گروه سیاسی: اعتراض به کشتار بی‌رحمانه مسلمانان در میانمار به‌دست بوداییان افراطی ادامه دارد.

در سکوت مجامع بین‌المللی علیه این فجایع بشری، جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای خواستار اقدام سریع و مؤثر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای توقف نسل‌کشی و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق مسلمانان میانمار شد.علاوه بر تجمع اعتراض‌آمیز تشکل‌های دانشجویی و جمعی از مردم در اعتراض به کشتار مسلمانان در میانمار در مقابل دفتر سازمان ملل، شورای فرهنگ عمومی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ستاد نمازجمعه تهران، هنرمندان و کارکنان حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی، هر‌یک با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای کشتار مسلمانان میانمار را محکوم و از سکوت مجامع جهانی در این‌باره انتقاد کرده‌اند.

دیروز نیز در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به وضعیت اسفناک کشتار مردم مسلمان میانمار، سیدمحمدرضا سجادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با ارسال نامه‌ای خطاب به خانم پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار اقدام فوری و مؤثر همه نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط ازجمله کمیسر عالی حقوق بشر برای محکومیت و توقف سریع نسل کشی و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر مردم مسلمان و بی‌گناه میانمار شد.

سجادی در این نامه، با ابراز نگرانی عمیق از تداوم خشونت گسترده و کشتار وسیع مردم مسلمان میانمار به‌خصوص تعداد قابل توجهی از زنان و کودکان بی‌گناه، تأکید کرد: موج جدید سرکوب گسترده مسلمانان میانمار که به قتل عام صدها شهروند غیرنظامی بی‌گناه، تخریب و آتش‌زدن مساجد و منازل و بیرون‌راندن اجباری مردم از سرزمین خود منجر شده، موجب جریحه دار شدن احساسات بشردوستانه و نگرانی عمیق نزد جامعه بین‌المللی و مردم جهان شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به اینکه تعدادی از مسلمانان میانمار که جزو شهروندان این کشور هستند ایرانی‌تبارند و از شهرهای مختلف ایران قرن‌ها پیش به آنجا سفر کرده‌اند، گفت که سفارت ما در بانکوک که کشور میانمار را نیز پوشش می‌دهد در گزارش خود تعداد کشته‌شدگان از هر دو طرف را 400نفر اعلام کرده است.

علی اکبر صالحی با اشاره به انتقاد از اینکه در رسانه‌های ما آمارهای غیرواقعی داده شده و حتی گفته‌اند که در این حوادث 50هزار نفر کشته شده‌اند که اگر چنین بود یک نسل‌کشی اتفاق افتاده بود، گفت که دولت ایران توسط سخنگوی وزارت خارجه مراتب اعتراض خود را به این حادثه اعلام کرده است.

حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به ارسال کمک به مسلمانان مظلوم میانمار از آمادگی اعزام امدادگران هلال احمر کشورمان خبر داده و گفته است که باید هماهنگی‌های این کار از طریق میانمار برای اعزام امدادگران هلال احمر کشورمان صورت پذیرد.روزنامه مصری الیوم السابع نوشت: احمد الطیب روز گذشته و همزمان با روز جهانی همبستگی با مسلمانان میانمار، در بیانیه‌ای خواستار یاری‌رساندن به مردم این کشور شد.

احمد الطیب در بیانیه خود ضمن محکوم کردن حوادث اخیر علیه مسلمانان میانمار، خواستار توقف اقدامات نژادپرستانه علیه آنان شد و از مؤسسات اسلامی، خیریه‌ها، کمک‌رسانی مردمی و دولتی خواست تا به یاری مسلمانان میانمار بشتابند. وی با بیان اینکه ظلم بر مسلمانان میانمار در میان غفلت «وجدان خواب جهانی» صورت می‌گیرد، تأکید کرد:

مسلمانان میانمار نیازمند حمایت معنوی در برابر استبداد اکثریت میانمار هستند. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز با بیان اینکه بان کی مون با صدور بیانیه‌ای کشتار مسلمانان در میانمار را محکوم کرده است، گفت: ما خواهان حل بحران کنونی در آن کشور از طریق مذاکره و گفت‌وگو هستیم.

نظامی بالوغلان اف رئیس جامعه شیعیان روسیه گفته است که جنایات علیه مسلمانان میانمار و سکوت کامل غربی‌ها و رسانه‌های وابسته درباره این فاجعه، سند رسوایی دیگری برای غرب است.

کد خبر 178864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز