همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می دهد داروی خواب‌آور راملتئون( با نام تجارتی Rozerem) که اخیرا برای درمان بی خوابی در آمریکا مورد تایید قرار گرفته، کمتر باعث وابستگی یا اختلال شناختی و حرکتی می‌شود.

به گزارش هلث‌دی نیوز در حال حاضر داروهای بنزودیازپینی مانند زاناکس، والیوم و ... به طور رایج برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما این داروها خطر وابستگی و سوءمصرف را دارند و ممکن است باعث مشکلات شناختی( اشکال در فکر کردن، یادگیری و حافظه) و اختلالات حرکتی شوند که ممکن است هنگام انجام کارهایی مانند رانندگی که احتیاج به دقت بالا دارند فرد را  در معرض حادثه قرار دهد یا در سالمندان امکان افتادن را در آنها بیفزاید.

به علاوه این مصرف این داروها در درازمدت فرد باعث می‌شود فرد هنگام قطع آنها دچار علائم ترک مانند اضطراب، تحریک‌پذیری و حملات تشنجی شود.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز می‌گویند داروی رملتئون از طریق متفاوتی- از را ه اثر بر گیرنده‌‌های ملاتونین در مغز- عمل می‌کند و بنابراین عوارض داروهای بنزودیازپینی را ندارد. بررسی که این پژوهشگران برای مقایسه این داروی جدید با داروی بنزودیازپینی تریازولام انجام دادند هم این نظر را تایید کرد.

آنها در مقاله پژوهشی‌شان نتیجه‌گیری می‌کنند که گرچه بررسی‌های بالینی بیشتری برای تایید قطعی این نتایج لازم است اما به نظر می‌رسد رملتئون به خصوص برای درمان بیخوابی در افراد دارای سابقه سوءمصرف مواد غیرمجاز، درافراد سالمندتر(که به عوارض داروهای بنزودیازپینی حساسترند) و در افرادی که می‌خواهند در هنگام بیداری هوشیاری کاملشان را حفظ کنند داروی مفیدی باشد.

کد خبر 5469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز