاه شتیلا وارد شدند که گروهی از آنها علاوه بر سلاح، چاقو نیز به همراه داشتند. قتل عام به مدت ۴۸ ساعت شروع شد و حتی در شب نیز با روشن کردن محوطه اردوگاه توسط اسرائیلی ها ادامه داشت. آنها به زور وارد خانه های مردم شده و فلسطینی های در خواب را به رگبار مسلسل بستند. فالانژ ها بعضاً قبل از کشتن آنان را شکنجه می دادند چشم هایشان را درمی آوردند، زنده زنده پوستشان را می کندند، شکم ها را می دریدند، به زنان و دختران گاه بیش از ۶ بار تجاوز می کردند و بعد سینه هایشان را می بریدند و در آخر به ضرب گلوله آنها را از پا درمی آوردند. بچه ها را از وسط دو شقه می کردند و مغزشان را به دیوار می کوبیدند. در حمله به بیمارستان عکا تمام بیماران را بر روی تخت کشتند. دست بعضی را به ماشین می بستند و در خیابان ها می کشیدند، دست های فراوانی برای بیرون آوردن دستبند و انگشتر قطع شد. در نهایت چند بولدوزر به اردوگاه آورده تا علاوه بر دفن مقتولان خانه های سالم را با خاک یکسان کنند اجساد مردم تا چند روز بر زمین مانده بود و گربه ها از گوشت آنها می خوردند و آنقدر وحشی شده بودند که به مردم زنده نیز حمله می کردند زیرا به خوردن گوشت انسان عادت کرده بودند. "
  • واکنش های جهانی تا جایی پیش رفت که سرانجام در ۱۶ دسامبر ۱۹۸۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محکوم کردن این کشتار آن را نسل کشی نامید. این قطعنامه با ۹۸ رای موافق در مقابل ۱۹ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع تصویب شد.
  • پس از انتخاب آریل شارون به سمت نخست وزیری در اسرائیل در سال ۲۰۰۱ که به قصاب اردوگاه صبرا و شتیلا معروف شده بود، خانواده های قربانیان کشتار با استناد به قانونی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ در مورد نسل کشی روآندا اعمال شد اقامه دعوی کردند.
  • در ۱۲ فوریه ۲۰۰۳ دادگاه عالی بلژیک حکم تحت پیگرد بودن آریل شارون را صادر کرد که رژیم صهیونیستی چنین حکمی را سیاسی خواند. در نهایت در ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۳ به خاطر تغییراتی که از آغاز این حادثه در بلژیک ایجاد شده بود دادگاه عالی بلژیک قرار منع تعقیب شارون را صادر کرد و در توجیه این اقدام اعلام کرد که شاکیان در زمان وقوع حادثه تبعیت بلژیکی نداشته اند.

۴-پاراچنار در پاکستان

۱۳۸۷

اطلاعات دقیقی در مورد میزان مسلمانان کشته شده در پاراچنار پاکستان در رسانه ها مخابره نشد.

  • در سال۱۳۸۷گروه های وهابیون، طالبان و ارتش پاکستان این روستای شیعه نشین با جمعیت ۵۰۰هزار نفری را به محاصره درآورده اند.
  • آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در زمینه اطلاع‌رسانی درباره جنایات صورت گرفته در منطقه پاراچنار پاکستان گفت: در این منطقه تاکنون ۶۰۰ شیعه سر بریده شده‌اند و دست کودکان و افراد بی‌گناه را قطع کرده‌اند. این مرجع تقلید موضع‌گیری مردم نسبت به جنایات منطقه پاراچنار پاکستان را خواستار شد و افزود: باید مردم ما همانند دفاع از مردم غزه، برای دفاع از مردم مظلوم این منطقه نیز به صحنه بیایند

۵- میانمار

۹۰

آمار متفاوتی از ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار کشته درباره حادثه میانمار منتشر شده است.

  • برمه یا همان اتحادیه جمهوری میانمار کشور فقیری است؛ تا ۱۹۴۸ تحت سلطه انگلستان بود و ذخایرش به یغما می‌رفت.
  • تنش‌های اخیر میان بودایی‌های افراطی و مسلمانان که عمدتاً در غرب این کشور و در ایالت "آراکان" ساکن هستند پس از حمله یک گروه افراطی بودایی به اتوبوس حامل مسلمانان و کشتار مسافران آن در اردیبهشت گذشته و متعاقب آن کشته شدن یک بودایی در پاسخ به این حمله آغاز شد که هم اکنون به شکل حملات بسیار وحشیانه به مناطق مسلمان نشین ادامه دارد.
  • ارقام متفاوتی از ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار کشته درباره حادثه میانمار منتشر شده است ولی به دلیل اینکه دولت میانمار هیچ منبع خبری مستقل را به مناطق مسلمان نشین راه نداده و این منطقه را در محاصره‌ای شدید قرار داده است، ابعاد فاجعه به درستی روشن نمی‌باشد.
  • ارقام متفاوتی از ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار کشته درباره حادثه میانمار منتشر شده است.
  • نشریه انگلیسی «ساندی تایمز» در گزارشی از جنایات هولناک‌ چکمه‌پوشان میانماری خاطرنشان می‌کند، نظامیان این کشور مردم‌ مسلمان را مورد ضرب و شتم قرار داده، زنان را در جلو چشم ‌دیگران مورد تجاوز قرار می‌دهند، مردان را مصلوب می‌سازند و به ‌قتل می‌رسانند.

*لازم به ذکر است که جدول فوق تنها شامل مهم‌ترین معروف‌ترین و شاید رسانه‌ای‌ترین نسل‌کشی‌های صورت گرفته علیه مسلمانان - با توجه به سانسورهای رسانه‌ای - است و بدون شک با در نظر گرفتن آمار کشتار بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی در غزه، عملیات‌ تروریستی در پاکستان و افغانستان علیه مسلمانان و ... ارقام مندرج با تغییر همراه خواهند شد.

کد خبر 178343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز