دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: دیده‌اید بعضی آدم‌ها انگار ذاتا خوش خوابند و با ده ساعت خواب در شبانه روز هم سیرخواب نمی‌شوند؟

برعکس بعضی آدم‌ها هم هستند که برایشان 4 ساعت خواب هم کافی است و همین قدر کم هم می‌تواند آنها را سرحال و پرانرژی نگه دارد. این تصور ما را اخیراً محققان هم تایید کرده‌اند.

آنها به تازگی دریافته‌اند این که هر فرد در شبانه‌روز نیاز به چند ساعت خواب دارد، به وسیله محتوای ژنتیکی هر کس تعیین می‌شود. یعنی همان «ذاتی» که خودمان فکر می‌کردیم.

بی.بی.سی چند روز پیش اعلام کرد پژوهشگران انگلیسی در دانشگاه  Surrey، موفق به یافتن ژنی شده‌اند که هر کس نسخه طویل آن را داشته باشد، نیاز کمتری به خواب دارد.
ظاهرا خانم مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلستان هم جزء همین افراد بوده، چون شایع است که ایشان بیشتر از 4 ساعت در شبانه روز نمی‌خوابد و این تاثیری در دقت و سلامت ایشان نگذاشته است.

محققان برای نشان دادن این رابطه، تعدادی از افراد داوطلب را برای 48 ساعت در آزمایشگاهشان بیدار نگه داشتند و آنها را زیر نظر گرفتند. مشاهده‌های دانشمندان و همین طور آزمون‌های «تمرکز و واکنش» در این افراد نشان داد کسانی که نسخه کوتاه این ژن، موسوم به Period 3 را داشته‌اند، بیشتر از سایرین تحت تاثیر این بی‌خوابی قرار گرفته‌اند و به شدت کلافه و بی‌حواس شده‌اند.

نکته جالب دیگر در این بررسی آن است که امتیاز افراد در آزمون تمرکز و واکنش، در بین ساعت 4 تا 8 صبح از همه ساعت‌های دیگر کمتر بوده است. این نشان می‌دهد که اکثر افرادی که کم خوابی دارند، در این ساعت‌ها تمرکز و دقتشان به شدت پایین می‌آید.

این ساعت، یعنی بین 4 تا 8 صبح، درست همان زمانی است که کارگران شیفت شب، رانندگان بین شهری و همه کسانی که ناچارند شب‌ها را هم کار کنند و بیدار باشند، کم حواس‌تر  می‌شوند.

به همین علت، در این ساعت‌ها کار با وسایل پرخطر و نیز رانندگی باید با احتیاط بیشتری انجام شود. آمارها هم نشان می‌دهد اکثر تصادف‌های رانندگی که به علت خواب آلوده بودن راننده اتفاق افتاده، در همین ساعت‌ها قربانی گرفته است.

کد خبر 17668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز